Η κοινή γνώμη το γνωρίζει ως «γρουσούζικο» ή «υποβρύχιο που γέρνει»
-χαρακτηρισμοί απότοκοι των γελοιοτήτων που προέτασαν οι ελληνικές
κυβερνήσεις κατά τη 2ετία 2008-10 προσπαθώντας να καθυστερήσουν την
αποπληρωμή του.
Αυτό
που δεν γνωρίζει η κοινή γνώμη είναι η εκπληκτική ταχύτητα με την οποία
η Διοίκηση Υποβρυχίων, όχι μόνο επέλυσε με τις υποδείξεις της όλες τις
«παιδικές ασθένειες» του νέου τύπου (το ΠΝ ήταν η ΠΡΩΤΗ χώρα που το
παρήγγειλε), αλλά κατέστησε αξιόμαχο σε χρόνο ρεκόρ το καλύτερο
υποβρύχιο που διαθέτει σήμερα ναυτική δύναμη στο ΝΑΤΟ.
Ας παρακολουθήσουμε το χρονικό των προβλημάτων μέχρι επίλυσής τους.
Στις
30 Σεπτεμβρίου 2006, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας αρνήθηκε την παραλαβή
του πρώτου υποβρυχίου Type 214 "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ", καθώς παρατηρήθηκαν
σημαντικά τεχνικά προβλήματα.
Πιο συγκεκριμένα, το υποβρύχιο S120 "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ" παρουσιάζει τα παρακάτω προβλήματα:
-Πρόβλημα
ευστάθειας στην επιφάνεια με ύψος κύματος 3 μέτρα και μήκος 56 μέτρα
(συνθήκες που συναντάμαι συνήθως στον Ατλαντικό ωκεανό), όπου το
υποβρύχιο λαμβάνει κλίση 45-60% ως προς το κάθετο επίπεδο. Παράλληλα,
παρατηρήθηκε γενικό πρόβλημα αυξημένης διατοίχισης
-Προβλήματα στη λειτουργία του εξελιγμένου συστήματος μάχης ISUS
-Υποδεέστερες των αναμενόμενων επιδόσεων του σόναρ πλευρικής διάταξης (FAS: Flank Array Sonar)
-Θόρυβος στις χαμηλές συχνότητες που πιθανά να οφείλεται στον άξονα ή την προπέλα του υποβρυχίου
-Προβληματική
λειτουργία ορισμένων ειδικών φίλτρων του αναερόβιου συστήματος πρόωσης,
με αρνητικές επιπτώσεις στην παρατηρησιμότητα του υποβρυχίου και στην
διάρκεια ζωής των κυλίνδρων μεταλλικού υδριδίου
Δύο χρόνια αργότερα, και αφού η Νότια Κορέα παρέλαβε τα υποβρύχια ίδιου τύπου που είχε παραγγείλει, το υποβρύχιο υποβλήθηκε και πέρασε με επιτυχία νέες θαλάσσιες δοκιμές.
Οι
δοκιμές έγιναν υπό την επίβλεψη του γερμανικού Ομοσπονδιακού Γραφείου
Στρατιωτικής Τεχνολογίας και Προμηθειών (BWB) και με παρατηρητές
αξιωματικούς του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, στα ανοικτά της
Νορβηγίας.
Σύμφωνα με όσα
έγιναν γνωστά, με ύψος κυμάτων 3 μέτρα το υποβρύχιο παρουσίασε μέγιστες
κλίσεις διατοίχισης επιφανείας 18° με 19, δηλαδή απολύτως μέσα στα όρια
της σύμβασης ενώ και το σύνολο των λοιπών προβλημάτων, που είχαν
παρουσιαστεί σε διάφορα συστήματα του υποβρυχίου, όπως το σύστημα μάχης
ISUS έχουν επιλυθεί.
Το ακουστικό ίχνος πιθανότατα θα παρουσιάσει μία ελάχιστη απόκλιση της τάξεως του 1-1,5%.
Ανάμεσα στις επεμβάσεις που έγιναν στο σκάφος ήταν η μετατόπιση συστημάτων σημαντικού βάρους χαμηλότερα, με αποτέλεσμα να βελτιωθεί η συμπεριφορά του υποβρυχίου.
Η
παρέμβαση αυτή έγινε μετά από δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στα μέσα
Φεβρουαρίου 2007 και οι οποίες κατέγραψαν βελτιωμένη συμπεριφορά σε
σύγκριση με τις αρχικές του Σεπτεμβρίου 2006.
Στο
ενδιάμεσο τα ναυπηγεία HDW τοποθέτησαν κατακόρυφες διαμήκεις φρακτές
στο εσωτερικό του ελεύθερα κατακλυζόμενου περιβλήματος (casing) για να
κατακερματίζεται η ελεύθερη επιφάνεια. Δευτερεύουσες παρεμβάσεις ήταν η
διεύρυνση των σχισμών αποστράγγισης του περιβλήματος και η τοποθέτηση
υδραυλικών βαλβίδων στις οπές θαλασσέρματος, για να αποτρέπονται οι
ελεύθερες επιφάνειες στις σχετικές δεξαμενές.
Το
ελληνικό αίτημα επιβεβαίωσε στις 27 Μαρτίου 2008 ο Υπουργός Εθνικής
'Aμυνας κ. Ε. Μεϊμαράκης, σε συνάντηση με τους διαπιστευμένους συντάκτες
του ΥΠΕΘΑ.
Ταυτόχρονα η TKMS ενημέρωσε για την πρόθεση εφαρμογής σειράς
τεχνικών μέτρων και εκτέλεσης δοκιμών, με συμμετοχή της BWB.
Το
ΠΝ αποφάσισε στις 5 Ιουνίου 2008 να συμμετάσχει στις δοκιμές προσωπικό
του Ναυτικού Κλιμακίου Κιέλου, με την ιδιότητα των παρατηρητών.
Το
πρόγραμμα ελέγχων και δοκιμών ολοκληρώθηκε στις 28 Σεπτεμβρίου 2008,
για να ακολουθήσει σχετική αναφορά της BWB και του Γερμανικού Ναυτικού, η
οποία υποβλήθηκε με επιστολή στο ΠΝ στις 20 Οκτωβρίου 2008
διαβεβαιώνοντας για τα ακόλουθα:
-Το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ πληροί τις συμβατικές προδιαγραφές.
-Εάν προοριζόταν για το Γερμανικό Ναυτικό, το υποβρύχιο θα παραλαμβανόταν αμέσως.
-Εάν προοριζόταν για το Γερμανικό Ναυτικό, το υποβρύχιο θα παραλαμβανόταν αμέσως.
Στο πλαίσιο των προαναφερόμενων τεχνικών μέτρων μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2008, μεταφέρθηκαν χαμηλότερα ή αφαιρέθηκαν εντελώς βάρη από την υπερκατασκευή του υποβρυχίου ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, τα οποία επηρέαζαν την ευστάθεια και συμπεριφορά του στην επιφάνεια.
Ενδεικτικά καταργήθηκε η
δεξαμενή ψύξης καυσαερίων βάρους 5 τόνων, η οποία βρισκόταν στον οχετό
εξαγωγής καυσαερίων της υπερκατασκευής.
Η δεξαμενή αυτή αντικαταστάθηκε από οχετό εξαγωγής καυσαερίων διπλού τοιχώματος, με κυκλοφορία ύδατος ενδιάμεσα για ψύξη.
Σε
αντίθεση με ορισμένες διαδόσεις, δεν προστέθηκαν πτερύγια στο
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ούτε πραγματοποιήθηκε οποιαδήποτε εξωτερική παρέμβαση.
Όσες
παρεμβάσεις και μετατροπές πραγματοποιήθηκαν, δεν επηρέασαν τις
επιχειρησιακές επιδόσεις του υποβρυχίου γενικά, ούτε επιβάρυναν το ίχνος
θορύβου του.
Αυτό
επιβεβαιώθηκε με ακουστικές μετρήσεις στο πλαίσιο των δοκιμών εν πλω
μεταξύ Ιουνίου και Σεπτεμβρίου 2008, πάντα υπό την επίβλεψη του
Γερμανικού Ναυτικού και της BWB.
Το
S-120 "Παπανικολής" είναι τούτη τη στιγμή ΠΛΗΡΩΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ και
δικαίως θεωρείται η μεγαλύτερη απειλή για το Τουρκικό Ναυτικό.
Ο
σχεδιασμός του τελευταίου να αναδειχθεί σε περιφερειακή ναυτική δύναμη,
καθώς και η πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει άμεσα στη
χάραξη των συντεταγμένων της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης χρίζουν
αναπόφευκτα το Όπλο των υποβρυχίων ως το «μακρύ χέρι» της εθνικής
στρατηγικής που μπορεί και μόνο με την παρουσία του στο Αιγαίο να
αποτρέψει την υλοποίηση των σχεδιασμών της Άγκυρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου