Αεροδρόμιο Πάχης Μεγάρων, 30 Ιουλίου 2010, ώρα 10:43πμ.
Το Apache εκτελούσε δοκιμαστική πτήση μετά από επιθεώρηση συμπλήρωσης 125 ωρών πτήσης, η οποία περιορίζεται στον οπτικό έλεγχο κρίσιμων τμημάτων και εξαρτημάτων.
Η επιθεώρηση πραγματοποιήθηκε στο 2ο Τάγμα Επισκευών Αεροπορικού Υλικού (ΤΕΑΥ) στην Πάχη, για να ακολουθήσει η δοκιμαστική πτήση.
Το ελικόπτερο ήταν ολοκαίνουριο και σε άριστη κατάσταση! Η δοκιμή αυτοπεριστροφής (autorotation) δεν είναι υποχρεωτική μετά την επιθεώρηση των 125 ωρών, ούτε βεβαίως απαγορεύεται.
Προϋποθέτει όμως πως προηγήθηκε η πτητική δοκιμή όλων των συστημάτων του ελικοπτέρου και πως λειτουργούν άψογα.
Στην προκειμένη περίπτωση ο κυβερνήτης ζήτησε και έλαβε από τον πύργο ελέγχου άδεια εκτέλεσης δοκιμής αυτοπεριστροφής, η οποία αρχίζει σε ύψος 3.000 ποδών (914,4 m) με την αποσύμπλεξη του κυρίου στροφείου από τους κινητήρες, ενώ ολοκληρώνεται μετά από 90-120 δευτερόλεπτα στα 500 πόδια (152,4 m) με την επανασύμπλεξη.
Τυχόν άστοχοι ή βίαιοι διορθωτικοί χειρισμοί στην κατάσταση αυτή, μπορούν να δυσχεράνουν την πλήρη ανάκτηση του ελέγχου ή και να οδηγήσουν σε υπέρβαση των ορίων αντοχής υλικών.
Ορισμένοι αυτόπτες μάρτυρες περιγράφουν πως η δοκιμή άρχισε με το ελικόπτερο σε αιώρηση και μηδενική ταχύτητα, για την αύξηση της οποίας πραγματοποιήθηκε βύθιση.
Οι αυτόπτες μάρτυρες περιγράφουν ομόφωνα πως το Apache προσέκρουσε στο έδαφος με το ρύγχος.
Αξιόπιστος αυτόπτης μάρτυρας που γνωρίζει καλά το αντικείμενο αλλά δεν μας επέτρεψε να δημοσιοποιήσουμε το όνομά του, αναφέρει τα εξής: …το ελικόπτερο είχε εκτελέσει μερικούς κύκλους κατά την διάρκεια των δοκιμών ακολουθώντας επακριβώς το προκαθορισμένο ίχνος και ερχόμενο πάντα στην τελική του 26 και αρκετά ψηλά εκτελώντας κατά πάσα πιθανότητα αυτοπεριστροφές στο πλαίσιο ελέγχων.
Την τελευταία φορά όμως δεν ακολούθησε την συνήθη διαδρομή αλλά βρέθηκε να κλείνει τον κύκλο του και να περνάει πάνω από τα υπόστεγα της πολιτικής πίστας σε ύψος που κατά την εκτίμησή μου δεν ήταν πάνω από 400 πόδια.
Αυτή η ασυνήθιστη πορεία και ύψος του μοιραίου Apache με έκανε να το παρατηρήσω όταν είδα το στροφείο να παρουσιάζει υπερβολική κόνωση σε βαθμό που οι πτέρυγες ήρθαν σε γωνία άνω των 45 μοιρών από το δίσκο περιστροφής.
Ταυτόχρονα σχεδόν με την κόνωση η μία πτέρυγα αποκολλήθηκε και ακούστηκε έντονο σφύριγμα υπερστροφής των κινητήρων.
Το σκάφος περιστράφηκε δεξιόστροφα και χτύπησε στο έδαφος σχεδόν ανεστραμμένο.
Η έκρηξη ήταν άμεση και την ακολούθησε φωτιά ενώ κομμάτια μάλλον από τις πτέρυγες συνέχιζαν να πέφτουν…
Αποτέλεσμα της συντριβής του ελικοπτέρου ήταν να σκοτωθούν ο Ταγματάρχης (ΑΣ) Ανδρέας Δερμάρης και ο Αρχιλοχίας (ΑΣ) Κωνσταντίνος Γκιώκας.
Ο 37χρονος Ανδρέας Δερμάρης ήταν πατέρας 3 ανήλικων παιδιών και η γυναίκα του Μαρία από την Νέα Μαγνησία Λαμίας έγκυος στον 9ο μήνα!
Ο Ανδρέας Δερμάρης είχε από μικρός πάθος με τα ελικόπτερα και είχε βάλει στόχο ζωής να γίνει πιλότος.
Ήταν από τους καλύτερους μαθητές που είχαν περάσει ποτέ από το 5ο λύκειο Λαμίας και δεν άργησε να γίνει και ένας από τους καλύτερους χειριστές των ελικοπτέρων Apache.
Άλλωστε είχε εκπαιδευτεί πολλές φορές στην Αμερική και ήταν από εκείνους που είχαν πάει να τα φέρουν στην Ελλάδα.
Ο 37χρονος Ταγματάρχης ήταν επίσης και στην τελετή παραλαβής των 12 υπερσύγχρονων ελικοπτέρων Apache και δεν είναι τυχαίο που όλοι οι συνάδελφοί του αναγνώριζαν τις ιδιαίτερες ικανότητές του στο συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρων.
Έπειτα από ενδελεχή έρευνα τόσο των στοιχείων του ελικοπτέρου όσο και των όσων διαμείφθηκαν μεταξύ πιλότου και πύργου ελέγχου, δυστυχώς για μια ακόμη φορά οι εμπειρογνώμονες οδηγούνται στο συμπέρασμα ότι το μοιραίο συμβάν οφείλεται σε λάθος χειρισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ελικόπτερο μόλις είχε ολοκληρώσει την συντήρησή του και είχε βγει για δοκιμαστική πτήση.
Όλα έβαιναν καλώς και κατά την επιστροφή του στην βάση ο κυβερνήτης ζήτησε να κάνει εκπαιδευτική αναγκαστική προσγείωση.
Αυτό στην γλώσσα των χειριστών ονομάζεται auto rotation. Πρόκειται για μια απλή διαδικασία η οποία δεν ελοχεύει κινδύνους εφόσον όμως ακολουθηθεί κατά γράμμα.
Το ελικόπτερο το φέρνει ο χειριστής πάνω από το σημείο προσγείωσης μειώνει την ταχύτητά του και το κατεβάζει υπό συνθήκες αναγκαστικής προσγείωσης.
Αυτό που φαίνεται ότι συνέβη είναι ότι η ταχύτητα του ελικοπτέρου μειώθηκε περισσότερο από ότι έπρεπε, έπεσε σε απώλεια στηρίξεως και το ελικόπτερο καρφώθηκε στο έδαφος πριν προλάβουν οι χειριστές να ανακτήσουν τον έλεγχο...
Ταγματάρχης (ΑΣ) Ανδρέας Δερμάρης
Αρχιλοχίας (ΑΣ) Κωνσταντίνος Γκιώκας
ΑΘΑΝΑΤΟΙ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου