Σάββατο 26 Απριλίου 2014

Αυτοχρηματοδοτούμενες και αυτοδύναμες Ένοπλες Δυνάμεις

rounded_corners73
To υπερσύγχρονο 424 ΓΣΝΕ διαθέτει δύο ελικοδρόμια και 290 πρόσθετες κλίνες νοσηλείας σε χώρο προστατευόμενο από ΡΒΧ απειλές, 7 ορόφους κάτω από την επιφάνεια της γης.
Οι ΕΔ αξίζουν σύγχρονες υποδομές και η λύση είναι η αυτοχρηματοδότηση.


Έπρεπε να μειωθεί ο προϋπολογισμός του υπουργείου Εθνικής Άμυνας κατά 48% από το 2009 μέχρι σήμερα για να ξεκινήσει η επανάσταση του αυτονόητου. 

Όπως ανακοίνωσε σήμερα το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ), ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες παραχώρησης της χρήσης του ανενεργού Στρατοπέδου ΔΟΥΚΑ στην περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας «η οποία θεωρείται πρωτοποριακή στον ευρύτερο χώρο της διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας, έχει μεγάλη συμβολική σημασία και είναι άκρως επωφελής, τόσο για τα συμφέροντα του Στρατού και των Στελεχών του, όσο και ευρύτερα του κοινωνικού συνόλου…»[1].

Πρόκειται ουσιαστικά για την πρώτη ενέργεια αξιοποίησης της πολύτιμης ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων που μέχρι σήμερα είτε παρέμενε ανεκμετάλλευτη είτε παραχωρούνταν στους κατά τόπους ΟΤΑ για να εξυπηρετήσει κυρίως ψηφοθηρικές ανάγκες.

Μόνο από την παραχώρηση του συγκεκριμένου Στρατοπέδου θα καταβληθεί στο ΤΕΘΑ το ποσό των €1,5 εκατ. ενώ αναμένονται πρόσθετα έσοδα από τις διάφορες εμπορικές δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν στο εν λόγω ακίνητο, καθιστώντας δυνατή την αυτοχρηματοδότηση των Ενόπλων Δυνάμεων, συγκεκριμένα για τη βελτίωση των υποδομών του, την κατασκευή νέων οχυρωματικών έργων, φυλακίων και στρατιωτικών οικημάτων στις ΠΕ του Δ΄ΣΣ και της ΑΣΔΕΝ.


Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη προσπάθεια οικονομικής εκμετάλλευσης του συνόλου της περιουσίας των Ταμείων (ΤΕΘΑ, ΤΕΣ, ΤΑΑ) ξεκίνησε το 2006, όταν ο τότε ΥφΕΘΑ Γ. Λαμπρόπουλος συνέταξε νομοσχέδιο σύστασης «Ανώνυμης Εταιρείας Αξιοποιήσεως Περιουσίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, του Ταμείου Εθνικού Στόλου και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας», το οποίο ουδέποτε κατετέθη στη Βουλή, διότι ο τότε υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης, για λόγους που μόνο ο ίδιος γνωρίζει, αρνήθηκε να το υπογράψει.

Έξι χρόνια αργότερα και αφού αρκετά από τα εγκαταλελειμμένα στρατόπεδα έχουν λεηλατηθεί από τους πλιατσικολόγους-κλέφτες μετάλλων που λυμαίνονται την επαρχία, ανακοινώθηκε η συγχώνευση και μετεξέλιξη των Ταμείων Εθνικής Άμυνας, Εθνικού Στόλου και Αεροπορικής Άμυνας σε «Ενιαίο Ταμείο Εθνικής Άμυνας» (ΕΤΕΑ) ενώ παράλληλα ξεκίνησε η δημιουργία κοινής ενιαίας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων και η μετεκπαίδευση στελεχών του ΤΕΘΑ στο αντικείμενο «Διαχείριση Οικονομικών Θεμάτων Ακίνητης Περιουσίας και Ανάλυση Αγοράς Ακινήτων».

Εξίσου σημαντική με την αυτοχρηματοδότηση είναι η εξασφάλιση αυτονομίας και η απεξάρτηση από το εξωτερικό στον κρίσιμο τομέα της συντήρησης του στρατιωτικού υλικού. Χαρακτηριστικά είναι όσα αναφέρει ο ΥφΕΘΑ Θ. Δαβάκης σε σημερινό του άρθρο στην εφημερίδα Καθημερινή με τίτλο «Στεφανοβίκειο, η όψη μιας άλλης Ελλάδας που παράγει ελπίδα»:

Μέσα από επιτυχή πιλοτικά προγράμματα εργοστασιακής συντήρησης επιτυγχάνεται να μειωθεί η μετακύλιση έργου σε εξωτερικούς επισκευαστικούς οίκους και να εξοικονομηθούν σημαντικοί χρηματικοί πόροι για την υπηρεσία.

Ανάμεσα στα πιλοτικά προγράμματα που «τρέχουν» αυτή τη στιγμή και αποφέρουν οικονομικό όφελος 1.200.000 ευρώ κάθε χρόνο, αναφέρω ενδεικτικά τον προσομοιωτή πτήσεων ελικοπτέρων και τη γενική επισκευή των ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων ΑΒ-212 του Πολεμικού Ναυτικού.

Αρχικά το 307 ΤΣΥΑΥ ζήτησε συνεργασία για την κατασκευή του προσομοιωτή με εγχώριο ΑΕΙ, το οποίο ζήτησε 300.000 ευρώ για να το εντάξει σε πρόγραμμα.

Επειτα απ’ αυτό, το στρατιωτικό εργοστάσιο ξεκίνησε μόνο του και κατάφερε να κατασκευάσει δύο προσομοιωτές πτήσεων με κόστος μόλις 25.000 € για το καθένα.


Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να εξασφαλισθεί υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης στα στελέχη της Αεροπορίας Στρατού με μηδενικό συγκριτικά κόστος.

Το εξίσου μεγάλης σημασίας πιλοτικό εγχείρημα, η διακλαδική συνεργασία και γενική επισκευή (Overhaul) του ανθυποβρυχιακού ελικοπτέρου ΑΒ-212, προέκυψε από την ανάγκη του Πολεμικού Ναυτικού να συντηρήσει και να διατηρήσει σε επιχειρησιακή χρήση τον στόλο των συγκεκριμένων ελικοπτέρων με την πλέον συμφέρουσα λύση.

Το κόστος εργασιών μέχρι τότε στοίχιζε στο Πολεμικό Ναυτικό 550.000 ευρώ και ο απαιτούμενος χρόνος έφτανε τους 18 μήνες. Το 307 ΤΣΥΑΥ ανέλαβε και ολοκλήρωσε επιτυχώς την εργοστασιακή επισκευή του ελικοπτέρου ΑΒ-212 ΠΝ 26 σε 12 μήνες και με συνολικό κόστος εργασίας υποπολλαπλάσιο αυτού που θα απαιτείτο σε περίπτωση που αυτή η επισκευή διεξαγόταν σε άλλους επισκευαστικούς φορείς.

Επειδή το οικονομικό όφελος για την υπηρεσία ήταν μεγάλο, έχει ήδη ξεκινήσει η επισκευή του δεύτερου ελικοπτέρου, με την εκτίμηση ότι το κόστος θα συμπιεστεί ακόμη περισσότερο.

Το ανεκτίμητο όμως πάνω απ’ όλα όφελος, είναι η εξασφάλιση αυτονομίας σε αυτούς τους τομείς και η απεξάρτηση από τους εξωτερικούς φορείς.

Το διακλαδικό όραμα, η ανάπτυξη και η αλληλοϋποστήριξη δηλαδή των τριών κλάδων των Ενόπλων μας Δυνάμεων με την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του προσωπικού τους, των τεχνικών υποδομών και των τεχνολογικών δυνατοτήτων τους, οδηγούν σε οικονομία κλίμακος προσφέροντας το καλύτερο αποτέλεσμα.

Η απόφαση που πήραμε (ΦΕΚ Β 2808/5 Νοε/2013) για την τιμολόγηση, των παρερχομένων υπηρεσιών από τον ένα κλάδο των Ε.Δ. σε άλλο, με έκπτωση 50%, ενισχύει και προάγει αυτό το όραμα.[2]
Συμπερασματικά:
  • Τερματίζεται η εγκληματική πρακτική παραχώρησης της πολύτιμης ακίνητης περιουσίας στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα.
  • Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ανοίγει το δρόμο για την αυτοχρηματοδούμενη βελτίωση των υποδομών των Ενόπλων Δυνάμεων.
  • Η ενίσχυση της διακλαδικής συνεργασίας είναι μονόδρομος.
[1] http://www.ndf.gr/el/publications/announcements/61–2-25-2014-.html
[2] http://www.kathimerini.gr/764121/opinion/epikairothta/politikh/stefanovikeio-h-oyh-mias-allhs-elladas-poy-paragei-elpida
πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια: