Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2012

Η Δομή Δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού (Α΄ Μέρος)


Η φρεγάτα ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ (F463) σε παλαιότερη εκτέλεση βολής βλήματος Sea Sparrow.

Η είδηση για τον παροπλισμό 11 πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού στο πλαίσιο εξοικονόμησης πόρων προκάλεσε αδικαιολόγητη ανησυχία στην ελληνική κοινή γνώμη, κυρίως λόγω της ανεύθυνης στάσης ορισμένων “δημοσιογράφων” που έχουν επενδύσει στο εμπόριο φόβου και τον λαϊκισμό. 


Η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική καθώς το ΠΝ ουσιαστικά διαγράφει από το οπλοστάσιό του ήδη παροπλισμένα πλοία μέσου όρου ηλικίας 40 ετών, στο σύνολό τους επιχειρησιακά και οικονομικά μη διατηρήσιμα σε υπηρεσία. 

Συγκεκριμένα, παροπλίζονται οι φρεγάτες ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ (F463) και ΚΑΝΑΡΗΣ (F464) τύπου S που δεν υποβλήθηκαν σε πρόγραμμα Eκσυγχρονισμού Mέσης Zωής (ΕΜΖ) και χρησιμοποιήθηκαν για την εφοδιαστική υποστήριξη των υπολοίπων, η άτυχη πυραυλάκατος ΜΥΚΟΝΙΟΣ (P22) τύπου Combattante III που υπέστη σημαντικότατες φθορές από πυρκαγιά στις 5 Ιανουαρίου 2010, το ουκρανικής προέλευσης Πλοίο Ταχείας Μεταφοράς (ΠΤΜ) ΙΘΑΚΗ (L-181), ναυπήγησης 1992, που βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ακινησίας από τον Απρίλιο 2006 λόγω μειωμένης διαθεσιμότητας, τα τρία τελευταία παράκτια ναρκαλιευτικά ΑΛΚΥΩΝ (Μ-211), ΑΥΡΑ (Μ-214), ΑΗΔΩΝ (Μ-248) που παραχωρήθηκαν μεταξύ 1963-1970 στο πλαίσιο της στρατιωτικής βοήθειας των ΗΠΑ και τέλος, το Πλοίο Γενικής Υποστήριξης (ΠΓΥ) ΑΞΙΟΣ (Α464) Τύπου 701C και τρία απαρχαιωμένα βοηθητικά πλοία. 

Εν αναμονή της παρουσίασης της νέας Δομής Δυνάμεων 2012-2025, παρακάτω παρουσιάζεται η κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι σήμερα:

YΠΟΒΡΥΧΙΑ

Το Συμβούλιο Άμυνας αποφάσισε τον Σεπτέμβριο του 2008 την σταδιακή αύξηση του αριθμού των υποβρυχίων από 8 που βρισκόταν τότε σε υπηρεσία και οροφή 10 υποβρυχίων που προέβλεπε η Δομή Δυνάμεων 2005-2015 για το Πολεμικό Ναυτικό, σε 12 μέχρι το 2015. 

Η απόφαση αυτή συσχετιζόταν με το χρονοδιάγραμμα της εποχής για το πρόγραμμα υποβρυχίων Τύπου 214 και σηματοδοτούσε παράλληλα την επένδυση του ΠΝ στο υποβρυχιακό όπλο για την επίτευξη των επιχειρησιακών του στόχων σε ένα μελλοντικό θέατρο επιχειρήσεων στο Αιγαίο όπου η Τουρκία θα διατηρεί αυξημένες αεροναυτικές ικανότητες επιτήρησης/στοχοποίησης. 

Σήμερα, το ΠΝ διαθέτει τα εκσυγχρονισμένα υποβρύχια ΝΗΡΕΥΣ (S111), ΤΡΙΤΩΝ (S112), ΠΡΩΤΕΥΣ (S113) Τύπου 209/1100, τα υποβρύχια ΠΟΣΕΙΔΩΝ (S116), ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ (S117), ΠΟΝΤΟΣ (S119) Τύπου 209/1200 και φυσικά, το υποβρύχιο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S120) Tύπου 214. 

Εκκρεμεί η ολοκλήρωση των δοκιμών και παράδοση του εκσυγχρονισμένου υποβρυχίου ΩΚΕΑΝΟΣ (S118) Τύπου 209/1200AIP καθώς και των ΠΙΠΙΝΟΣ (S121), ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S122), ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S123) Τύπου 214 που βρίσκονται στο τελικό στάδιο ναυπήγησης. 

Η κατάσταση στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας εμποδίζει την έναρξη ναυπήγησης των δύο πρόσθετων υποβρυχίων Τύπου 214. Προτεραιότητα αποτελεί η προμήθεια τριών στοιχείων συσσωρευτών και τορπιλών βαρέως τύπου.

ΦΡΕΓΑΤΕΣ

Με την απόφαση παροπλισμού των δύο προαναφερθέντων φρεγατών τύπου S, ο στόλος των φρεγατών διαμορφώνεται σε 12 από 16 της προβλεπόμενης οροφής της Δομής Δυνάμεων 2005-2015.
Παραμένουν οι φρεγάτες ΥΔΡΑ (F452), ΣΠΕΤΣΑΙ (F453), ΨΑΡΑ (F454), ΣΑΛΑΜΙΣ (F455) τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ, οι εκσυγχρονισμένες ΕΛΛΗ (F450), ΛΗΜΝΟΣ (F451), ΑΔΡΙΑΣ (F459), ΑΙΓΑΙΟΝ (F460), ΝΑΒΑΡΙΝΟ (F461), ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ (F462) τύπου S καθώς και οι δύο ιδίου τύπου που δεν υποβλήθηκαν σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ (F465) και ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ (F466). 

Με δεδομένη την οικονομική κατάσταση της χώρας, η σκέψη για την προμήθεια νέων φρεγατών ή κορβετών μέχρι το τέλος της δεκαετίας ανήκει στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας.

Ο στόλος φρεγατών θα παραμείνει αμετάβλητος, πλην των περιπτώσεων κάποιας έκτακτης προμήθειας μεταχειρισμένου υλικού από το εξωτερικό ή νέων περικοπών στις λειτουργικές δαπάνες του ΠΝ που θα σημάνουν τον παροπλισμό των δύο τελευταίων μη εκσυγχρονισμέων φρεγατών τύπου S.

Καθώς οι τέσσερις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ διανύουν αισίως τη δεύτερη δεκαετία υπηρεσίας, η εφαρμογή του προγράμματος Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) είναι η μόνη ρεαλιστική και υλοποιήσιμη πρόταση για τη διατήρηση της σχετικής ισορροπίας ισχύος στο Αιγαίο. 

Πέρα από τη συντήρηση/γενική επισκευή του σκάφους, η προτεινόμενη βασική διαμόρφωση περιλαμβάνει Σύστημα Διαχείρισης Μάχης (CMS) TACTICOS, τρισδιάστατο (3D) ραντάρ SMART-S Mk2 μέσης/ μακράς εμβέλειας, αναβάθμιση του 3D ραντάρ ένδειξης στόχων MW-08 και αναβάθμιση των ραντάρ ιχνηλάτησης και καταύγασης STIR 1.8 ώστε να επιτευχθεί πλήρης ομοιοτυπία με τις φρεγάτες τύπου S, τις TΠΚ Super Vita και τις κανονιοφόρους κλάσης ΜΑΧΗΤΗΣ με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις ανάγκες εκπαίδευσης και εφοδιαστικής υποστήριξης.

Για τα οπλικά συστήματα προτείνεται η αναβάθμιση του κύριου πυροβόλου Mk45 Mod2A των 127mm/54cal, η αναβάθμιση του συστήματος κατακόρυφης εκτόξευσης Mk48 Mod2, του συστήματος τορπιλοσωλήνων Mk32 Mod5 για χρήση προηγμένων ελαφρών τορπιλών καθώς και η αναβάθμιση των Εγγύς Οπλικών Συστημάτων (CIWS) Mk15 Phalanx Block 1 Baseline 1 σε Phalanx Διαμόρφωσης Επιφανείας (PSuM) Block 1Β ή αντικατάστασή τους από σύστημα Βλημάτων Περιστρεφόμενης Ατράκτου (RAM). 

Πρόσθετες επιλογές, αναλόγως του κόστους, θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν αντικατάσταση του σόναρ γάστρας και μεταβλητού βάθους, του εξοπλισμού ηλεκτρονικού πολέμου και των συστημάτων επικοινωνίας.

ΤΕΛΟΣ Α΄ΜΕΡΟΥΣ

strategyreports.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: