Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

«Βόμβα» από Αυστραλία στο ΥΠΕΘΑ

ers47
H Ελλάδα ενημερώθηκε για τη προσφορά τεσσάρων αναβαθμισμένων AP-3C Orion της Αυστραλιανής Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAAF).
Γράφει ο Σάββας Δ. Βλάσσης*
O Δημήτρης Αβραμόπουλος ετοιμάζεται για «πανηγυρική» αποχώρηση από το ΥΠΕΘΑ – και πολύ καλά κάνει.
Στις 2 Οκτωβρίου ετοιμάζεται τελική φάση «υπερπαραγωγή» του ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑ, όπου οι Ένοπλες Δυνάμεις αναμένεται να εντυπωσιάσουν για άλλη μια φορά.

Στις 6 Οκτωβρίου γίνεται η τελετή για τον ΠΙΠΙΝΟ, επιβεβαιώνοντας τους πρώτους καρπούς από την απόφαση του υπουργού να ξεκολλήσει το πρόγραμμα των υποβρυχίων.
Ταυτόχρονα, ο Δ. Αβραμόπουλος επιδεικνύει έντονη δραστηριότητα προκειμένου να κλείσει και άλλα θέματα τα οποία χρονίζουν. Υπάρχει όμως μία «βόμβα» που έσκασε και οι πάντες δείχνουν ότι προσπαθούν να σκεπάσουν.

Η υπόθεση σχετίζεται με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΑΦΝΣ Ρ-3Β του Πολεμικού Ναυτικού, όπου τελευταία υπήρξε μια πολύ σημαντική εξέλιξη.
Συγκεκριμένα, η BAE Systems ενημέρωσε για την διάθεση αναβαθμισμένων αεροσκαφών ΑΡ-3C Orion που μόλις τώρα αποσύρει η Αυστραλία, λόγω αντικαταστάσεως από τα σύγχρονα Ρ-8 Poseidon (βλέπε ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ ALMANAC 2013-2014).

Τα ΑΡ-3C είχαν υποβληθεί προ ετών σε πρόγραμμα αναβαθμίσεως ηλεκτρονικού εξοπλισμού αποστολής και δεν απαιτούνται εργασίες δομικής φύσεως ή ουσιαστικοί έλεγχοι εφόσον βρίσκονται ήδη σε ενέργεια.
Πρόκειται δηλαδή για αεροσκάφη επιχειρησιακά και σαφώς ανωτέρων επιδόσεων και επιχειρησιακών ικανοτήτων, σε σχέση με τα Ρ-3Β που χρησιμοποιούσε το Πολεμικό Ναυτικό.

Το «πρόβλημα» εντοπίζεται στην πρόσφατη έγκριση (30 Ιουλίου) από την Βουλή, κατόπιν εισηγήσεως του ΥΕΘΑ, προγράμματος εκσυγχρονισμού/ αναβαθμίσεως των 5 Ρ-3Β που είναι καθηλωμένα από το 2009, προϋπολογισμού 350 εκατ. €. Μιλάμε για «πρόβλημα», διότι το κόστος για την μεταβίβαση 5 AΡ-3C από την Αυστραλία, όπως προτείνει η ΒΑΕ Systems, ανέρχεται σε 120-140 εκατ. € μόλις!
Δεν τίθεται δηλαδή θέμα συγκρίσεως κόστους όσο και αποδόσεως.

Όμως η «ανεπίσημη» απάντηση που δίνεται από πλευράς αρμοδίων, μετά την επίσημη ενημέρωση της BAE Systems για την πρότασή της, είναι ότι το θέμα έχει «κλείσει» βάση πολιτικής αποφάσεως, μετά την έγκριση που έδωσε η Βουλή. Φυσικά, τίποτα δεν έχει «κλείσει» ακόμη.
Η έγκριση του προγράμματος από την Βουλή, είναι απλώς ένα βήμα πριν την προώθησή του στο ΚΥΣΕΑ, για ανάθεση υπογραφής συμβάσεως.
Μπορεί να αγνοηθεί άραγε, μια τέτοια πρόταση, η οποία ανατρέπει άρδην τα δεδομένα, εξασφαλίζοντας δυνητικώς εξοικονόμηση 200 εκατ. €;

Προφανώς, όχι. Προκειμένου να γίνει κατανοητό το μέγεθος της εξοικονομήσεως που μπορεί να εξασφαλισθεί, αρκεί να αναφερθεί ότι τα 16 υποπρογράμματα που ενέκρινε το ΚΥΣΕΑ στις 30 Μαΐου 2013, είναι συνολικής αξίας 291 εκατ. €. Εκ των οποίων, τα 145 εκατ. € αφορούν την σύμβαση Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως (FOS) των 25 μαχητικών Mirage 2000-5. Ποιος λοιπόν θα διαχειρισθεί την «βόμβα» αυτήν;
Προφανώς ο διάδοχος του Δ. Αβραμόπουλου και όχι κάποιος Κλάδος ή η ΓΔΑΕΕ.
* Ο Σάββας Δ. Βλάσσης είναι εκδότης του περιοδικού Δούρειος Ίππος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: