Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2012

Αιφνιδιαστική απόφαση αναβάθμισης των F-16! - 630 εκατ ευρώ για 95 α/φ

Image
Σε μια αιφνιδιαστική –ως προς το εύρος της, αλλά και τη χρονική συγκυρία- κίνηση φαίνεται ότι η κυβέρνηση και ειδικότερα η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, αποφάσισε να δώσει την έγκρισή της για  αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 της ΠΑ των Βlock παραγωγής 50 και 52+! 


Αν η αρχική απόφαση, μετουσιωθεί σε πράξη (διότι στην Ελλάδα και ειδικά στις επενδύσεις για την ασφάλεια της χώρας, ο κανόνας τα τελευταία χρόνια είναι οι αποφάσεις να γίνονται ... "πρώην αποφάσεις"), θα πρόκειται ουσιαστικά για την πρώτη κίνηση ενίσχυσης της ΠΑ ύστερα από 7 ολόκληρα χρόνια, μετά την παραγγελία των 30 F-16 Adv. το καλοκαίρι του 2005.

Βέβαια το πρόγραμμα είναι στο ΕΜΠΑΕ, με όχι και τόσο υψηλή προτεραιότητα, πάντως μετά τα δέκα πρώτα, ενώ το προϋπολογισθέν κονδύλι θα ανέλθει περί τα 630 εκατ. ευρώ σε βάθος εξαετίας σε ότι αφορά την υλοποίηση του προγράμματος, μέσω FMS. 

Σημειώνουμε ότι μετά το πρόγραμμα των αεροσκαφών ΑΦΝΣ για το οποίο υπάρχει κατ'αρχήν απόφαση για την επιλογή της πρότασης της Λόκχιντ Μάρτιν, είναι το δεύτερο πρόγραμμα το οποίο δείχνει να κλείνει υπέρ της αμερικανικής εταιρείας. 

Αναμφισβήτητα η απόφαση αυτή έρχεται στην πιο κρίσιμη χρονικά περίοδο για τη χώρα και για τα προβλήματα ασφάλειας που πρόκειται να έρθει αντιμέτωπη στο άμεσο μέλλον και αποτελεί ευθεία απάντηση στο αντίστοιχο πρόγραμμα αναβάθμισης των τουρκικών F-16 των block 40 και 50 με 175 συνολικά αεροσκάφη, πρόγραμμα που ουσιαστικά βρίσκεται σε εξέλιξη καθώς τα πρώτα τουρκικά αναβαθμισμένα F-16 έχουν αρχίσει και παραδίδονται ήδη.

Ήταν μια απόφαση που αν και δεν είχε άλλα περιθώρια κωλυσιεργίας, εντούτοις ήταν αμφίβολο ιδιαίτερα σήμερα με το οικονομικό χάος που επικρατεί μπορούσε να ληφθεί. 

Το παραπάνω καταδεικνύει πως εάν υπάρχει πολιτική βούληση και ευθύνη απέναντι στον τόπο, και τα πιο δύσκολα προβλήματα μπορούν να λυθούν.

Η απόφαση αφορά συνολικά 56 αεροσκάφη F-16 block 52+ και 39 F-16 block 50 τα οποία θα έρθουν όλα στο επίπεδο Advance των 30 αεροσκαφών που επιχειρούν με την 335Μ. 

Επειδή η έκταση του εκσυγχρονισμού θα είναι διαφορετική τα δύο block αναμένεται να ακολουθήσουν και την εφαρμογή αντίστοιχα διαφορετικών προγραμμάτων.

Έτσι για τα μεν F-16 block 52+ το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει τοποθέτηση υπολογιστή αποστολής MMC 7000 στη θέση του MMC 5000, ολοκλήρωση του συστήματος Link 16 με τοποθέτηση τερματικού MIDS, προηγμένη μηχανική ολοκλήρωση του IRIS-T με την εισαγωγή τριών πρόσθετων χαρακτηριστικών έναντι των υπαρχόντων στα block 52+ και ενσωμάτωση δυνατότητας ACMI.

Στα F-16 block 50 το πρόγραμμα θα είναι πιο εκτεταμένης μορφής, καθώς τα αεροσκάφη είναι παλαιότερα και η αλλαγή των συστημάτων μοιραία θα είναι αντίστοιχα μεγαλύτερης έκτασης. 

Έτσι προβλέπεται τοποθέτηση του νέου ραντάρ APG-68(V)9 στη θέση του APG-68(V)7, τοποθέτηση 2 νέων έγχρωμών οθονών πολλαπλών λειτουργιών, δυνατότητα χρήσης έγχρωμου κινούμενου χάρτη CTVS, υπολογιστής ΜΜC-7000, συμβατότητα με NVG, ενσωμάτωση δυνατότητας JHMCS, μεταφορά του βλήματος IRIS-T, δυνατότητα Link-16 με τερματικό MIDS και ενσωματωμένη δυνατότητα ACMI.

Επιπλέον στο πακέτο αναβάθμισης αναμένεται να συμπεριληφθεί η πιστοποίηση των όπλων των Adv.  JDAM και JSOW για τα block 52+ και του Maverick ΑGM-65G για τα block 50.

Στο πρόγραμμα θα συμμετέχει η ΕΑΒ καθώς η τελευταία εκτελεί ήδη τον εκσυγχρονισμό αντίστοιχου επίπεδου σε 94 αμερικανικά F-16 στάθμης CCIP.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα πρόκειται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2013 και έτσι καθώς η γραμμή θα είναι ανοικτή θα ακολουθήσει το ελληνικό πρόγραμμα.

Φυσικά η είδηση που προκύπτει από τα παραπάνω είναι ο… μη εκσυγχρονισμός των F-16 Βlock 30, κάτι όμως που δεν είναι και τόσο είδηση, καθώς τα αεροσκάφη είναι αρκετά ταλαιπωρημένα από τα 22 χρόνια υπηρεσίας τους στην Π.Α.. 

Το τι μέλλει γενέσθαι με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη είναι άγνωστο, μπορούν όμως να εξακολουθήσουν να είναι χρήσιμα είτε σε αποστολές αναγνώρισης παίρνοντας πιστοποίηση για μεταφορά του ατρακτιδίου DB-110 είτε ως –εν τοις πράγμασι-  ΣΜΕΤ για την εκπαίδευση των νέων χειριστών στον τύπο και από εκεί προώθησή τους στις Μοίρες. 

Με την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος αναβάθμισης η ΠΑ αποκτά ένα ομοιογενή στόλο από 125 αεροσκάφη όλα σε επίπεδο Advance.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: