Του Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ
Με... ελικόπτερο Απάτσι ''πήγε'' τελικά στις ΗΠΑ τον Απρίλιο του 2009 ο τότε Υπουργός Αμυνας κ. Ε. Μεϊμαράκης, με ...ελικόπτερο Σινούκ ''θα επιστρέψει'' μετά από 48 ώρες από την Ουάσιγκτον ο σημερινός Υπουργός Άμυνας κ Δημ. Αβραμόπουλος!
Εξηγούμεθα : Για όσους δεν θυμούνται το ραντεβού του κ. Μεϊμαράκη με τον - τότε - Αμερικανό ομόλογό του κ. Ρόμπερτ Γκέιτς που παρέμενε σε εκκρεμότητα για αρκετές εβδομάδες κλείστηκε λίγα 24ωρα πριν την συνάντηση και μεχρι να κλειστεί στο πόδι του κ. Μεϊμαράκη ήταν σε ετοιμότητα να πάει ο τότε υφυπουργός κ. Κ. Τασούλας.
Πως τελικά κλείστηκε το ραντεβού;
Όπως αποκάλυψε τότε στα ΝΕΑ ο Λουκάς Δημάκας, λίγες ώρες νωρίτερα, ο τότε γενικός διευθυντής Εξοπλισμών κ. Ε. Βασιλάκος - που τώρα έχει, για άλλο λόγο βέβαια, δικαστικές περιπέτειες - είχε υπογράψει την τελευταία τροποποίηση της σύμβασης αγοράς από τις ΗΠΑ των 12 επιθετικών ελικοπτέρων Απάτσι που παρέμεναν αποθηκευμένα σε υπόστεγα της Αεροπορίας Στρατού στην Πάχη Μεγάρων για πάνω από δύο χρόνια! Να θυμίσουμε ότι τα ελικόπτερα είχαν αρχίσει να παραδίδονται τον Μάρτιο του 2007, η Αθήνα ωστόσο δεν τα παραλάμβανε επικαλούμενη διαφορές σε τεχνικές προδιαγραφές.
Κάποιοι, ωστόσο, υποστήριζαν τότε - και επιβεβαιώθηκε από τα πράγματα ότι έτσι ήταν - ότι η Αθήνα ήθελε να καθυστερήσει την παραλαβή για να μην εγγραφεί η αγορά ύψους 660 εκατ. δολαρίων στο έλλειμμα και ξεπεραστούν οι όροι του Συμφώνου Σταθερότητας της Ε.Ε. Οι Αμερικανοί είχαν διαμηνύσει με τον δικό τους τρόπο ότι χωρίς έναρξη παραλαβών των ελικοπτέρων Απάτσι, ...ραντεβού με τον Γκέιτς...γιόκ- η επίσημη δικαιολογία ήταν ότι δεν είχε ...χρόνο!
Μόλις υπεγράφη η τροπολογία και ξεμπλόκαρε το θέμα ο χρόνος βρέθηκε και το ραντεβού έγινε...
Και οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ
Σήμερα στο αμερικανικό Πεντάγωνο άλλα 10 ή 12 αμερικανικά ελικόπτερα - μεταχειρισμένα Σινουκ αυτή την φορά - θα έχουν , μεταξύ άλλων την τιμητική τους στις ελληνο- αμερικανικές συνομιλίες με πρωταγωνιστές τον κ.Αβραμόπουλο και τον αμερικανό ομόλογό του.Πρόκειται για σχέδιο δωρεάν παραχώρησης των ελικοπτέρων αυτών στην Ελλάδα- μαζί με άλλα οπλικά συστήματα- για τα οποία όμως δεν αναμένεται να γίνουν επίσημες ανακοινώσεις.
Αυτές -προγραμματίζονται για την συνάντηση που θα έχουν οι Αρχηγοί των Γενικών Επιτελείων των δύο χωρών στρατηγοί Ντέμπσεϊ και Κωσταράκος, το φθινόπωρο. Στην τρέχουσα συνάντηση όπως και στη επίσκεψη του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στις 8 Αυγούστου, στον Λευκό Οίκο - αναμένεται να μπει η τελευταία, πολιτική, ''βούλα'' για την παραχώρηση των ελικοπτέρων Σινούκ (Chinook).
Το όλο ''πακέτο'' για τα Σινούκ - ως τμήμα ευρύτερης συμφωνίας για δωρεάν παραχώρηση αμυντικού υλικού που έχει κινηθεί από το 2010 - φέρεται να έχει ήδη κλείσει από μήνες με τον πρώην υφυπουργό Αμυνας κ Καραμπελα να έχει παίξει καθοριστικό ρόλο, όπως υποστηρίζεται από μέλη της προηγούμενης ηγεσίας στο ΥΠΕΘΑ.Να σημειωθεί ότι οι αμερικανοί και σε άλλη φάση είχαν επικαιροποιήσει τον κατάλογο των παραχωρούμενων υλιοκών σε επίσκεψη του κ Κωσταράκου στις ΗΠΑ- είναι μια πρακτική που τηρούν με τους στρατηγούς.
Ανάδειξη ευρωπαϊκής αναξιοπιστίας
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OnAlert ο αίτημα για τα ελικόπτερα Σινούκ διατυπώθηκε από ελληνικής πλευράς συμπληρωματικά σε άλλο προτεινόμενο από τις ΗΠΑ.Στηρίχθηκε δε στο επιχείρημα ότι καθυστερεί η άφιξη των υπολοίπων ευρωπαϊκών ΝΗ-90.
Ένα επιχείρημα στο οποίο φαίνεται πως ανταποκρίνονται - μέχρι στιγμής - οι ΗΠΑ καθώς ποντάρουν στην ανάδειξη της ...αναξιοπιστίας της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας. Παράλληλα βέβαια μέτρησε και η αναγνώριση της πραγματικής ανάγκης για αποκατάσταση της δυνατότητας αερομεταφοράς του Ελληνικού Στρατού που στηρίζεται στα παμπάλαια Χιούι και στα μόνο 5 (παραληφθέντα) νεότατα ΝΗ-90.
Το αν και πόσο όμως θα κινηθεί τελικά το ''ελληνικό πρόγραμμα'' Σινουκ είναι συνάρτηση και άλλων παραγόντων που εξετάζουν και οι δυο πλευρές μέχρι την τελευταία στιγμή, όπως πχ από τις ΗΠΑ η αξιολόγηση άλλων πολιτικών/αμυντικών δεσμεύσεων, ή από ελληνικής πλευράς, η αποκάλυψη τυχόν ''κρυφού'' κόστους απόκτησης.Για αυτό λέμε ότι τώρα θα μπουν τα ''πολιτικά''στο τραπέζι, αλλά με τους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ θα κλείσει ο κύκλος της εξέτασης και των επιχειρησιακών/οικονομικών παραμέτρων.
Η αναφορά στα ΄΄κρυφά κόστη ' στις δωρεάν παραχωρήσεις αμυντικού υλικού δεν είναι τυχαία: Είναι συνηθισμένο, αντίθετα, να υπάρχουν τέτοια αφού ο δωρητής σε αυτά ποντάρει συνήθως για να βγάλει τα ...σπασμένα.Τέτοια κόστη μπορεί να διαπιστωθούν είτε από ρεαλιστική εξέταση ( όπως έγινε από το ΓΕΣ για τα τανκς Abrams M1 που μας πρόσφεραν οι ΗΠΑ αρχικά ) είτε να αναδειχθεί τυχαία ο κίνδυνος ύπαρξής τους όπως έγινε με τα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού Μ-113 ( και ομοίου τύπου )που μας προσφέρονται.
Τα ''κρυφά κόστη''των Μ-ΙΙ3
Όπως ήδη έγραψε το OnAlert, μετά την δημοσιοποίηση ότι το Ιρακ θα πληρώσει περίπου 100 εκ. δολ. για περίπου 1.000 δωρεάν παραχωρούμενα Μ-113 , τέθηκαν και για το ''ελληνικό πρόγραμμα'' ερωτήματα για τα οποία δεν έχουν δοθεί - ή δεν έχουν γίνει γνωστές ακόμα - απαντήσεις:
- Το ''δωρεάν '' είναι πραγματικό ή είναι σωστό μέχρις ενός σημείου και η κατάσταση των οχημάτων απαιτεί αντίστοιχη με αυτά των οχημάτων του Ιράκ εργοστασιακή αξιοποίηση;
- Η ενδεχόμενη εργοστασιακή αξιοποίηση θα γίνει στις ΗΠΑ ή στην Ελλάδα;
-Αν έχει επιλεγεί να πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα θα γίνει στο στρατιωτικό εργοστάσιο στο Βελεστίνο ή είναι στα σκαριά κάποια ''συνεργασία'' με ξένους πιθανούς αγοραστές της ΕΛΒΟ, δηλαδή μήπως - ρωτάμε αθώα, χωρίς να έχουμε πληροφορία - κάποιοι ...φτιάχνουν την ''προίκα'' με την οποία θα πωληθεί μερικώς ή ολόκληρη , η ΕΛΒΟ;
- Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ που έλαβε χώρα στις 30/05/2013 υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού κ Α.Σαμαρά απαντά στις παραπάνω, αλλά και άλλες παρόμοιες ,καίριες ερωτήσεις;
-Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ για την αποδοχή των Μ 113 από τις ΗΠΑ, μαζί με την αγορά από άλλες χώρες και πολλών και άλλων υλικών , κοστολογήθηκε σε 303 εκ. ευρώ. Τι ακριβώς αφορά στα Μ-113 και γιατί δεν ανακοινώθηκε ούτε συνολικά ούτε επιμερισμένο το κόστος αυτό;
Ο κ Αβραμόπουλος που πλέον έχει δει τον σχετικό φάκελλο,θα έχει ενδεχομένως καποιες ερωτήσεις πολιτικού χαρακτήρα επ αυτών, - τα άλλα θα πάνε στους υπηρεσιακούς.
Πλούσιο μενού: Abrams M1, Ρουκετοβόλα MLRS κ.ά.
Εκτός από τα Μ-113 για τα οποία υπάρχει η κατ αρχήν απόφαση του ΚΥΣΕΑ και τα ελικόπτερα που είναι μάλλον ένα βήμα πιό πίσω, υπάρχουν και άλλα θέματα αμυντικής συνεργασίας και περιφερειακής ασφάλειας,που μεταξύ άλλων πολιτικών,διπλωματικών, ενεργειακών κλπ,περιλαμβάνει η ατζέντα των συνομιλιών του Πρωθυπουργού κ Σαμαρά με τον κ. Ομπάμα.
Πόσα θα μπουν αναλυτικά στο τραπέζι είναι άγνωστο - άλλωστε έχουν υπάρξει και ορισμένες αναπροσαρμογές προτεραιοτήτων.Να θυμίσουμε ότι ο κ. Αβραμόπουλος στην προηγούμενη θητεία του στο Πεντάγωνο είχε προωθήσει την απόκτηση των 400 τανκς Abrams M1 που επιμένουν να μας προσφέρουν οι ΗΠΑ, παρά την επιφυλακτικότητα/άρνηση του ΓΕΣ.
Τι θα κάνει τώρα ρωτούσαμε σε προηγούμενο ρεπορτάζ μας. Το ερώτημα ...παραμένει,παρόλο που ο κ Αβραμόπουλος είχε πει παλιά, αστειευόμενος, ότι η μόνη σχέση που έχει με τα τανκς Abrams είναι ότι έχουν το ...ίδιο όνομα!!!
Και νέα εμπορικά προγράμματα
Επίσης είναι γνωστό (από την ειδική και έγκυρη αμυντική επιθεώρηση Jane's Defence Weekly) ότι ο Ελληνικός Στρατός, έχει αρχίσει διερευνητικές συνομιλίες με τις Ηνωμένες Πολιτείες σχετικά με μια δωρεάν μεταφορά 36 συστημάτων M270 MLRS κατασκευής Lockheed Martin, προκειμένου να σχηματιστούν δύο μοίρες MLRS για το Πυροβολικό.
Ο κατάλογος, όπως έχουμε ξαναγράψει, δεν κλείνει εκεί: Έχουν προσφερθεί ελικόπτερα διαφόρων τύπων, πλοία, αεροσκάφη κλπ.Και μπορεί να έχει και κάποιες εκπλήξεις...
Xώρια φυσικά των όσων νέων αμιγώς εμπορικών προγραμμάτων θέλουν να μας πουλήσουν οι αμερικανικές εταιρίες : Όπως ο εκσυγχρονισμός /αναβάθμιση όλων σχεδόν των τύπων των F-16 στην ΕΑΒ με πιθανή μερική ενίσχυσή της , ο εκσυγχρονισμός παραχωρούμενων αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας κ.ά. Επίσης στο ίδιο ΄΄καλάθι'' μπορούν να μπουν κάποια προγράμματα που σχετίζονται με την προσπάθεια αναδιάρθρωσης των ΕΑΣ μέσω παραγγελιών ή και εξαγορών...
Τι ζητούσαν οι ΗΠΑ το 2009- Τι ΄΄τρέχει'' ακόμα...
Για να δούμε πόσο ρευστά είναι τα πράγματα - κυρίως λόγω της κρίσης- ας θυμηθούμε τι ζητούσαν από την Ελλάδα οι ΗΠΑ πριν 4 χρόνια με αφορμή το τότε ταξίδι Μειμαράκη από το οποίο και ξεκινήσαμε το σημερινό ρεπορτάζ Τα εξοπλιστικά ήταν πάντως στην ατζέντα των συζητήσεων - τουλάχιστον από αμερικανικής πλευράς καθώς ο Αμερικανοί επιδίωκαν να πάρουν ένα μεγάλο κομμάτι της τότε ελληνικής εξοπλιστικής πίτας που θα ξεπερνούσε τα 11 δισ. ευρώ μέχρι το 2014..
Προτεραιότητα σ΄ αυτήν τη φάση ήταν λοιπόν το πρόγραμμα αγοράς 30-40 νέων μαχητικών αεροσκαφών για τα οποία ενδιαφέρονταν δύο αμερικανικές εταιρείες: η Λόκχιντ Μάρτιν (με πρόταση για τα βελτιωμένα F-16 Βlocks 2 Ρlus και τα F-35) και η Μπόινγκ (με το νέο Super Ηornet F-18).
Η αμερικανική πλευρά ενδιαφερόταν επίσης για τα πυρομαχικά των νέων τανκς Leo2 Ηel (Σ.Σ. ενδιαφέρεται ακόμα πολύ μέσω ΕΑΣ), για την αγορά τροχοφόρων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (Σ.Σ. μας δώρησε περίπου 500 μεταχειρισμένα) , για τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και το σύστημα μάχης των φρεγατών, την πώληση μεταχειρισμένων ναρκαλιευτικών κ.ά.
www.onalert.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου