Τετάρτη 26 Μαΐου 2010

Η βαριοπούλα του Δαβίδ - 69 Ha'patishim

Με την ευκαιρία της συνεκπαίδευσης δυό από τις καλύτερες πολεμικές αεροπορίες παγκοσμίως, η άσκηση της Ελληνικής και της Αεροπορίας του Ισραήλ με την κωδική ονομασία "Μίνωας", ένα σύντομο ιστορικό σημείωμα για την καλύτερη πολεμική Μοίρα στο επιχειρησιακό δυναμικό της πολεμικής αεροπορίας του Ισραήλ.

Ο λόγος αφορά την επίλεκτη Μοίρα 69 "Ha'patishim", της οποίας το ιστορικό είναι ένας παράλληλος βίος της ιστορίας του σύγχρονου κράτους του Ισραήλ. Η Μοίρα διαθέτει πλούσια πολεμική δράση και έχει συμμετάσχει στις περισσότερο ριψοκίνδυνες επιχειρήσεις.

Η Μοίρα 69 της IAF (Israel Air Force) γνωστή ως "The Hammers" ιδρύθηκε το 1948 και ανέλαβε για πρώτη φορά πολεμική δράση στις 15 Ιουλίου 1948, όταν ισραηλινά μαχητικά βομβάρδισαν στόχους στο Κάιρο της Αιγύπτου. Για τα πρώτα είκοσι χρόνια της λειτουργίας της, η Μοίρα αποτελούνταν από πρώην αεροσκάφη τύπου B-17 της USAF. Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ B-17 αεροσκάφη, που αρχίζει με τρία Β-17 το 1948 και την παραλαβή δύο επιπλέον B-17 το 1956.

To 1954 η Μοίρα παρέμεινε ανενεργή, καλώς τα B-17 μετασταύθμευσαν στην Μοίρα 103. Τον Οκτώβριο του 1956, η Μοίρα 69 επανενεργοποιήθηκε για τις επιχειρήσεις στη χερσόνησο του Σινά, αλλά διαλύθηκε μετά το τέλος αυτής της σύγκρουσης.

Δεκατρία χρόνια αργότερα, το 1969, η Μοίρα 69 διαμορφώθηκε ως η δεύτερη Μοίρα με τα μαχητικά F-4E Phantom.

Στις πολεμικές επιχειρήσεις του 1970 εναντίον σοβιετικών μαχητικών στην Αίγυπτο, οι Μοίρες 69 και 201 απώλεσαν 9 συνολικά F-4E Phantom, αλλά το Ισραήλ αναπλήρωσε το κενό με την προμήθεια 8 επιπλέον F-4E Phantom τον Ιούλιο του 1970. Δύο συγκεκριμένες επιχειρήσεις είναι γνωστές, με την κωδική ονομασία "Priha" και „Rimon 20“. Στη δεύτερη επιχείριση καταρρίφθηκαν πέντε σοβιετικά μαχητικά, τα οποία είχαν αναπτυχιεί στην Αίγυπτο.

Το 1971, η IAF τροποποίησε αρκετά F-4E σε ρόλο αναγνώρισης, ως RF-4E Kurnass Tsilum. Ωστόσο, μετά από αρκετά χρόνια υπηρεσίας των αεροσκαφών σε ρόλο αναγνώρισης, επέστρεψαν σε πολεμικές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια του πολέμου του Γιομ Κιπούρ το 1973, όταν το Ισραήλ απώλεσε μια σειρά από F-4E Phantom τη διάρκεια των επιθέσεων κατά των αιγυπτιακών SAM (Battle of el-Mansourah).

06/10/73 Πόλεμος του Γιομ Κιπούρ, κυνηγώντας ένα MiG-17


Phantom RF-4E (489) της Μοίρας 69 στα μέσα της δεκαετίας του 1980, photographer nicknamed "Tsalam"


Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Μοίρα 69 αναδιαρθρώθηκε για άλλη μια φορά, έχοντας στο δυναμικό της τα μαχητικά F-15I, αποσύροντας τα F-4E Phantom. Η διεθνή βιβλιογραφία αναφέρει έναν αριθμό από 25 μαχητικά F-15 Ra’am στο δυναμικό της πολεμικής αεροπορίας του Ισραήλ. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη παραδόθηκαν κατά το δεύτερο ήμισυ της δεκαετίας του 1990. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα με την παραλλαγή της ερήμου - το αντίστοιχο μαχητικό στο δυναμικό της USAF, δηλαδή το F-15E, έχει και πυρηνικό ρόλο, αλλά δεν είναι γνωστό εάν τα ισραηλινά Ra’am διαθέτουν ικανότητα μεταφοράς και άφεσης τακτικών πυρηνικών βομβών.

F-15I Ra'am (234) πάνω από τη Νεβάδα κατά την άσκηση Red Flag, photo wikimedia commons



Τον Αύγουστο του 2006, κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων στο Λίβανο, δεν έγινε ευρύτερα γνωστό εάν η Μοίρα ήταν αναπτυγμένη στο Hatzerim ή στο Tel Nof. Ευρύτερα γνωστό έγιναν δύο επιθέσεις χειρουργικής ακρίβειας εναντίον της έδρας της Χεζμπολάχ. Η Μοίρα 69 σφυροκόπησε ένα 11-όροφο κτίριο στο Al-Dahia, ένα νότιο προάστιο της Βηρυτού.



Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007, μαχητικά της Μοίρας 69 έλαβαν μέρος στον βομβαρδισμό των πιθανολογούμενων συριακών πυρηνικών εγκαταστάσεων. Η επιχείρηση είναι ευρύτερα γνωστή με την κωδική ονομασία "Orchard".

Σύμφωνα με δημοσιεύματα της Jerusalem Post (2006) η συγκεκριμένη πολεμική Μοίρα προετοιμάζεται ακατάπαυστα για μια πιθανή αεροπορική επιχείρηση κατά των πυρηνικών εγκαταστάσεων στο Ιράν. Σύμφωνα με δημοσιεύματα (Απρίλιος 2010) της ίδια εφημερίδας, ο εναέριος χώρος της Ελλάδος είναι μία από τις επιλογές για την εξάσκηση της πολεμικής αεροπορίας του Ισραήλ, λόγω των τεταμένων σχέσεων μεταξύ της Άγκυρας και του Τελ Αβίβ και την απροθυμία της Άγκυρας να συνεχίσει να προσφέρει τον τουρκικό εναέριο χώρο για εκπαιδευτικούς σκοπούς της Αεροπορίας του Ισραήλ.


ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: