Πέραν του ότι έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα αποτελεσματική στο περιβάλλον του Αιγαίου (προσφάτως και οι ισραηλινοί την εκτίμησαν δεόντως), αποτελεί για τους φίλους της αεροπορίας παγκοσμίως την πλέον εντυπωσιακή αισθητικά παραλλαγή F-16 μαζί με εκείνη των Ισραηλινών γερακιών.
Συχνά όμως αναρωτιούνται γιατί αυτή η υπέροχη παραλλαγή είναι μονίμως «βρώμικη», με αποτέλεσμα να επικρατούν στα διεθνή φόρουμ θεωρίες του τύπου «τα ελληνικά γεράκια δεν περνούν συχνά από πλυντήριο», «φταίει η υπερβολική χρήση και το διαβρωτικό περιβάλλον του Αιγαίου» ή ακόμη χειρότερα «οι έλληνες δεν συντηρούν σωστά τα αεροσκάφη τους».
Το αγαπητό*** aviationlive έδωσε πρώτο την απάντηση την οποία και σας παρουσιάζουμε.
Πρόγραμμα Have Glass
Σκοπός του προγράμματος είναι η μείωση του ηλεκτρομαγνητικού και υπέρυθρου ίχνους και κατά συνέπεια η αύξηση της επιβιωσιμότητας του αεροσκάφους. Η πρώτη γενιά του προγράμματος, το Have Glass I, πρόσθεσε ένα στρώμα οξειδίου του κασσίτερου με ίνδιο (indium-tin-oxide ΙΤΟ) στο χρυσαφί φιλμ της καλύπτρας.
Με αυτό το μέτρο μειώνεται μερικώς η ηλεκτρομαγνητική υπογραφή του αεροσκάφους, με την ”ελεγχόμενη” ανάκλαση των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων ραντάρ στην επιφάνεια της καλύπτρας και όχι στις επιφάνειες του πιλοτηρίου.
Η δεύτερη γενιά, το Have Glass II περιλαμβάνει δύο πακέτα μέτρων:
- Pacer Mud
- Pacer Gem
Στο πρώτο, το 60% της επιφάνειας του F-16 (αεραγωγός, μπροστινά και πλαϊνά εμπρόσθια μέρη) καλύπτεται από μια λεπτή επίστρωση RAM (Radar Absorbing Material).
Τα συστατικά του υλικού που αποτελούνται από φερομαγνητικά σωματίδια αναμεμειγμένα σε μια πολυμερή βάση υψηλής διηλεκτρικής αντοχής, έχουν την ιδιότητα να απορροφούν μέρος της ενέργειας των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων που προσπίπτουν στην επιφάνεια του αεροσκάφους, μειώνοντας έτσι το ηλεκτρομαγνητικό του ίχνος.
Για την ακρίβεια το διηλεκτρικό υλικό επιβραδύνει το κύμα και τα φερομαγνητικά υλικά απορροφούν την ενέργεια.
Το δεύτερο, αποτελεί βαφή που χρησιμοποιείται πάνω από το υλικό RAM, με σκοπό τη μείωση του υπέρυθρου ίχνους του αεροσκάφους.
Σε αυτήν ακριβώς τη γκρίζα βαφή οφείλεται η μεταλλική απόχρωση και η “βρώμικη” όψη που σταδιακά αποκτά το F-16, χωρίς όμως η εμφάνιση του να αντικατοπτρίζει την λειτουργικότητά του.
Το πρόγραμμα Have Glass II μείωσε το ηλεκτρομαγνητικό ίχνος του F-16 κατά 15% -στα αεροσκάφη της ΠΑ εφαρμόζονται τα προγράμματα Have Glass I και ΙΙ.
Η τελευταία γενιά του προγράμματος, Have Glass V, αναπτύχθηκε για τη βαφή του F-35 και το Pacer Gem που χρησιμοποιεί αποτρέπει την ταλαιπωρημένη και βρώμικη όψη που εμφανίζουν οι τέσσερις πρώτες γενιές, μπορεί δε να εφαρμοστεί και στo F-16.
*** aviationlive
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου