Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2015

Κέντρα Ελέγχου Περιοχής: Τα "μάτια" της Πολεμικής Αεροπορίας

SONY DSC

Τα Κέντρα Ελέγχου Περιοχής (ΚΕΠ) είναι οι άγρυπνοι παρατηρητές των αιθέρων του FIR Αθηνών.

Στον Βόρειο τομέα βρίσκεται το 1ο ΚΕΠ, στο όρος Χορτιάτης μερικά χιλιόμετρα από την πόλη της Θεσσαλονίκης το οποίο παρέχει στο Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας την απαραίτητη τακτική εικόνα από τα αεροσκάφη στρατιωτικά και μη που κινούνται εντός του τομέα ευθύνης τους.

Τα ΚΕΠ εξάλλου είναι αυτά που καθοδηγούν και συντονίζουν τις αναγνωρίσεις και τις τυχόν αναχαιτίσεις από τον εξ Ανατολών εχθρό.

Το καλύτερο αντιαεροπορικό μέσο είναι το αεροπλάνο, το μαχητικό αεροσκάφος με άλλα λόγια αναφέρει ένα ισραηλινό ρητό.

Και όντως ένα αεροσκάφος με έναν καλά εκπαιδευμένο χειριστή είναι ένα άκρως θανατηφόρο οπλικό σύστημα, όμως χρειάζονται και οι άνθρωποι που με τα κατάλληλα εργαλεία στα χέρια τους, θα είναι υπεύθυνοι για την συνεχή παρακολούθηση και επιτήρηση, καταγραφή, ενημέρωση των αεροσκαφών ετοιμότητας και ακολούθως καθοδήγηση και συντονισμό προς τα άγνωστα ίχνη που για μια ακόμα φορά έχουν αποπειραθεί να αμφισβητήσουν την κυριότητα του ελληνικού εναέριου χώρου.

Με τα «ξαδέλφια» τους, τους ιπτάμενους δηλαδή συνεργάζονται με «κλειστά μάτια» και ο ένας εμπιστεύεται σε απόλυτο βαθμό τον άλλον.

Ο ακήρυχτος πόλεμος του Αιγαίου δεν σταμάτησε, δεν έχει σταματήσει και όπως φαίνεται από την προκλητική πολιτική της γείτονας δεν πρόκειται να σταματήσει όσο και εάν κάποιοι εγχώριοι πολιτικοί εθελοτυφλούν.

Οι ελεγκτές αεράμυνας όπως ονομάζονται αυτοί που είναι μπροστά από τις κονσόλες δίνουν καθημερινά τον δικό τους αγώνα.

Δεν είναι όμως μόνοι τους καθώς πίσω από αυτούς, υπάρχουν οι αφανείς ήρωες οι οποίοι είναι το προσωπικό της διοικητικής μέριμνας που φροντίζει για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων, των μεταφορών κτλ.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ 1ΟΥ ΚΕΠ.

Το 1 ΚΕΠ με έδρα την κορυφή του όρους Χορτιάτης, ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 1955 με την ονομασία 1η ΜΚΕΠ (Μοίρα Κέντρου Ελέγχου και Προειδοποίησης) και ξεκίνησε την προσφορά της στο επιχειρησιακό έργο με το RADAR ερεύνης TPS-1E και το RADAR υψών TPS-10D. Το 1957, τα σύγχρονα RADAR FPS-88 and FRS-6 αντικατέστησαν τα παλαιότερα εγκατεστημένα RADAR, βελτιώνοντας σημαντικά της δυνατότητες της 1ης ΜΚΕΠ στην εκτέλεση της αποστολής της. Το 1973, το FPS-88 αντικαταστάθηκε από το τρισδιάστατο RADAR THOMSON CSF MPR, τελευταίας τεχνολογίας για την εποχή του, το οποίο λειτουργεί μέχρι και τις μέρες μας.

Συγχρόνως, εγκαταστάθηκε νέα τεχνολογία αυτόματης ανίχνευσης, παρακολούθησης και δημιουργίας αεροπορικής εικόνας καθώς επίσης και αυτόματη λειτουργία ανταλλαγής-διαβίβασης αυτής, με την εγκατάσταση του συστήματος NADGE.

Τον Αύγουστο του 1983, η 1η ΜΚΕΠ μετονομάστηκε σε 1η ΜΚΣΕ αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα τον επιχειρησιακό και διοικητικό της ρόλο. Τον Μάρτιο του 1985, η αντικατάσταση και ταυτόχρονη αναβάθμιση του Η/Υ NADGE H3118 με τον H5118ME, μαζί με την εγκατάσταση ERCS για διασύνδεση με τα ιπτάμενα RADAR AWACS, οδήγησε στην αναβάθμιση της μονάδας από NADGE σε NAEGIS.

Τον Ιούλιο του 1988, δημιουργήθηκε ένα κέντρο κατάρτισης προόδου του επιχειρησιακού προσωπικού για την αεράμυνα, το οποίο ονομάστηκε ΣMEA (ΣΜΗΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΕΡΑΜΥΝΑΣ), με αρχική αποστολή να εκπαιδεύσει και να βελτιώσει τις δεξιότητες των νέων ελεγκτών και επιτηρητών στο στάδιο αξιοποίησης.

Οι εκπαιδευτικές δυνατότητες και η αποστολή του ΣΜΕΑ σήμερα έχουν αυξηθεί και εναρμονιστεί με τις σύγχρονες απαιτήσεις παρέχοντας συχνά και διακλαδική εκπαίδευση. Τον Νοέμβριο του 1993 εγκαταστάθηκαν νέο δίκτυο επικοινωνίας ασυρμάτων RHODES & SWARTZ UHF HAVE QUICK II που εξασφαλίζουν έτσι την αδιάλειπτη επικοινωνία με τους χειριστές αεροσκαφών.

Τον Δεκέμβριο του 1995, η μονάδα εξοπλίστηκε με RDS (RADAR DATA SYSTEM) επιτρέποντας τον  τηλεχειρισμό απομακρυσμένων RADAR. Τον Αύγουστο του 1996, η μονάδα εκσυγχρονίστηκε με το RIS (RADAR INTEGRATION SYSTEM) το οποίο ενίσχυσε εντυπωσιακά τις ικανότητες εκμετάλλευσης και τη διαδικασία εξαγωγής στοιχείων σε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ για απομακρυσμένα τηλεχειριζόμενα RADAR.

Τον Ιούλιο του 1998, η ενεργοποίηση και η παράλληλη λειτουργία δύο θέσεων εργασίας συστήματος ASE (AEGIS SITE EMULATOR), εισήγαγε νέους ορίζοντες εκμετάλλευσης των διατιθέμενων μέσων για τρέχουσες και μελλοντικές επιχειρησιακές απαιτήσεις.

Τον Μάρτιο του 2001 εγκαταστάθηκαν τα συστήματα ATC PALLAS (εικόνα RADAR της ΥΠΑ) και ERICSSON GROUND INTERFACE SYSTEM (EGIS) για τη διαχείριση   του αερομεταφερόμενου ERIEYE RADAR SAAB 340h, ζωτικής σημασίας στις COMMAND & CONTROL ικανότητες.

Τον Ιούνιο του 2001, η 1η ΜΚΣΕ μετονομάστηκε σε 1ο ΚΕΠ (ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΕΡΙΟΧΗΣ) αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα τον επιχειρησιακό και διοικητικό της ρόλο.

Τον Απρίλιο του 2002 το σύστημα CSI (CRC TO SAM INTERFACE) εγκαταστάθηκε για να διασυνδέσει το 1ο ΚΕΠ με τις πρόσφατα προμηθευμένες Μονάδες PATRIOT και CROTALLE καθώς και με τις πυροβολαρχίες των HAWK. Κατά συνέπεια οι ικανότητες Διοίκησης & Ελέγχου για μονάδες κατευθυνόμενων βλημάτων αποκτούν πλέον ρεαλιστική εφαρμογή.

Τον Νοέμβριο του 2002 η μονάδα εκσυγχρόνισε το σύστημα επικοινωνιών εδάφους – εδάφους και εδάφους – αέρος με νέο, σε μια προσπάθεια να καλυφθούν οι πολλαπλάσιες και αυξανόμενες ανάγκες για τις συγκεντρωμένες επικοινωνιακές απαιτήσεις.

Συγχρόνως οι νέες μονάδες τηλεχειρισμού των μακρινών ραδιοσυχνοτήτων εξασφάλισαν τον έλεγχο αεροσκαφών σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις ακόμη και στα χαμηλά ύψη.

Τον Φεβρουάριο του 2003 το 1ο ΚΕΠ είναι ακόμα μια φορά στη μέση μιας μεγάλης φάσης εκσυγχρονισμού, με την πλήρη αντικατάσταση του ξεπερασμένου FGC (FIRST GENERATION CONSOLE) από ένα σύστημα το οποίο είναι η τελευταία λέξη της τεχνολογίας αποτελούμενο από θέσεις εργασίας Η/Υ τύπου SPARK με δύο οθόνες στην κάθε θέση και από έναν κεντρικό υπολογιστή με ιδιαίτερα αυξημένες δυνατότητες διασύνδεσης με δεκάδες μονάδες RADARS και ανταλλαγή πληροφοριών διευκρινισμένης Αεροπορικής Εικόνας με αυτές, ο οποίος συγκεντρώνει, επεξεργάζεται και παρέχει πληροφορίες σε κάθε μία θέση εργασίας για επιχειρησιακή εκμετάλλευση. Το σύστημα MASE (MULTI AEGIS SITE EMULATOR).

Τον Δεκέμβριο του 2003 το 1ο ΚΕΠ είναι ακόμα μια φορά αντιμέτωπο με μια νέα πρόκληση, την επιχειρησιακή αξιολόγηση του από το ΝΑΤΟ. Μια αξιολόγηση ιδιαίτερα σημαντική και δύσκολη αφού θα αποτελέσει την πρώτη αξιολόγηση του ΝΑΤΟ, σε επίπεδο Πτέρυγας, μονάδας της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η πρόκληση είναι μεγάλη, οι απαιτήσεις πολλές και οι δυσκολίες φαντάζουν ανυπέρβλητες. Το αποτέλεσμα όμως και η υψηλή βαθμολογία που απέσπασε η μονάδα δικαιώνουν τους κόπους του προσωπικού και ανεβάζουν ακόμα υψηλότερα την υπόληψη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας στο ΝΑΤΟ.

Τον Φεβρουάριο του 2005 το σύστημα ULS (Universal Link System Translator) εγκαταστάθηκε, για να διασυνδέσει το 1ο ΚΕΠ με το ιπτάμενο RADAR ΑΣΕΠΕ, τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού και κατευθυνόμενα βλήματα PATRIOT, CROTALLE, HAWK συμβάλλοντας έτσι στην ολοκληρωμένη σύνθεση και ανταλλαγή πληροφοριών διευκρινισμένης Αεροπορικής Εικόνας και στόχων επιφανείας θέτοντας νέα πιο ρεαλιστικά δεδομένα στο πρότυπο Διοίκησης και Ελέγχου C4.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ- ΣΥΝΘΕΣΗ.

Ξεκινώντας, από την σύνθεση των ΚΕΠ πρέπει να αναφέρουμε ότι είναι αυτοτελείς μονάδες και υπάγονταιστο Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας με έδρα την Λάρισα. Ο αρχηγός ΑΤΑ ασκεί τον επιχειρησιακό έλεγχο και την τακτική διοίκηση που του έχει εκχωρηθεί από τον Α/ΓΕΕΘΑ και τον Α/ΓΕΑ. Το 1ο ΚΕΠ βρίσκεται Νοτιοανατολικά της Θεσσαλονίκης και είναι εγκατεστημένο στην υψηλότερη κορυφή του ΧΟΡΤΙΑΤΗ τον «ΚΙΣΣΟ» σε υψόμετρο 1203μ.

Απέχει από την πόλη της Θεσσαλονίκης 23 χιλιόμετρα. Το έμβλημα του 1ου ΚΕΠ απεικονίζει την Ελλάδα, μία Μονάδα RADAR, τρία αεροσκάφη Αεράμυνας που εξαπολύονται σαν κεραυνοί κατευθυνόμενα από την Μονάδα RADAR, μία Μονάδα Βλημάτων και ένα Ιπτάμενο RADAR κάτω από την σκέπη των φτερών ενός Αετού, ο οποίος προστατεύει το σύστημα Αεράμυνας της Χώρας μας. Στις εγκαταστάσεις του 1ου ΚΕΠ βρίσκεται το επιτελείο, οι Μοίρες εφοδιασμού, μεταφορών, συντήρησης εγκαταστάσεων, άμυνας φρούρησης, εξυπηρέτησης προσωπικού, συντήρησης κατευθυνόμενων βλημάτων και το Σμήνος Τ-Η. Συνολικά η διάρθρωση του ΚΕΠ πανελλαδικά έχει ως ακολούθως:

  • 1ο ΚΕΠ με έδρα το όρος Χορτιάτη στην Θεσσαλονίκης.

  • 2ο ΚΕΠ με έδρα το όρος Πάρνηθα στην Αθήνα.

  • 3ο ΚΕΠ με έδρα τον Ζήρο στον νομό Λασιθίου στην Κρήτη.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ- ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ.

Αποστολή των ΚΕΠ είναι η άρτια οργάνωση και η κάλλιστη αξιοποίηση του προσωπικού και των μέσων που του έχουν διατεθεί προκειμένου να εξασφαλίζεται η αδιάλειπτη διαβίβαση διευκρινισμένης αεροπορικής εικόνας στον υπεύθυνο Αεράμυνας της χώρας, η επιτυχής εκτέλεση των λειτουργιών αεράμυνας και η ως εκ τούτων επιτυχής έκβαση Εθνικών και συμμαχικών Διακλαδικών Επιχειρήσεων σύμφωνα με τα υφιστάμενα Σχέδια και το Αεροπορικό Δόγμα. Ειδικότερα το 1ο ΚΕΠ ευθύνεται για τα παρακάτω:

  • Τον έλεγχο του επιπέδου ετοιμότητας και ικανότητος των υφισταμένων μονάδων να εκτελέσουν την αποστολή τους

  • Την εκτίμηση της κρατούσης τακτικής κατάστασης και εκδήλωση των επιβαλλομένων ενεργειών

  • Την διεύθυνση έλεγχο και συντονισμό των διεξαγόμενων επιχειρήσεων Έρευνας – Διάσωσης, σύμφωνα με τα εθνικά σχέδια και στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων που του εκχωρούνται

  • Την αδιάλειπτη διαβίβαση της διευκρινισμένης αεροπορικής εικόνας στο ΕΚΑΕ

  • Την κατεύθυνση τον έλεγχο και τον συντονισμό των αεροπορικών αποστολών σύμφωνα με τις διαταγές από ΑΤΑ-ΕΚΑΕ

  • Τον συντονισμό των επιχειρήσεων των άλλων κλάδων των ΕΔ σύμφωνα με τις εκδοθείσες διαταγές

Επίσης, σε συνέχεια των παραπάνω τα ΚΕΠ είναι σε θέση να εκτελέσουν τις παρακάτω επιχειρησιακές λειτουργίες:

ΕΠΙΤΗΡΗΣΗ

    • Αποκάλυψη και Παρακολούθηση

    • Διαχείριση Συστημάτων και Sensor.

    • ΕΡΜ / ΕΜCΟΝ

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ

    • Ηλεκτρονική

    • Διαδικαστική

    • Οπτική

    • Flight Plans

    • ESM

ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ

    • Μετάδοση Ιχνών

    • Δημιουργία και Διανομή Αεροπορικής Εικόνας.

    • RAP (Realtime Air Picture)

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΑΠΕΙΛΗΣ

BATTLE MANAGEMENT

    • Έλεγχος – Διοίκηση (C2)

    • Παρακολούθηση Κατάστασης Συστημάτων / Όπλων

    • Weapon employment

    • Ανάθεση Στόχων

    • Τactical Battle Management Ops Functions

ΕΛΕΓΧΟΣ ΟΠΛΩΝ

    • ADF (Air Defense Fighter)

    • SAM – SHORAD – AAA

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ 

    • COMAO (Composite Air Ops)

    • EW OPS (Electronic Warfare Ops)

    • AEW OPS (Airborne Early Warning Ops)

    • TASMO (Tactical Air Support of Maritime Ops)

    • AAR OPS (Air to Air Refueling Ops)

    • SAR / CSAR OPS (Search and Rescue / Combat Search and Rescue Ops)

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

Παρέχεται επί συνεχούς βάσεως εκπαίδευση στο επιχειρησιακό και τεχνικό προσωπικό της, ακολουθώντας τις διαταγές και τα ισχύοντα θεσμικά κείμενα της Π.Α. H εκπαίδευση αρχίζει από την στιγμή που κάποιος θα επιλέξει να γίνει ελεγκτής αεράμυνας, μετά τις εισαγωγικές εξετάσεις στην Σχολή Ικάρων.

Παλαιότερα, όσοι αδυνατούσαν να ανταπεξέλθουν στις υψηλές απαιτήσεις του Ιπτάμενου, η ΠΑ τους έκανε ελεγκτές αεράμυνας. Τα μαθήματα τα οποία διδάσκεται τόσο στο αρχικό επίπεδο εκπαίδευση όσο και μετέπειτα είναι τα ακόλουθα:

  • Γενικά Μαθηματικά

  • Γενική Φυσική

  • Χημεία

  • Εισαγωγή στην Σύγχρονη Φυσική

  • Διαστημική

  • Επιχειρησιακή Έρευνα

  • Γενική Ηλεκτροτεχνία

  • Αρχές Ηλεκτρονικών Συστημάτων

  • Αρχές Τηλεπικοινωνιών

  • Συστήματα Τηλεπικοινωνιών

  • Εισαγωγή στην Επιστήμη των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών

  • Προγράμματα και Γλώσσες Ηλεκτρονικών Υπολογιστών

  • Μικροεπεξεργαστές

  • Αρχιτεκτονική Ηλεκτρονικών Υπολογιστών

  • Γραμμές Μεταφοράς – Μικροκύματα Κεραίες – Διάδοση

  • Συστήματα RADAR

  • Στατιστική – Λογισμός Πιθανοτήτων

  • Βλητική

  • Ηλεκτρονικός Πόλεμος

  • Ραδιοναυτιλιακά βοηθήματα

  • Ηλεκτρονικές Εφαρμογές Αεράμυνας

  • Αεροδυναμική

  • Αεροναυτιλία

  • Θεωρία και Εφαρμογές Κατεύθυνσης και Ελέγχου με RADAR MANUAL-NADGE

  • Θεωρία και Εφαρμογές Κατευθυνομένων Βλημάτων

  • Ψυχολογία – Ηγεσία

  • Στρατιωτική Ιστορία

  • Αεροπορική Ιστορία

  • Πολιτική Εθνικής Άμυνας – Αεροπορικό Δόγμα

  • Αεράμυνα – Επίγεια άμυνα Οπλισμός

  • Διοίκηση – Επιτελικά Καθήκοντα

  • Επιχειρήσεις Αεράμυνας

Μετά την αποφοίτηση του, τοποθετείται είτε σε κάποια μονάδα του ΣΑΕ της ΠΑ. Ακολούθως, καθόλη την διάρκεια της θητείας του λαμβάνει συνεχείς μετεκπαιδεύσεις είτε στα πλαίσια σχολείων της Π.Α είτε με την συμμετοχή του στις εθνικές διακλαδικές ασκήσεις.

ΤΑ «ΜΑΤΙΑ» ΤΩΝ ΚΕΠ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΚΤΥΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.

Ενδεικτικά, το 1ο ΚΕΠ, αξιοποιεί το ραντάρ τριών διαστάσεων (3D) THOMSON CSF MPR με λειτουργία στην S Band (2- 4 GHz). Η κεραία περιστρέφεται με 6 στροφές ανά λεπτό και σαρώνει τον εναέριο χώρο μέχρι έως 100 πόδια (περίπου τριάντα μέτρα). Για την έρευνα του, το ραντάρ χρησιμοποιεί την μονοπαλμική διαδικασία. Η εμβέλεια του φτάνει τα 250 Ναυτικά μίλια, ήτοι 463 χιλιόμετρα.

Με την ζεύξη δεδομένων διαβιβάζει αντίστοιχα την εικόνα στις υπόλοιπες μονάδες του ΣΑΕ και έτσι όλοι γνωρίζουν εγκαίρως πριν ακόμα εισέλθει στον ελληνικό εναέριο χώρο.

Το ραντάρ του 1ου ΚΕΠ διαθέτει και ειδικό κανάλι για την παρακολούθηση βαλλιστικών πυραύλων με υψηλές ικανότητες να αναγνωρίζει και να παρακολουθεί τέτοιου είδους στόχους. Την «καρδιά» των δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων αποτελεί η ζεύξη δεδομένων, η οποία ενώνει κάτω από μια ενιαία στέγη συντονισμού και μεταφοράς πληροφοριών τα οπλικά συστήματα και τους φορείς (αεροσκάφη, ραντάρ) που την χρησιμοποιούν.

Αυτή την στιγμή στο ελληνικό οπλοστάσιο υπάρχουν οι εξής ζεύξεις δεδομένων: Link 11B, Link 11A και Link 16 ενώ με το Ο/Σ HAWΚ γίνεται και μέσω πρωτοκόλλου ATDL-1. Αυτές τις ζεύξεις δεδομένων, τις διαθέτουν αυτή την στιγμή από μεριάς Π.Ν οι εκσυγχρονισμένες Φ/Γ “S” και οι Φ/Γ “MEKO 200HN”, από πλευράς Ε.Σ οι πυροβολαρχίες ΜΙΜ-23Β Improved Hawk και τα V-SHORAD ASRAD HELLAS ενώ από Π.Α τα ΑΣΕΠΕ Erieye EMB-145H, τα SHORAD Crotale NG, τα Κέντρα Ελέγχου Περιοχής καθώς και οι Πτέρυγες Κατευθυνομένων Βλημάτων Patriot.

Tι σημαίνει όπως αυτό πρακτικά; Πρώτον, πως όλα τα παραπάνω συστήματα έχουν πλήρη εικόνα των αεροπορικών απειλών καθώς τα ΑΣΕΠΕ ή τα ΚΕΠ μεταφέρουν την εικόνα και σε όλα τα άλλα Ο/Σ και συνεπώς αυτό συνεπάγεται πως τα ραντάρ όλων των υπόλοιπων Ο/Σ να λειτουργούν σε παθητική λειτουργία δίχως να εκπέμπουν σήματα ραντάρ και ως εκ τούτου να είναι και ορατά στον εχθρό είτε για να τα στοχοποιήσει είτε για να τα παρεμβάλει με ηλεκτρονικό πόλεμο.

Για παράδειγμα μπορεί μια ΜΚΒ Patriot να πραγματοποιήσει βολή κατά στόχου τον οποίο της έχει υποδείξει το Σύστημα Αεράμυνας, ανοίγοντας μόνον στιγμίαια τον πομπό με φωτισμό του στόχου σε μορφή δέσμης, χωρίς το σύστημα αυτοπροστασίας του εχθρικού Α/Φ να το έχει προειδοποιήσει ότι έχει γίνει εγκλωβισμός από το Patriot.

Ανάλογα, μπορούν να γίνουν και για τα άλλα Ο/Σ. Σε μια άλλη περίπτωση, μέσω της εικόνα των radar του ΑΣΕΠΕ ή των ΚΕΠ που έχουν εγκλωβίσει στόχο εκτός της εμβέλειας του ραντάρ του Patriot, μπορεί να γίνει βολή αμέσως μόλις περάσει εντός της ζώνης κάλυψης του αντιαεροπορικού συστήματος.

Ειδικά η συνεργασία Patriot και ΑΣΕΠΕ μπορεί να αποδώσει θεαματικά εφόσον το δεύτερο μπορεί να καλύψει νεκρούς τομείς αλλά και περιοχές όπου μπορεί να υπάρχει έντονη εχθρική δραστηριότητα, τις οποίες δεν είναι σε θέση να αποκαλύψει ο αισθητήρας των Patriot. Επίσης, το άλφα και το ωμέγα στις επιχειρήσεις αεράμυνας είναι η αλληλοκάλυψη όλων των εμπλεκόμενων συστημάτων. Με άλλα λόγια, να μην υπάρχουν νεκροί τομείς, όπου «δεν βλέπει» κάποιο Ο/Σ και άρα υπάρχει μια κερκόπορτα για τον εχθρό.

Γι’ αυτό και ΜΚΒ είναι ανά δύο ταγμένες και περιμετρικά αυτών βρίσκονται και άλλα Ο/Σ είτε της Π.Α είτε ετέρων κλάδων για να υπερκαλύπτουν τις 360 μοίρες αλλά και για να μπορούν να αναχαιτίσουν ακόμα και επιθέσεις κορεσμού, όπου τα βλήματα του εχθρού θα πρέπει να αναχαιτιστούν άμεσα. Επίσης, σημαντικό είναι πως την εικόνα του ΣΑΕ την μοιράζονται και οι μονάδες επιφανείας του Αρχηγείου Στόλου.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, σχηματισμός μονάδων επιφανείας έχει πλήρη εικόνα των εναέριων απειλών όχι μόνον για την περιοχή που βρίσκεται αλλά και για ολόκληρο το Αιγαίο. Φυσικά, αυτό δεν απαλείφει το πρόβλημα αεράμυνας περιοχής που υφίσταται για το ΠΝ…

ΚΕΠ VS ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΑΠΕΙΛΕΣ.

Είναι γεγονός, πως εξαιτίας του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος που βιώνει η εθνική οικονομία της πατρίδας μας, δεν υπάρχουν χρήματα ώστε να δωθούν για τα επόμενα 3 με 4 τουλάχιστον χρόνια (εκτός απροόπτων) για την αγορά νέων Ο/Σ και κυρίως Α/Φ ώστε να αντικατασταθούν τα παλαιότερα, που θα αποσυρθούν. Ως εκ τούτου, οι νέες απειλές τουλάχιστον στο αρχικό τους στάδιο, θα αντιμετωπιστούν από τα υπάρχοντα Ο/Σ.

Τα κρίσιμα μεγέθη για την επίτευξη μεγάλης εμβέλειας εντοπισμού είναι η μέση ισχύ εκπομπής του πομπού του ραντάρ και οι διαστάσεις της χοάνης του ραντάρ (antenna aperture). Είναι συνεπώς αντιληπτό ότι η χρήση χαμηλών συχνοτήτων και το μεγάλο μέγεθος της κεραίας είναι απαραίτητα συστατικά για την επίτευξη ανάλογων επιδόσεων. Να σημειωθεί, πως το AN/MPQ-53 του ΜΙΜ-104 Patriot λειτουργεί στην G Band 4-6 GHz.

H τελευταία επιλέχθηκε ως συμβιβασμός μεταξύ της καλύτερης απόδοσης και μεγαλύτερης εμβέλειας των χαμηλότερων συχνοτήτων D/E/F (1-2, 2-3, 3-4 GHz) ζώνης στην έρευνα και στον εντοπισμό στόχων καθώς και της υπεροχής σε εγκλωβισμό και ιχνηλάτηση στόχων για καθοδήγση βλημάτων των υψηλότερων συχνοτήτων Η, I κα J.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι το RCS του F-35 κυμαίνεται στα 0,15 μ2. Για λόγους σύγκρισης αναφέρουμε ότι το τυπικό RCS των μαχητικών αεροσκαφών κυμαίνεται -ανάλογα με το μέγεθός τους- μεταξύ 2-6 μ2 (κεκλιμένη όψη).

Αξίζει να σημειωθεί πως, η αποτελεσματικότητα της εμπλοκής στόχων ανέρχεται σε ποσοστό 0,9 με RCS 0,1m2 με ανίχνευση–στα  60-70 km, για βλήμα με RCS 0,5m2 στα 80-100 km, για μαχητικό με RSC 1,5m2  στα 110-130 km και για βομβαρδιστικά με RCS 10 m2 περι τα 160-180 km με χρόνος ανίχνευση τα 8 με 10 δευτερόλεπτα.

Το δια ταύτα λοιπόν, των παραπάνω είναι πως το F-35 κάλλιστα εντοπίζεται είτε από τα ΚΕΠ είτε από τις ΠΚΒ της Π.Α. Ο συνδυασμός των ΚΕΠ και των ΠΚΒ είναι πραγματικά φονικός!

 πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια: