του Πέτρου ΑναστασίουΜια εξέλιξη άκρως σημαντική για την επιδεινούμενη κατάσταση ασφαλείας σε Αιγαίο και Α.Μεσόγειο σημειώθηκε πρόσφατα:
Ο πλέον προηγμένος πύραυλος υπέρυθρης καθοδήγησης, αέρος-αέρος IRIS-T των ελληνικών Μοιρών F-16, μεταμορφώθηκε σε βλήμα αέρος-επιφανείας, κτυπώντας ναυτικούς στόχους μικρού ίχνους που έπλεαν με μεγάλη ταχύτητα και δίνοντας στο ελληνικό οπλοστάσιο ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα σε αεροναυτικές επιχειρήσεις.
Σε δοκιμές που έγιναν στην Νορβηγία για λογαριασμό και της ελληνικής Π.Α. (χρησιμοποιείται και από άλλα 5 κράτη) κατέδειξαν ικανότητα εγκλωβισμού, εκτόξευσης καιι αποτελεσματικού πλήγματος κατά μικρού ταχέως σκάφους.
Μάλιστα οι δοκιμές έγιναν από νορβηγικό F-16AM, του οποίου του ραντάρ είναι ήσσονων επιχειρησιακών δυνατοτήτων σε σχέση με το AN/APG-68(V)9 των ελληνικών F-16 Block 52+ και Adv.
Η εξέλιξη είναι πολύ σημαντική, καθώς πλέον τα ελάχιστα και σε περιορισμένη διαθεσιμότητα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών παλαιά 2000EGM/BGM που έφεραν τα μοναδικά βλήματα ΑΜ-39 Εxocet που μπορούσαν να πλήξουν σκάφη επιφανείας, αποτελούν έναν κρίσιμο "συνεταίρο" σε αποστολές αέρος-επιφανείας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και μάλιστα σε αφθονία, αλλά και με μία άλλη παράμετρο:
Το όπλο έχει κατασκευαστεί σε ποσοστό 8,5% από ελληνικά χέρια (βασικός υποκατασκευαστής η INTRACOM DEFENCE) με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την υψηλή διαθεσιμότητα και την τροποποίηση κάποιων χαρακτηριστικών του για να αποτελέσει δυσάρεστη έκπληξη στους "απέναντι" οι οποίοι δεν το χρησιμοποιούν.
Η διαφορά που κάνει η εν λόγω πιστοποίηση έγκειται σε δύο σημεία: Πρώτον στον μεγάλο αριθμό και την ανάπτυξη σε όλη την επικράτεια των πλατφορμών εκτόξευσης (αντίθετα με τα Mirage 2000 που εδρεύουν μόνο στην Τανάγρα) και δεύτερον στην αφθονία των βλημάτων (300) τα οποία φυσικά προορίζονται κατά βάση για αποστολές αέρος-αέρος, αλλά τίποτα πλέον δεν τα εμποδίζει, να εκτελέσουν και αποστολές αέρος-επιφανείας, κατά σκαφών του τουρκικού Στόλου.
Όχι για να τα βυθίσουν, αλλά για να επιφέρουν πλήγμα που θα τα καταστήσει μη αξιόμαχα.
Ο πύραυλος που είναι κοινής ανάπτυξης 6 κρατών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, όπως προείπαμε, ξεκίνησε να παραδίδεται στις χώρες-εταίρους.
Ο πύραυλος φέρει κεφαλή υπέρυρθης καθοδήγησης (IIR), έχει μήκος 2,94μ, διάμετρο 127mm και βάρος 89 κιλά.
Για την εμπλοκή του στόχου επιφανείας η μόνη αλλαγή που απαιτήθηκε αφορούσε την τροποποίηση του λογισμικού μόνο.
Η εξέλιξη, ειδικά σε αυτή την χρονική στιγμή, είναι πολύ σημαντική, καθώς τα ελληνκά F-16 αποκτούν δυνατότητα πλήγματος κατά ναυτικών στόχων από σχετική απόσταση ασφαλείας και μάλιστα από ένα όπλο που βρίσκεται σε επιχειρησιακή αφθονία στο ελληνικό οπλοστάσιο (300 μονάδες).
Ο πλέον προηγμένος πύραυλος υπέρυθρης καθοδήγησης, αέρος-αέρος IRIS-T των ελληνικών Μοιρών F-16, μεταμορφώθηκε σε βλήμα αέρος-επιφανείας, κτυπώντας ναυτικούς στόχους μικρού ίχνους που έπλεαν με μεγάλη ταχύτητα και δίνοντας στο ελληνικό οπλοστάσιο ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα σε αεροναυτικές επιχειρήσεις.
Σε δοκιμές που έγιναν στην Νορβηγία για λογαριασμό και της ελληνικής Π.Α. (χρησιμοποιείται και από άλλα 5 κράτη) κατέδειξαν ικανότητα εγκλωβισμού, εκτόξευσης καιι αποτελεσματικού πλήγματος κατά μικρού ταχέως σκάφους.
Μάλιστα οι δοκιμές έγιναν από νορβηγικό F-16AM, του οποίου του ραντάρ είναι ήσσονων επιχειρησιακών δυνατοτήτων σε σχέση με το AN/APG-68(V)9 των ελληνικών F-16 Block 52+ και Adv.
Η εξέλιξη είναι πολύ σημαντική, καθώς πλέον τα ελάχιστα και σε περιορισμένη διαθεσιμότητα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών παλαιά 2000EGM/BGM που έφεραν τα μοναδικά βλήματα ΑΜ-39 Εxocet που μπορούσαν να πλήξουν σκάφη επιφανείας, αποτελούν έναν κρίσιμο "συνεταίρο" σε αποστολές αέρος-επιφανείας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και μάλιστα σε αφθονία, αλλά και με μία άλλη παράμετρο:
Το όπλο έχει κατασκευαστεί σε ποσοστό 8,5% από ελληνικά χέρια (βασικός υποκατασκευαστής η INTRACOM DEFENCE) με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την υψηλή διαθεσιμότητα και την τροποποίηση κάποιων χαρακτηριστικών του για να αποτελέσει δυσάρεστη έκπληξη στους "απέναντι" οι οποίοι δεν το χρησιμοποιούν.
Η διαφορά που κάνει η εν λόγω πιστοποίηση έγκειται σε δύο σημεία: Πρώτον στον μεγάλο αριθμό και την ανάπτυξη σε όλη την επικράτεια των πλατφορμών εκτόξευσης (αντίθετα με τα Mirage 2000 που εδρεύουν μόνο στην Τανάγρα) και δεύτερον στην αφθονία των βλημάτων (300) τα οποία φυσικά προορίζονται κατά βάση για αποστολές αέρος-αέρος, αλλά τίποτα πλέον δεν τα εμποδίζει, να εκτελέσουν και αποστολές αέρος-επιφανείας, κατά σκαφών του τουρκικού Στόλου.
Όχι για να τα βυθίσουν, αλλά για να επιφέρουν πλήγμα που θα τα καταστήσει μη αξιόμαχα.
Επίσης, στις ίδιες δοκιμές πιστοποιήθηκε και η ικανότητα κρούσης αέρος - εδάφους ύστερα από δοκιμαστική εκτόξευση κατά στόχου εδάφους από νορβηγικό F-16 τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Στο πλαίσιο της πλήρους ολοκλήρωσης στα αεροσκάφη,ο IRIS-T υποστηρίζει ολοκλήρωση με διάφορα συστήματα αισθητήρων και ραντάρ όπως με συστήματα σκοπευτικών επί κάσκας (HMCS). IRIS-T είναι σε υπηρεσία πολλών χωρών,εξοπλισμένων με μαχητικά F-16,F-18,Gripen,Tornado και Typhoon.
Στην Ελληνική πολεμική αεροπορία εξοπλίζει τα F16 block 52 + και σε συνδυασμό με το HMCS δίνει την δυνατότητα στους Έλληνες πιλότους να επιτύχουν εγκλωβισμό και κατάρριψη εχθρικών στόχων που πετούν με γωνιακή απόκλιση 90 (τουλάχιστον) μοιρών από την πορεία του αεροσκάφους,χάρη στο σύστημα κατευθυνόμενης ώσης (TVC) των συνδεδεμένων αεροδυναμικών επιφανειών στην ουρά του βλήματος.
Το βλήμα πιστοποιήθηκε ότι μπορεί να πλήξει σκάφη μεγέθους πυραυλακάτου και πάνω, από απόσταση 30 χλμ.! Μεγαλύτερη κατά 5 χλμ από την μέγιστη απόσταση που μπορεί να πλήξει εχθρικά μαχητικά.
Ο πύραυλος φέρει κεφαλή υπέρυρθης καθοδήγησης (IIR), έχει μήκος 2,94μ, διάμετρο 127mm και βάρος 89 κιλά.
Για την εμπλοκή του στόχου επιφανείας η μόνη αλλαγή που απαιτήθηκε αφορούσε την τροποποίηση του λογισμικού μόνο.
Η εξέλιξη, ειδικά σε αυτή την χρονική στιγμή, είναι πολύ σημαντική, καθώς τα ελληνκά F-16 αποκτούν δυνατότητα πλήγματος κατά ναυτικών στόχων από σχετική απόσταση ασφαλείας και μάλιστα από ένα όπλο που βρίσκεται σε επιχειρησιακή αφθονία στο ελληνικό οπλοστάσιο (300 μονάδες).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου