Τρίτη 12 Ιουλίου 2011

Και ιδιώτες προϊστάμενοι στις νέες εφορίες

Και ιδιώτες προϊστάμενοι στις νέες εφορίες

ΛΟΥΚΕΤΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΕ 213 ΑΠΟ ΤΙΣ 288 ΔΟΥ

 Η απόπειρα του πρώην γενικού γραμματέα του υπ. Οικονομικών Δημήτρη Γεωργακόπουλου (που πιθανότατα επιστρέφει στο ίδιο πόστο) να ανατρέψει συθέμελα το σύστημα των εφοριών δεν τελεσφόρησε, καθώς ο πρώην αρμόδιος υπουργός Οικονομικών δεν ενέκρινε μια ριζική ανατροπή ή μάλλον τη μετέθεσε, πριν τελικώς αποχωρήσει, κατά 18 μήνες…

Οι καιροί όμως ου μενετοί και ήδη στο υπ. Οικονομικών όλοι δηλώνουν έτοιμοι να ξαναχτίσουν από την αρχή, αφού γκρεμίσουν το οικοδόμημα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού που όσον αφορά τους δημοσιονομικούς και εισπρακτικούς στόχους και έσοδα απέτυχε παταγωδώς το πρώτο εξάμηνο του 2011 στέλνοντας στα τάρταρα τα έσοδα.

Έτσι ήρθε και το πακέτο των νέων μέτρων ύψους 6,2 δισ. ευρώ για το 2011 και φυσικά το μεσοπρόθεσμο με στόχους πολλαπλάσια έσοδα…




Συναλλαγές μόνο μέσω TAXIS

Η πλήρης αναδιοργάνωση των νέων εφοριών που θα αντικαταστήσουν τις 213 που θα καταργηθούν προβλέπει ότι οι ΔΟΥ θα πάψουν να έχουν συναλλαγές με τους πολίτες και όλα θα γίνονται ηλεκτρονικά μέσω του νέου TAXIS…

Οι εφοριακοί που θα αποδεσμευτούν (περίπου 2.000-3.000) θα απασχολούνται αποκλειστικά με τη διενέργεια φορολογικών ελέγχων, τις διασταυρώσεις στοιχείων αλλά και με την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών που τώρα «λιμνάζουν» σε εκατοντάδες φακέλους στις εφορίες.

Επιτροπή του υπ. Οικονομικών, αποτελούμενη από στελέχη του υπουργείου και την πρόεδρο του Γενικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας των Εφοριακών Φρόσω Σταυράκη, συνέταξε πόρισμα 24 σελίδων στις οποίες περιγράφονται αναλυτικά τα λουκέτα που πρέπει να μπουν σε 213 εφορίες (από τις 288), τη δημιουργία μιας ΥπερΔΟΥ για τον έλεγχο των 1.000 πλουσιότερων Ελλήνων και εταιρειών, αλλά και τη δημιουργία των Ελεγκτικών Κέντρων που θα αντικαταστήσουν τα σημερινά Περιφερειακά και Διαπεριφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα τα οποία ελέγχουν τις μεγάλες σε τζίρο επιχειρήσεις.

Ειδικότερα προτείνεται σε κάθε νομό της χώρας να λειτουργεί μία μόνο εφορία, με εξαίρεση την Αττική όπου θα λειτουργούν 20 και 6 στο νομό Θεσσαλονίκης. Έτσι από τις 288 ΔΟΥ σήμερα θα απομείνουν 75.

Για την Αττική προτείνεται να καταργηθούν οι τρεις μεγάλες Εφορίες Ανωνύμων Εταιρειών (ΦΑΕΕ Αθηνών, ΦΑΒΕ Αθηνών και ΦΑΕ Πειραιώς) και όσοι φορολογούμενοι υπάγονται σήμερα σε αυτές να μεταφερθούν στις ΔΟΥ στις οποίες θα έχουν έδρα οι εταιρείες τους.

Εκτός αυτών για την Αττική προτείνεται να συσταθεί μια νέα ΔΟΥ η οποία θα έχει ως αποκλειστικό μέλημα τον έλεγχο των 1.000 μεγαλύτερων φορολογουμένων (νομικά πρόσωπα οποιασδήποτε μορφής). Επίσης, η Επιτροπή εισηγείται στο πόρισμά της να διατηρηθούν η ΔΟΥ Πλοίων (στην οποία θα υπαχθούν η ΔΟΥ Λαυρίου και Ελευσίνας και η ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού η οποία θα έχει ως κύρια αρμοδιότητα τη φορολογία των εισοδημάτων που αποκτώνται στη χώρα μας από φορολογούμενους που διαμένουν στο εξωτερικό.

Για τη Θεσσαλονίκη προτείνεται να καταργηθεί η ΦΑΕ (ανωνύμων εταιρειών) και οι φορολογούμενοι αυτών να υπαχθούν στις υπόλοιπες 6 του νομού με βάση την έδρα της εταιρείας τους.

Ειδικότερα για τις νησιωτικές περιοχές, όπου σήμερα είναι διάσπαρτες δεκάδες ΔΟΥ, θα παραμείνουν ελάχιστες και οι αρμοδιότητες θα παραχωρηθούν στα ΚΕΠ των δήμων που ήδη λειτουργούν.

Μόνο για έσοδα

Με την αναδιοργάνωση θα επιχειρηθεί να δοθεί τέλος σε διάφορες γραφειοκρατικές διαδικασίες που τηρούν όλες οι ΔΟΥ στις συναλλαγές τους με τους πολίτες, καθώς το έργο τους θα περιοριστεί στην είσπραξη των εσόδων και όχι στην έκδοση πάσης φύσεως δικαιολογητικών, τα οποία θα χορηγούνται πλέον μόνον ηλεκτρονικά, όπως ηλεκτρονικά θα υποβάλλουν από του χρόνου όλοι οι φορολογούμενοι τις δηλώσεις εισοδήματος (σε σύνολο 5,6 εκατ. δηλώσεων φέτος υπεβλήθησαν ηλεκτρονικά τα 2 εκατ.).

Όσον αφορά διαδικασίες έκδοσης δικαιολογητικών φορολογικού αντικειμένου, αυτές θα διεκπεραιώνονται αποκλειστικά από τα ΚΕΠ (ήδη αυτό κατά ένα μεγάλο μέρος γίνεται και σήμερα).

Τι είδους δικαιολογητικά θα εξυπηρετούνται από τα ΚΕΠ; Φορολογική ενημερότητα, αντίγραφο εκκαθάρισης του Φόρου Εισοδήματος και αντίγραφα δήλωσης ακινήτων Ε9, όπως και Ε1, Ε2 και Ε3.

Αντιδράσεις λόγω… εισόδου εταιρειών

Όμως εκείνο το οποίο αναμένεται να φέρει τα πάνω κάτω (λόγω αντιδράσεων και από τους εφοριακούς) είναι η πρόθεση του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης να μπουν στο παιχνίδι της είσπραξης βεβαιωμένων χρεών αλλά και στη φορολογία Κεφαλαίου ακόμη και στον ΦΠΑ ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες και φοροτεχνικά γραφεία.

Πρόκειται για σχέδιο που ήδη εφαρμόζεται στην Πορτογαλία, το οποίο όμως δεν έχει ακόμη εξειδικευτεί στις λεπτομέρειές του…

Δηλαδή κατά πόσον οι ιδιώτες θα συνδράμουν με τεχνογνωσία τους εφοριακούς ή θα έχουν και αυτόνομο ρόλο στην είσπραξη εσόδων, όπως συμβαίνει σήμερα με τις εισπρακτικές εταιρείες που κυνηγούν τους μπαταχτσήδες των τραπεζών (κάτι ανάλογο μπορεί να αφορά τα ληξιπρόθεσμα χρέη).

Οι φοροεισπράκτορες θα αποτελέσουν μια νέα πραγματικότητα στη χώρα μας, παρότι θα θυμίσουν ακόμη και εποχές Τουρκοκρατίας.

Πάντως, ήδη αρκετές ελεγκτικές εταιρείες έχουν αναλάβει να εξετάζουν τις λογιστικές καταστάσεις μεγάλων εταιρειών, και επόμενο στάδιο ίσως αποτελέσει και ο φορολογικός έλεγχος (παρότι ισχύει κι αυτός σε ένα βαθμό σήμερα).

Εκεί όμως που αναμένεται να έρθουν τα πάνω κάτω είναι η πρόθεση να αναλάβουν και ιδιώτες μάνατζερ τις εφορίες μέσω δημόσιας προκήρυξης θέσεων προϊσταμένων και διευθυντών. Στην περίπτωση αυτή θα μιλάμε για σαρωτική αλλαγή, αλλά και «πόλεμο» που θα ξεκινήσει με τους εφοριακούς…

Ο δρ Γιώργος Μαυραγάνης, γενικός διευθυντής του Φορολογικού Τμήματος της ΚΡΜG, δηλώνει για την «είσοδο» ιδιωτών στην είσπραξη δημόσιων εσόδων:

«Η ανάμειξη των ελεγκτικών εταιρειών στην εκκαθάριση και είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο ιδιωτών και επιχειρήσεων, αλλά και στην είσπραξη των φόρων που βεβαιώνονται στο εξής, μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στα δημόσια έσοδα εφόσον βέβαια οριοθετηθεί με σαφήνεια ο ρόλος τους.

Προς την κατεύθυνση αυτή μπορούν να συνδράμουν με την τεχνογνωσία τους και την εμπειρία τους τις φορολογικές αρχές με τις οποίες θα πρέπει να συνεργάζονται στενά για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου όπως γίνεται και σε άλλες χώρες.

Επίσης, οι ελεγκτικές εταιρείες, εφόσον εκδοθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση σύντομα, θα μπορούν μέσω των φορολογικών πιστοποιητικών να συνδράμουν το Δημόσιο στη διενέργεια των φορολογικών ελέγχων σε εκείνες τις εταιρείες που υποχρεωτικά ελέγχονται από ορκωτούς ελεγκτές.

Το μέτρο αυτό θα πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να επεκταθεί και σε επιχειρήσεις οι οποίες προαιρετικά θα εντάσσονται στο καθεστώς του φορολογικού πιστοποιητικού προκειμένου οι φορολογικές αρχές να αφοσιωθούν στη στοχευμένη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής».


«Βούλιαξαν» τα έσοδα το πρώτο πεντάμηνο

Σε τροχιά ελεύθερης πτώσης εξακολουθούν να κινούνται τα φορολογικά έσοδα μήνα με το μήνα, με αποτέλεσμα, αν κάτι δεν αλλάξει δραματικά, ο στόχος του προϋπολογισμού να υστερήσει πάνω από 7 δισ. ευρώ (έναντι στόχου 16,8 δισ. ευρώ)…

Το α’ πεντάμηνο του 2011 (Ιανουάριος – Μάιος) το έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης έφτασε τα 13,7 δισ. ευρώ, μιας και τα συνολικά έσοδα του προϋπολογισμού (ανάμεσα σε αυτά και των εφοριών) περιορίστηκαν στα 19 δισ. ευρώ και οι δαπάνες απογειώθηκαν στα 32,79 δισ. ευρώ.

Αποτέλεσμα η αναστροφή του κλίματος να μοιάζει ιδιαίτερα δύσκολη λαμβανομένων υπόψη των απογοητευτικών αποτελεσμάτων των περισσότερων εφοριών.

Έτσι, ενώ ο στόχος των εσόδων (ληξιπρόθεσμα, φορολογία κεφαλαίου, τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.) είναι 8% για τις 30 μεγάλες εφορίες της χώρας, και ο στόχος για τον ΦΠΑ είναι συν 4-4,5% σε σχέση με πέρυσι, οι περισσότερες εφορίες είδαν τις εισπράξεις τους το α’ πεντάμηνο του 2011 να γνωρίζουν σημαντική πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2010, αλλά και σε σχέση με τους στόχους για επιπλέον έσοδα.

Το απογοητευτικότερο όλων είναι η αποτυχία των 4 μεγάλων εφοριών Αθήνας και Θεσσαλονίκης (ΦΑΕΕ Αθηνών – ΦΑΒΕ Αθηνών – ΦΑΕ Πειραιώς – ΦΑΕ Θεσσαλονίκης) που συγκεντρώνουν πάνω από το 70% των συνολικών εσόδων πανελλαδικά, καθώς οι εισπράξεις τους σημείωσαν μεγάλη πτώση με εξαίρεση για συγκυριακούς λόγους της ΦΑΒΕ Αθηνών (λόγω συμψηφισμού χρεών του ΟΣΕ).

Έτσι η ΦΑΕΕ Αθηνών το πρώτο πεντάμηνο του 2011 σημείωσε πτώση 17,5% στα έσοδα και 2,4% στον ΦΠΑ έναντι στόχων +8% και +4%. Η ΦΑΒΕ Αθηνών είχε κέρδη 9,1% στα έσοδα (λόγω ΟΣΕ) αλλά μείωση 12,8% στον ΦΠΑ. Η ΦΑΕ Πειραιά κατέγραψε πτώση 14,1% στα έσοδα και 8,5% στον ΦΠΑ, ενώ η ΦΑΕ Θεσσαλονίκης 7,6% και 7,3% αντίστοιχα.

Κάποιες μάλιστα εφορίες σχετικά μεγάλες αλλά και μικρότερες εμφανίζουν τραγικά αποτελέσματα -όπως φαίνεται και στους πίνακες επιτυχόντων και αποτυχόντων- με πτώση από 17,5% μέχρι 5,6%.

Το παρήγορο από την άλλη είναι ότι ορισμένες -λίγες όμως- εφορίες πέτυχαν διάνα με αύξηση των εσόδων από 12,1% μέχρι 66,6%.

Η «Π+13» ζήτησε από στελέχη 2 μεγάλων μάλιστα εφοριών που θεωρούνται «πρωταθλήτριες» στα έσοδα να εξηγήσουν πώς τα κατάφεραν και τι χρειάζεται επιπλέον ώστε να αποδώσει ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός.


ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΚΑΛΗΣ

Προϊστάμενος Φορολογίας ΔΟΥ Ψυχικού

«Ξεπεράσαμε το στόχο των ληξιπρόθεσμων»

Στόχος μόλις αναλάβαμε τα καθήκοντά μας ήταν η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο προσωπικό της εφορίας και η παραίνεση προς αυτούς να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους στην κρίσιμη αυτή στιγμή που βρισκόμαστε με την κατάλληλη εστίαση δεδομένων και στόχων.

Κατ’ αρχάς πήραμε τα απαραίτητα μέτρα όσον αφορά το σκέλος των ληξιπρόθεσμων χρεών, δηλαδή λάβαμε τα αναγκαία μέτρα είσπραξης, όπως κατασχέσεις και πλειστηριασμούς, σε όσους δεν κατέβαλαν επί χρόνια τις οφειλές τους προς το Δημόσιο.

Έτσι, ενώ ο στόχος ήταν να περιορίσουμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές κατά 26% στο πρώτο 5μηνο, τελικώς πετύχαμε να ξεπεράσουμε το 35%.

Άλλη μια πηγή εσόδων αποτέλεσε η είσπραξη φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας παρελθόντων ετών τον οποίο οι υπόχρεοι δεν είχαν αποδώσει στο κράτος. Στην περίπτωση αυτή εντοπίσαμε μεγάλη φοροδιαφυγή, καθώς αρκετοί ιδιοκτήτες ακινήτων με παραστατικά εισαγωγής συναλλάγματος από οφ σορ εταιρείες δικαιολογούσαν με αυτό τον τρόπο τις αγορές τους, ενώ από την άλλη δεν πλήρωναν τους αναλογούντες φόρους, διάγοντας υπερπολυτελή ζωή με βίλες, κότερα και εξοχικά.


ΒΙΚΥ ΔΗΜΗΤΡΑΚΑΚΗ

Υποδιευθύντρια Φορολογίας ΔΟΥ Πλοίων Πειραιά

«Υπάρχουν δυνατότητες…»

Όλοι οι εργαζόμενοι της ΔΟΥ Πλοίων, παρά τις δύσκολες συνθήκες εργασίας, καταβάλλουν τη μεγαλύτερη δυνατή προσπάθεια, καθένας στον τομέα του, για την αύξηση των εσόδων του κράτους. Έτσι η προσπάθεια αυτή έχει φέρει πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα με μια ανοδική αύξηση εσόδων εδώ και 10 μήνες. Για παράδειγμα τα έσοδα του α’ εξαμήνου του 2011 είχαν αύξηση 25,76% έναντι του στόχου 8%.

Ακόμη και στα ληξιπρόθεσμα, που η είσπραξή τους σε πολλές περιπτώσεις δυσχεραίνεται, επειδή απαιτούνται χρονοβόρες διαδικασίες, έχουμε φτάσει το στόχο και έχουμε και εδώ αύξηση εσόδων, στο α’ εξάμηνο του 2011.

Το διάστημα αυτό έχουμε εντατικοποιήσει τους ελέγχους σε όλα τα φορολογικά αντικείμενα (ΦΠΑ, Φόρος Πλοίων, Φόρος Αμοιβών Πληρωμάτων). Όλα τα τμήματα συνεργάζονται άριστα μεταξύ τους και οι συναλλασσόμενοι εξυπηρετούνται ακόμη και πέραν του ωραρίου εργασίας.

Εκτίμησή μας είναι ότι η ΔΟΥ Πλοίων έχει πολλές ακόμη δυνατότητες για μεγαλύτερη αύξηση εσόδων, αν μηχανογραφηθεί πλήρως. Έως και σήμερα το νευραλγικό τμήμα της, το τμήμα πλοίων, λειτουργεί δυστυχώς ακόμα χειρόγραφα.

Θέλουμε να επισημάνουμε ότι προτάσεις έχουν γίνει από τη ΔΟΥ προς την υπηρεσιακή και πολιτική ηγεσία για διάφορα υπηρεσιακά θέματα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και πλειστηριασμοί μέσω Διαδικτύου, αποδέσμευση επαγγελματικών σκαφών αναψυχής καταβάλλοντας τον αναλογούντα ΦΠΑ με έκτακτη περιοδική δήλωση στη ΔΟΥ και έκδοση εντολής τακτικού ελέγχου.

Παράλληλα, έχουμε προτείνει να προωθηθεί η ήδη εξαγγελθείσα νομοθετική ρύθμιση για αποχαρακτηρισμό και τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, αλλά και λειτουργία εποπτείας θαλάσσιων ελέγχων στο ΣΔΟΕ με μικτά συνεργεία εφοριακών – τελωνειακών – λιμενικών για ελέγχους επαγγελματικών σκαφών αναψυχής εν πλω.

Πλέον των ανωτέρω, η επίτευξη των στόχων πραγματοποιείται και λόγω της άριστης συνεργασίας με τους φορείς της ναυτιλίας καθώς και με την πολιτική ηγεσία.

Οι εργαζόμενοι της ΔΟΥ Πλοίων θα συνεχίσουν να εργάζονται τα μέγιστα, αναμένοντας τη μεταστέγαση της ΔΟΥ -η οποία έχει εγκριθεί πρόσφατα από το υπουργείο- σε νέο σύγχρονο κτίριο που ικανοποιεί τις εργασιακές μας ανάγκες.

paraskevi13 

Δεν υπάρχουν σχόλια: