Η υπεράσπιση του Αρχιπελάγους απασχολεί την ελληνική στρατιωτική ηγεσία τουλάχιστον από το ’74 και εντεύθεν.
Ωστόσο, επί δύο περίπου δεκαετίες το πρόβλημα επικεντρωνόταν στην άμυνα σε επίπεδο κύριας ή το πολύ «ενδιάμεσης» νήσου, όπου ο επιχειρησιακός σχεδιασμός ήταν εστιασμένος στην απόκρουση μείζονος αεροναυτικής αμφίβιας ενέργεια, ενώ η πρόνοια για την αντιμετώπιση της απειλής σε επίπεδο βραχονησίδας ήταν υποτιμημένη.
Παρέμενε μάλιστα πρακτικά σε αφάνεια έως ότου η κρίση των Ιμίων έθεσε νέα δεδομένα στο θέμα «Άμυνα Αρχιπελάγους» ωθώντας τον ελληνικό μηχανισμό άμυνας στην αναζήτηση νέων μεθόδων, μέσων, τακτικών και οργανωτικών δομών προκειμένου να γίνει δυνατή η αντιμετώπιση της νέας μορφής απειλής.
Τα γεγονότα της 31η Ιανουαρίου του 1996 όμως κατέδειξαν με τον πλέον σαφή τρόπο τον στρατηγικό χαρακτήρα των ειδικών δυνάμεων, όπου πλέον στο περιβάλλον της Θράκης, του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου αποτελούν σίγουρα πολλαπλασιαστές ισχύος.
Παρόλα αυτά χρειάστηκε να περάσουν πάνω από 15 χρόνια μετά τα Ίμια ώστε να ιδρυθεί η Διακλαδική Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων, αποτελώντας το μεγαλύτερο βήμα στην βελτίωση των δυνατοτήτων των Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων.
Η αποτελεσματικότητα των ειδικών δυνάμεων συνίσταται στο τρίπτυχο: αρτιότητα προσωπικού, εντατική εκπαίδευση και υψηλής ποιότητας οπλικά συστήματα και υλικά που θα τις επιτρέψουν παρά το μικρό τους μέγεθος να επιφέρουν ισχυρά πλήγματα στον εχθρό.
Από την άλλη, ταχεία αντίδραση και Ειδικές Δυνάμεις είναι έννοιες αλληλένδετες όπου με την πρώτη εννοούμε την άμεση χρονική υλοποίηση στρατιωτικής διακλαδικής επιχείρησης με σκοπό την ανάληψη και εκπλήρωση αποστολής σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.
Την Διακλαδική Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων συγκροτούν οι τέσσερις βασικές μονάδες ειδικών επιχειρήσεων: η Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών, η 31η Μοίρα Επιχειρήσεων Έρευνας Διάσωσης, το Ειδικό Τμήμα Αλεξιπτωτιστών και η Ζ’ Μοίρα Αμφίβιων Καταδρομών.
Η Ζ’ ΜΑΚ ιδρύθηκε μετά την κρίση των Ιμίων και έχει ως αποστολές τις αμφίβιες επιχειρήσεις και συγκεκριμένα την ανακατάληψη βραχονησίδων και μικρονήσων καθώς και λοιπές αμφίβιες και επιχειρήσεις ανορθοδόξου πολέμου.
Αποτελείται από τρείς λόχους κρούσεως μέγιστης επάνδρωσης και επιπλέον τον λόχο διοικήσεως, ενώ η υλικοτεχνική υποδομή είναι αυτή τυπική αμφίβιας Μοίρας.
Υλικοτεχνική Υποδομή
Τον φορητό οπλισμό αποτελούν αμερικανικής κατασκευής και προέλευσης τυφέκια Μ16Α2/ Α3 και Μ4Α1 (με εκτοξευτή βομβίδων Μ203) διαμετρήματος 5,56 χλστ διαφόρων παραλλαγών πολλά εκ των οποίων διαθέτουν διόπτρες ACOG, σιγαστήρες και νυχτερινά σκοπευτικά.
Το οπλοστάσιο συμπληρώνεται από υποπολυβόλα MP5 SD3 με καταδείκτη λέιζερ και σιγαστήρες, τυφέκια ειδικών εφαρμογών Μ82Α1 εφοδιασμένα με διόπτρες Swarovski 10×42, πιστόλια Glock 17, πολυβόλα MAG και ΜΙΝΙΜΙ, διόπτρες ΑΝ/PVS 7 και AN/PVS 14 καθώς και διόπτρες ΟΝΥΠΑΣ της ΕΑΒ. Τα αντιαρματικά όπλα είναι κυρίως τύπου RPG-18 και STRIM.
Τα στελέχη διαθέτουν σύγχρονες εξαρτύσεις και plate carrierσ.
Τον εξοπλισμό συμπληρώνουν συστήματα GPS/PPS (Global Positioning System/Precision Positioning Service) Rockwell PLGR+ 96, καταδείκτες λείζερ για τα όπλα AM/PAQ-4C και καταδείκτες κατάυγασης λέιζερ στόχων για την αεροπορία GLTD II της αμερικανικής Litton Laser Systems που πρωτοπαραγγέλθηκαν το 1999 με επιπλέον αγορές μετά το 2000.
Οι τελευταίοι, με βάρος 5,5 κιλά χρησιμοποιούνται για την καθοδήγηση βομβών LGB, πυραύλων Hellfire ή ακόμα και βλημάτων πυροβολικού. Το σύστημα μπορεί να εκτελέσει κατάδειξη στόχου 2,3×2,3 μέτρων από απόσταση 10.000 μέτρων, ενώ η ικανότητα αποστασιομέτρησης κυμαίνεται από 200 έως και 20.000 μέτρα.
Τον αμερικανικό εξοπλισμό του είδους συμπληρώνουν καταδείκτες λέιζερ PLLD της Elbit με παρεμφερείς επιδόσεις, αν και τα ισραηλινά συστήματα έχουν μεγαλύτερους χρόνους λειτουργίας αλλά και αυξημένο βάρος (8 κιλά).
Πλωτά μέσα
Magna 960 RIB. Είναι ελληνικής κατασκευής και προέλευσης τα Magna 960 RIB και έχουν τα ακόλουθα τεχνικά χαρακτηριστικά: μήκος 9,57 μέτρα, πλάτος 3,28 μέτρα, μεταφορική ικανότητας 15 καταδρομέων συν τριμελούς πλήρωμα, αποτελούμενο από τον κυβερνήτη και τους δύο πολυβολητές, έναν στην πλώρη με πολυβόλο των 12,7 χλστ και ένα στην πρύμνη με MAG των 7,62 χλστ.
Ο εξοπλισμός του σκάφους περιλαμβάνει ραντάρ επιφανείας με εμβέλεια τα 50 ναυτικά μίλια, πλότερ, συστήματα επικοινωνιών VHF και UHF και GPS όμοιο με αυτό που χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί SEALS που έχει την δυνατότητα να πλοηγήσει το σκάφος αυτόματα με βάση σημεία αναφοράς.
Οι ταχύτητες πλεύσης κυμαίνονται ανάμεσα στους 50 και στα 60 κόμβους, συνάρτηση του βάρους του σκάφους και των καιρικών συνθηκών. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως το Magna 960 RIB με μέγιστο βάρος και κατάσταση θαλάσσης 4 πλέει με ταχύτητες των 48 κόμβων.
Σε μεγάλες ταχύτητες πλεύσης με θαλασσοταραχή η καταπόνηση του προσωπικού είναι ιδιαίτερα έντονη εξαιτίας της έλλειψης καθισμάτων που μπορούν να απορροφούν τους κραδασμούς.
VTR Πρόκειται για σκάφη ταχείας μεταφοράς με δυνατότητα μεταφοράς πολυβόλου των 7,62 χλστ στην πλώρη με μεταφορική ικανότητα 8 με 10 άνδρες.
Έχει μήκος 5 μέτρα, πλάτος περίπου 2 μέτρα, διαθέτει 5 διαμερίσματα αέρα και έχει συνολική ιπποδύναμη 150 ίππους από δύο ξεχωριστούς κινητήρες των 75 ίππων έκαστος, ενώ ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει συστήματα VHF, UHF και πλότερ.
Λέμβοι Zodiac –Sillinger
Jet Ski
Το 2010 η Διεύθυνση Ειδικών Δυνάμεων προέβη στην προμήθεια 12 ταχυπλόων Jet Ski Sea Doo RXT 215 της καναδικής Bombardier Recreational Products Inc (BRP), τα οποία παρεδόθησαν στα τέλη Φεβρουαρίου 2011.
To RXT 215 έχει μήκος 3,53 μέτρων, βάρος κενό 383 κιλά, μεταφορική ικανότητα έως και 3 ατόμων σε συνθήκες ανάγκης, δεξαμενή καυσίμων 60 λίτρων και αποθηκευτικούς χώρους 52 λίτρων.
Κινείται από έναν υπερτροφοδοτούμενο αυστριακό κινητήρα Rotax 4-TEC των 1.494 κ.εκ. που αποδίδει 215 ίππους και επιτρέπει την επίτευξη μέγιστης ταχύτητος 70 μιλίων ή 110 χαω περίπου, ενώ δύναται να κινείται με ασφάλεια σε κατάσταση θαλάσσης 4 και να συνεργάζεται με τα υφιστάμενα μέσα του ΣΞ και ΠΝ.
Τα μέσα παραδόθηκαν με απόθεμα ανταλλακτικών ενώ αναμένεται να «συμπληρωθούν» με την προμήθεια ειδικών προστατευτικών αντιβαλλιστικών καλυμμάτων και εξειδικευμένου ατομικού εξοπλισμού των χειριστών (οδηγός – συνεπιβάτης), όπως ειδικού τύπου αντιβαλλιστικών εξαρτύσεων – σωσιβίων και κρανών, κλπ.
Υποβρύχια οχήματα πολιτικού τύπου «Sea Glider». Τα sea glider είναι υποβρύχια σκούτερ που επιτρέπουν στους χειριστές τους να κινούνται υποβρυχίως με ταχύτητα 3,2 χιλιομέτρων και αυτονομία 50 λεπτών. Ζυγίζει 21,2 κιλά και με το sea glider οι βατραχάνθρωποι μπορούν να καταδυθούν σε βάθη έως και 70 μέτρα.
Τα συγκεκριμένα όμως σκούτερ είναι πολιτικού τύπου και δεν θεωρούνται κατάλληλα για στρατιωτικές εφαρμογές πόσο μάλλον για ειδικές επιχειρήσεις. Απαιτείται η προμήθεια νέων μέσων.
Χερσαία μέσα
Χερσαία μέσα
Οχήματα Flyer Γνωστά και ως οχήματα ειδικών επιχειρήσεων. Χρησιμοποιούνται από την Ζ’ ΜΑΚ, όπου τρία οχήματα ειδικών επιχειρήσεων της αμερικανικής εταιρείας HSMV αποκτήθηκαν τον Νοέμβριο του 2003. Ακολούθησε νέα παραγγελία με σκοπό την συγκρότηση ενός μηχανοκίνητου λόχου 12 οχημάτων.
Ο οπλισμός του οχήματος περιλαμβάνει πολυβόλο FN MAG 58 των 7,62 χλστ στην θέση του συνοδηγού, ενώ επί της οροφής του οχήματος φέρεται είτε βαρύ πολυβόλο των 12,7 χλστ, είτε πολυβομβιδοβόλο.
Μοτοσυκλέτες τύπου Yamaha TT- 600R Οχήματα HMMWV
Πηγή: defencenews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου