Οι στρατιωτικές συμφωνίες Τουρκίας-Ισραήλ που ήρθαν στο φως μετά την κρίση του πλοίου Μαβί Μαρμαρά υπολογίζονται πως είναι περίπου στα 500 εκ $.
Στρατιωτικές πηγές υπολογίζουν στα 4,5 δις $ τα χρήματα που έχει πληρώσει η Τουρκία στο Ισραήλ μέσα σε 20 χρόνια για στρατιωτικούς εξοπλισμούς.
Τα μεγάλα προγράμματα τελείωσαν , συνεχίζονται μόνο μικρά αλλά κρίσιμης τεχνολογίας σχέδια. Μερικά από τα σχέδια που συνεχίζονται με το Ισραήλ όπως τα δημοσίευσε πριν λίγο καιρό τοπεριοδικό Ακσιόν είναι τα εξής :
•Το ένα από τα δύο μεγάλα σχέδια (το άλλο είναι τα Heron) είναι η ένταξη ηλεκτροοπτικού λοβού στα μαχητικά αεροπλάνα F-4 και F-16 με κύριο ανάδοχο την ASELSAN και εταίρο την Ισραηλινή εταιρία Elbit-IAI. To μερίδιο του Ισραήλ σε αυτό το σχέδιο είναι 180 εκ.$ από τα 300 συνολικά.
•Το ένα από τα δύο μεγάλα σχέδια (το άλλο είναι τα Heron) είναι η ένταξη ηλεκτροοπτικού λοβού στα μαχητικά αεροπλάνα F-4 και F-16 με κύριο ανάδοχο την ASELSAN και εταίρο την Ισραηλινή εταιρία Elbit-IAI. To μερίδιο του Ισραήλ σε αυτό το σχέδιο είναι 180 εκ.$ από τα 300 συνολικά.
Με την προσθήκη αυτού του συστήματος στα αεροπλάνα, τα μαχητικά που υπηρετούνε στα ΝΑ θα μπορούνε χωρίς να παραβιάζουν τον εναέριο χώρο του Ιράκ (από 100 χλμ απόσταση) να τραβάνε φωτογραφίες πληροφοριών.
•Εκσυγχρονισμός των Μ-60. Έστω και αν αυτό το 687 εκ $ έχει ολοκληρωθεί πριν από μικρό διάστημα, θα συνεχίσει να υπάρχει η ανάγκη των Ισραηλινών (όπως για την αγορά των ανταλλακτικών των αρμάτων).
•Εκσυγχρονισμός των Μ-60. Έστω και αν αυτό το 687 εκ $ έχει ολοκληρωθεί πριν από μικρό διάστημα, θα συνεχίσει να υπάρχει η ανάγκη των Ισραηλινών (όπως για την αγορά των ανταλλακτικών των αρμάτων).
Ειδικοί αναφέρουν πως τα άρματα πέρασαν σοβαρές τροποποιήσεις, έγιναν σαν νέα. Άλλαξε στα 170 άρματα το πακέτο ισχύος (κιβώτιο ταχυτήτων και κινητήρας), οι παλέτες και το σύστημα πυρός άλλαξαν.
Το σώμα και ο πύργος καλύφθηκαν από ενεργή θωράκιση. Σε περίπτωση διακοπής των σχέσεων Τουρκίας-Ισραήλ, θα δυσκολευτεί η λειτουργία αυτών των αρμάτων που επιχειρούνε στα ΝΑ.
•Η Πολεμική Αεροπορία στα πλαίσια του σχεδίου Αετός της Ειρήνης θα προσθέσει νέο εξοπλισμό και λογισμικό στα 4 αεροπλάνα AWACS (σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου) που αγοράστηκαν από την αμερικανική εταιρία Boeing.
•Η Πολεμική Αεροπορία στα πλαίσια του σχεδίου Αετός της Ειρήνης θα προσθέσει νέο εξοπλισμό και λογισμικό στα 4 αεροπλάνα AWACS (σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου) που αγοράστηκαν από την αμερικανική εταιρία Boeing.
Το 1,5 δις $ σχέδιο με κύριο ανάδοχο την ΤΑΙ περιλαμβάνει την τοποθέτηση συστήματος ηλεκτρονικής υποστήριξης από την ισραηλινή εταιρία IAI-Elta.
Το σύστημα αυτό αποτελείται από μια σειρά ηλεκτρονικών αντίμετρων μέσω των οποίων το AWACS θα μπορεί να αντιμετωπίσει εν πτήσει ηλεκτρονικές επιθέσεις.
Το Ισραήλ για αυτό το σύστημα θα πάρει 25 εκ $. Τον διαγωνισμό τον είχε κερδίσει αρχικά η αυστραλιανή εταιρία ΒΑΕ αλλά δεν πέτυχε. Σε περίπτωση που κοπούνε οι γέφυρες με το Ισραήλ το 1,5 δις $ σχέδιο σχετικά με τα AWACS μπορεί να πάει στα σκουπίδια.
•Ένα άλλο κοινό σχέδιο είναι ο εκσυγχρονισμός των 4 ελικοπτέρων Σικόρσκι της Διοίκησης Ειδικών Δυνάμεων (ÖKK). Με κύριο ανάδοχο την ΤΑΙ και υπεργολάβο την ισραηλινή Elbit στα πλαίσια του διαγωνισμού θα γίνουν οι μετατροπές που επιθυμεί η ÖKK.
•Ένα άλλο κοινό σχέδιο είναι ο εκσυγχρονισμός των 4 ελικοπτέρων Σικόρσκι της Διοίκησης Ειδικών Δυνάμεων (ÖKK). Με κύριο ανάδοχο την ΤΑΙ και υπεργολάβο την ισραηλινή Elbit στα πλαίσια του διαγωνισμού θα γίνουν οι μετατροπές που επιθυμεί η ÖKK.
Στην κατεύθυνση αυτή μεγάλο μέρος το κόκπιτ θα γίνει από τζάμι, ώστε να διευρυνθεί το οπτικό πεδίο του ελικοπτέρου.
Το Ισραήλ τελείωσε το λογισμικό, αλλά όπως και στο σχέδιο για τα Μ-60, η Τουρκία μπορεί να χρειαστεί την στήριξη της Elbit για τα ανταλλακτικά και το λογισμικό. Από το 100 εκ $ σχέδιο το μερίδιο της Ισραηλινής εταιρίας ήταν 25 εκ. $.
•Ο από κοινού εκσυγχρονισμός των F-4 της Τουρκίας τελείωσε πριν από 5 χρόνια. Το σχέδιο είχε αρχίσει με 6500 εκ $ και έφτασε στο 1 δις $. Σε αυτά τα αεροπλάνα όμως αναφέρεται πως δεν υπάρχει ανάγκη για ισραηλινή τεχνική στήριξη.
•Ο από κοινού εκσυγχρονισμός των F-4 της Τουρκίας τελείωσε πριν από 5 χρόνια. Το σχέδιο είχε αρχίσει με 6500 εκ $ και έφτασε στο 1 δις $. Σε αυτά τα αεροπλάνα όμως αναφέρεται πως δεν υπάρχει ανάγκη για ισραηλινή τεχνική στήριξη.
Καθώς αυτά τα αεροπλάνα είναι ευρέως διαδεδομένα, η σχετική στήριξη μπορεί να διασφαλιστεί και από άλλες χώρες.
Επίσης η εταιρία BMC που παράγει τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού MRAP που φέρουν προστασία απέναντι σε νάρκες και εκρηκτικά και χρησιμοποιούνται από τον Στρατό Ξηράς στις αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις, τα παράγει με άδεια από την ισραηλινή εταιρία Hetehof.
Γίνονται υποθέσεις πως υπάρχουν και άλλα παρόμοια σχέδια.
•Η Τουρκία φυσικά έχει πληρώσει τα περατωμένα σχέδια, αυτό που τίθεται είναι η σχετική τεχνική στήριξη. Σύμφωνα με αμυντικούς κύκλους εάν η Τουρκία για πολιτικούς λόγους ακυρώσει σχέδια για τα οποία μάλιστα έχει καταβάλει προκαταβολές, θα υποχρεωθεί να πληρώσει αποζημιώσεις.
•Η Τουρκία φυσικά έχει πληρώσει τα περατωμένα σχέδια, αυτό που τίθεται είναι η σχετική τεχνική στήριξη. Σύμφωνα με αμυντικούς κύκλους εάν η Τουρκία για πολιτικούς λόγους ακυρώσει σχέδια για τα οποία μάλιστα έχει καταβάλει προκαταβολές, θα υποχρεωθεί να πληρώσει αποζημιώσεις.
Το αγγλικό περιοδικό Jane’s Defence έγραψε ότι η Τουρκία ζήτησε να αγοράσει αντιαρματικά όπλα και το πυραυλικό σύστημα Barak-8, αλλά το Ισραήλ αρνήθηκε να τα δώσει.
Τουρκική εταιρία που μετείχε στον εκσυγχρονισμό των Μ-60 ζήτησε από την ισραηλινή ΙΜΙ θωράκιση, αλλά οι Ισραηλινοί δεν την έδωσαν. Ισραηλινός αμυντικός αξιωματούχος δήλωσε πως ¨Οι σχέσεις με την Τουρκία δεν θα είναι όπως παλιά.
Για αυτό προσέχουμε πολύ το τι θα πουλήσουμε΄.
tourkikanea.gr
tourkikanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου