Όπως έχει επισημανθεί και στο παρελθόν, είναι αδιανόητο για νησιωτικό κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σημαντική παρουσία στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία, που βρίσκεται επιπλέον αντιμέτωπο με τεράστιες προκλήσεις ασφαλείας, να μη διαθέτει τα στοιχειώδη μέσα για τον ναυτικό έλεγχο και τη διεξαγωγή επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στη θαλάσσια επικράτειά του.
Ο λόγος φυσικά για την Κυπριακή Δημοκρατία και τις περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες της Διοίκησης Ναυτικού της Εθνικής Φρουράς.
Το 2001 αποφασίσθηκε η μεταβίβαση δύο μεταχειρισμένων πυραυλακάτων Combattante II του Πολεμικού Ναυτικού στην Κύπρο μετά την εκ βάθρων επισκευή και αναβάθμιση των σκαφών με Κ/Β βλήματα επιφανείας-επιφανείας MM-40 Exocet, όμοια με εκείνα που χρησιμοποιεί η Διοίκηση Ναυτικού στις επάκτιες συστοιχίες της.
Η απόκτηση των πρώτων πυραυλακάτων από τη Κύπρο προσέκρουσε στην σθεναρή άρνηση της Γαλλίας που είχε να κάνει τότε σαφώς με πολιτικούς λόγους.
Το 2009, επί ημερών του αείμνηστου Διοικητή Αρχιπλοιάρχου Ανδρέα Ιωαννίδη, υποβλήθηκε εισήγηση προς το Υπουργείο Άμυνας για εξασφάλιση ταχέων περιπολικών κρούσης, με τέτοιες προδιαγραφές και επιχειρησιακές ικανότητες που να τους επιτρέπουν να επιχειρούν στην ευρύτερη περιοχή με μεγάλη αυτονομία αλλά και δύναμη πυρός ικανή να προσβάλει και να καταστρέψει τις όποιες εχθρικές ναυτικές ή αεροπορικές δυνάμεις βρίσκονται στην περιοχή, απειλώντας τα ζωτικά συμφέροντα της Κύπρου.
Για την υφιστάμενη επιχειρησιακή απαίτηση της Διοίκηση Ναυτικού σημειώθηκε κινητικότητα πρόσφατα και εξετάσθηκαν δύο διαφορετικές προτάσεις.
Η πρώτη πρόταση που ήδη (ορθώς) απερρίφθη αφορούσε την μεταβίβαση των υπό απόσυρση πυραυλακάτων τύπου S-148 από το Πολεμικό Ναυτικό.
Η δεύτερη πρόταση προήλθε από το Ισραήλ μετά τα τραγικά γεγονότα στη Ναυτική Βάση Ζυγίου και αφορούσε την ναυπήγηση 2 περιπολικών σκαφών με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής και χρηματοδότησης, καθώς και πλήρη παροχή εκπαίδευσης για το Κυπριακό Ναυτικό.
Η Κυπριακή Δημοκρατία θα μπορούσε ωστόσο να εξετάσει ως εναλλακτική τη ναυπήγηση των πρώτων της περιπολικών σκαφών ανοικτής θαλάσσης (OPV) στα Ελληνικά Ναυπηγεία σε συνεργασία με το Ισραήλ και συγκεκριμένα των περιπολικών τύπου HSY C70, προηγμένης έκδοσης των κανονιοφόρων ΜΑΧΗΤΗΣ που χρησιμοποιεί το Πολεμικό Ναυτικό.
Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός των κανονιοφόρων ΜΑΧΗΤΗΣ του ΠΝ αποτελείται από Σύστημα Διαχείρισης Μάχης ΤΑCΤΙCΟS, ραντάρ ναυτιλίας Βridgemaster-Ε, ραντάρ έρευνας αέρος/επιφανείας Variant, ραντάρ ελέγχου πυρός LIROD, ηλεκτροοπτικό σύστημα έρευνας – ιχνηλάτησης Miradοr ενώ φέρουν ισχυρό οπλισμό με πυροβόλο ΟΤΟ Melara των 76mm, πυροβόλο Βοfors/Βreda L70/520R των 40mm, δύο πυροβόλα Rheinmetall των 20mm, δύο εκτοξευτές αναλωσίμων SRΒΟC, σύστημα άφεσης ναρκών M55 και βάσεις εκτοξευτών αντιαεροπορικών K/B βλημάτων Stinger.
Με αποδεδειγμένη εμπειρία από τη ναυπήγηση OPV ισραηλινού τύπου SAAR 4 για το Λιμενικό Σώμα, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μπορούν σε συνεργασία με ισραηλινές εταιρίες να προσφέρουν σκάφη με εξίσου προηγμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό και οπλικά συστήματα.
Η ύπαρξη ελικοδρομίου, πέραν των λεμβών που φέρουν οι κανονιοφόροι ΜΑΧΗΤΗΣ, θα επιτρέψει επίσης της ταχύτατη εκτέλεση νηοψιών από αγήματα της κυπριακής ΔΥΚ με τα νέα ελικόπτερα της Εθνικής Φρουράς.
Σύγκριση των τεχνικών χαρακτηριστικών των δύο σκαφών με βάση στοιχεία από την ιστοσελίδα των Ελληνικών Ναυπηγείων:
ΜΑΧΗΤΗΣ | HSY C70 | |
Εκτόπισμα | 575 t | 750 t |
Μήκος | 56m | 65,4m |
Βύθισμα | 10m | 10,5m |
Πλήρωμα | 50 άτομα (+21 άνδρες Ειδικών Δυνάμεων) | 50 άτομα (+?) |
Μέγιστη ταχύτητα | 23 κόμβοι | 26 κόμβοι |
Πρόωση | 2×4.400kW | 2×5.920kW |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου