Δευτέρα 20 Μαΐου 2019

Δυο ειδήσεις για METEOR & ΑΙΜ-120 στο F-35, έχουν μεγάλη σημασία για την Πολεμική Αεροπορία…

Πρόκειται για δύο ειδήσεις που πέρασαν σχετικά απαρατήρητες από τον εξειδικευμένη ελληνική αμυντική ειδησεογραφία…


Η πρώτη είναι η πρόθεση της Βρετανικής Αεροπορίας, της RAF, να πιστοποιήσει τον BVR πύραυλο μέσης-μεγάλης ακτίνας METEOR στο F-35.

Η υλοποίηση του προγράμματος αυτού που περιλαμβάνει και την πιστοποίηση του αέρος-εδάφους SPEAR, ανακοινώθηκε από την ΒΑΕ Systems στο τέλος Μαρτίου του 2019 και αποτελεί σημαντική εξέλιξη για όλους τους χρήστες ή τους δυνητικούς χρήστες του μαχητικού 5ης γενιάς. 


Ο λόγος απλός και προφανής…


Οι μοναδικές, προς το παρόν, δυνατότητες του ευρωπαϊκοί βλήματος BVR, σε συνδυασμό με το ότι το F-35 είναι, λόγω των χαρακτηριστικών stealth, ιδανική πλατφόρμα εναέριας μάχης από απόσταση, καθιστούν τον συνδυασμό επιχειρησιακά ιδανικό.

 
Από τη στιγμή που τα συμβατικά αερομεταφερόμενα ραντάρ, ακόμη και τα ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) δεν μπορούν να εντοπίσουν και να εγκλωβίσουν με ασφάλεια το F-35 σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 40 έως 50 μιλίων (ανάλογα με το σύστημα), η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, έχει πραγματικά μεγάλη ανάγκη τον συγκεκριμένο συνδυασμό μαχητικού-φορέα και όπλου.



 

Από την άλλη πλευρά στις αρχές του τρέχοντος μήνα (Μάιος 2019), η Lockheed Martin γνωστοποίησε την αύξηση του μέγιστου αριθμού των εσωτερικά μεταφερόμενων ΑΙΜ-120 AMRAAM από τέσσερις σε έξι. 

Αύξηση κατά 50% του εσωτερικά φερόμενου φορτίου αέρος-αέρος δηλαδή, μέσω της χρήσης ενός μηχανισμού που ονομάζει sidekick.


Λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας του, δεν έχουν ακόμη δοθεί στη δημοσιότητα, αλλά αυτό που ενδιαφέρει στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι πλέον το F-35 στις εκδόσεις -Α και -C θα μπορεί να μεταφέρει συνολικά (εσωτερικά και εξωτερικά) μέχρι και 14 πυραύλους.


Στα κατακόρυφης απο/προσγείωσης F-35B, δεν υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης του μηχανισμού sidekick δεδομένου ότι ο ανεμιστήρας ανύψωσης (Lift fan) του αεροσκάφους, έχει επιβάλλει τη σμίκρυνση της καταπακτής οπλισμού.


Δεδομένου ότι αυτό το φορτίο πυραύλων μπορεί εξωτερικά να μεταφερθεί μόνο από το F-15, το οποίο στην τελευταία έκδοσή του που θα προμηθευτεί η USAF (F-15X) θα έχει τη δυνατότητα να φέρει μέχρι 22 AIM-120, η αναβάθμιση των BVR δυνατοτήτων του F-35A/C (προφανώς θα ενσωματωθεί στα Block 4 μέχρι το 2023-2024) είναι πολύ μεγάλη αν ληφθεί υπόψη ότι θα ισχύει με παράλληλη δυνατότητα stealth!


 


Πρόκειται λοιπόν για άλλη μία σημαντική δυνατότητα εναέριας μάχης που θα πρέπει να διεκδικήσει η ελληνική πλευρά, παράλληλα με την απόκτηση του METEOR και φυσικά την ανάληψη κατασκευαστικού έργου σχετικού με το F-35, με δεδομένο ότι η Τουρκία θα αποχωρήσει από το πρόγραμμα.


Δεν είναι κάτι δεδομένο προς το παρόν, αλλά είναι πολύ πιθανό έτσι όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα.


Βέβαια στο μέλλον θα υπάρξει και η ικανότητα μεταφοράς και αξιοποίησης του ΑΙΜ-120D AMRAAM.


Ενός όπλου BVR για το οποίο οι Αμερικανοί υπόσχονται επιδόσεις, ακτίνα και δυνατότητες στοχοποίησης, εφάμιλλα με τα αντίστοιχα του METEOR.


Ακόμα και υπό αυτή την προοπτική όμως η Ελλάδα μπορεί να ωφεληθεί τα μέγιστα σε επιχειρησιακό επίπεδο, από την ένταξη και των δύο όπλων σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία.


Η οποία σε τελική ανάλυση αν αποκτήσει το F-35A, είναι προφανές ότι θα το αξιοποιήσει σε ειδικούς ρόλους…


Για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών αναγνώρισης και αναχαίτισης των τουρκικών μαχητικών πάνω από το Αιγαίο υπάρχει το σημαντικά φθηνότερο και καταλληλότερο για εντός πεδίου θέασης (WVR) εμπλοκές F-16.


Το F-35 δεν σχεδιάστηκε για τέτοιου είδους εμπλοκές και η αλήθεια είναι ότι σε πραγματικές επιχειρησιακές συνθήκες, σπάνια θα απαιτηθεί να το πράξει.


Εδώ και δεκαετίες αυτός που βλέπει πρώτος το στόχο από μεγαλύτερη απόσταση είναι και αυτός που θα εξαπολύσει πρώτος πύραυλο αέρος-αέρος. 
Κατά κανόνα.



πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια: