Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2011

Από πού αγοράζουν καύσιμα οι Ενοπλες Δυνάμεις. Ολοι οι προμηθευτές


Να απαντήσει από πού προμηθεύονται καύσιμα οι Ενοπλες Δυνάμεις, αλλά και πόσες ποσότητες μεταφέρθηκαν με ιδιωτικά μέσα και από ποιες εταιρείες κατά την τελευταία 20ετία, κάλεσε το υπουργείο Αμυνας ο βουλευτής Γ. Βαγιωνάς.

 Και το υπουργείο έδωσε τη χάρτα των προμηθευτών καυσίμων.
Εχει ως εξής:
ΓΕΣ
Ο Ελληνικός Στρατός προμηθεύεται τα τελευταία 20 χρόνια καύσιμα από τα Ελληνικά Διυλιστήρια (σημερινή ονομασία «Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ»), με βάση τις ΚΥΑ υπό στοιχεία 2150/28 Φεβ 1969/Υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Συντονισμού & Οικονομικών και 22822/11 Νοε 1987/Υπουργεία Οικονομικών και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας.

Σε ό,τι αφορά τη μεταφορά των καυσίμων, σημειώνονται τα εξής από τα υπάρχοντα στοιχεία που προκύπτουν για την τελευταία εικοσαετία:

(1) Χρονική περίοδος πριν τις 20 Ιουνίου 2010

Οι μεταφορές στον ηπειρωτικό χώρο πραγματοποιούνταν με σιδηροδρομικούς συρμούς του ΟΣΕ ή με μέσα του ΣΞ, πλην του εδαφικού διαμερίσματος της Ηπείρου, το οποίο εφοδιάζεται με χύδην καύσιμο μέσω θαλάσσης από το λιμένα ΠΡΕΒΕΖΑΣ.

Οι μεταφορές στο νησιωτικό χώρο πραγματοποιούνταν για χύδην καύσιμο με πλοία του ΠΝ, πλην του καυσίμου που προορίζονταν για ν. ΛΗΜΝΟ – ν. ΣΑΜΟ (ΚΟΚΑΡΙ), λόγω δυσχέρειας προσέγγισης των πλοίων του ΠΝ.

Οι μεταφορές χύδην καυσίμων προς λιμένα ΠΡΕΒΕΖΑΣ, ν. ΛΗΜΝΟ – ν. ΣΑΜΟ, πραγματοποιούνταν από συμβατικό μεταφορέα, ο οποίος προέκυπτε από δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό, που διενεργούταν από την Διεύθυνση Θαλασσίων Κρατικών Μεταφορών (ΔΘΚΜ) του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΕΝΑΝΠ).

Για το χρονικό διάστημα από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 έως τις 20 Ιουν 2010 διενεργήθηκαν διαδοχικοί διαγωνισμοί από την ΔΚΘΜ/ΥΕΝΑΝΠ, στους οποίους προέκυπτε ως μειοδότης η εταιρία «ΤΕΡΠΑΝΔΡΟΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ», με έδρα την Αθήνα, με τελευταία σύμβαση την υπ’ Αρ. Πρ. Φ.6321.3/11/07/21 Δεκ 07/ΔΘΚΜ/ΥΕΝΑΝΠ.

Η συμβατική υποχρέωση της προαναφερόμενης εταιρίας, σύμφωνα με την παραπάνω σύμβαση αφορούσε μεταφορά των εξής ποσοτήτων:

α. 150.000 λίτρα πετρέλαιο, ανά μήνα, για ν. ΛΗΜΝΟ

β. 200.000 λίτρα πετρέλαιο, ανά δίμηνο, για ν. ΣΑΜΟ

γ. 500.000 λίτρα πετρέλαιο, ανά δίμηνο, για λιμένα ΠΡΕΒΕΖΑΣ.

Επιπρόσθετα, οι μεταφορές συσκευασμένων καυσίμων (βαρέλια) προς όλο το νησιωτικό χώρο πραγματοποιούνταν από χρονοναυλωμένο φορτηγό πλοίο, το οποίο προέκυπτε από δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό, ο όποιος διενεργούταν από την ΔΘΚΜ/ΥΕΝΑΝΠ.

 Το υπόψη πλοίο («ΚΑΠΕΤΑΝ ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΕ», με έδρα τον Πειραιά), εκτελούσε συνολικά τις μεταφορές κάθε είδους φορτίου του ΣΞ.

(2) Χρονική περίοδος από 20 Ιουν 2010 έως σήμερα

Οι μεταφορές στον ηπειρωτικό χώρο συνεχίζουν να πραγματοποιούνται με σιδηροδρομικούς συρμούς του ΟΣΕ ή με μέσα του ΣΞ, πλην του εδαφικού διαμερίσματος της Ηπείρου, το οποίο εφοδιάζεται με χύδην καύσιμο μέσω θαλάσσης από το λιμένα ΠΡΕΒΕΖΑΣ.

Οι μεταφορές στο νησιωτικό χώρο και το λιμένα ΠΡΕΒΕΖΑΣ πραγματοποιούνται για χύδην καύσιμο, με πλοία του ΠΝ, καθώς ο σχετικός διαγωνισμός που διενεργήθηκε από τη ΔΘΚΜ/ΥΕΝΑΝΠ κηρύχτηκε άγονος, λόγω μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος από εταιρίες.

Επιπρόσθετα, οι μεταφορές συσκευασμένων καυσίμων (βαρέλια) προς όλο το νησιωτικό χώρο συνεχίζουν να πραγματοποιούνται από χρονοναυλωμένο φορτηγό πλοίο, το οποίο προέκυψε από δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό που διενεργήθηκε από την ΔΘΚΜ.

 Το υπόψη πλοίο («ΚΑΠΕΤΑΝ ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΕ», με έδρα τον Πειραιά), εκτελεί συνολικά τις μεταφορές κάθε είδους φορτίου του ΣΞ.

ΓΕΝ

Κατά την τελευταία εικοσαετία η προμήθεια καυσίμων στο εσωτερικό, για την κάλυψη αναγκών κίνησης των Πολεμικών Πλοίων, κίνησης οχημάτων και μηχανημάτων και θέρμανσης Ναυτικών Υπηρεσιών, γίνεται από τα ΕΛΠΕ ΑΕ.

Το κύριο χρησιμοποιούμενο από το ΠΝ καύσιμο είναι το Πετρέλαιο Diesel F-76. Το εν λόγω καύσιμο παράγεται αποκλειστικά και κατά παραγγελία του ΠΝ στις εγκαταστάσεις διύλισης των ΕΛΠΕ ΑΕ όπου και παραλαμβάνεται, για να μεταφερθεί εν συνεχεία στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης του ΠΝ, είτε απευθείας μέσω αγωγού, είτε με τη χρήση πετρελαιοφόρων και Πλοίων Γενικής Υποστήριξης του ΠΝ.

ΓΕΑ

Σε ό,τι αφορά στο αεροπορικό καύσιμο (F-35) JP-8 :

Ο ανεφοδιασμός των Μονάδων της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) γίνεται από την εταιρεία «ΕΛΠΕ ΑΕ» (εγκαταστάσεις Ελληνικών Διυλιστηρίων Ασπροπύργου και Διυλιστηρίου Θεσσαλονίκης).

Η διακίνηση του καυσίμου αυτού γίνεται μέσω αγωγού. Για τις Μονάδες της Πελοποννήσου και των νήσων που δεν είναι συνδεδεμένες στον αγωγό, η διακίνηση του καυσίμου γίνεται με πλοία ιδιωτικών εταιρειών βάσει σύμβασης. 

Την παρούσα χρονική περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη νέος μειοδοτικός διαγωνισμός χρονοναύλωσης. Οι διαγωνισμοί αυτοί διενεργούνται από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Την τελευταία δεκαετία συμβεβλημένος μεταφορέας ήταν η εταιρεία «Αιγαίον VIII» που ανήκει στον κ. Δ Μελισσανίδη. 

Από το 2004 έχουν υπογραφεί δύο τριετείς συμβάσεις χρονοναύλωσης με την υπόψη εταιρεία η οποία κατά την τελευταία εξαετία έχει μεταφέρει με το Δεξαμενόπλοιο «Αλεξανδρούπολις», περίπου 760.000.000 λίτρα του εν λόγω καυσίμου.

Προηγούμενοι συμβεβλημένοι μεταφορείς ήταν επί εξαετία η εταιρεία «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ» του Ομίλου Φακανάς και πρωτύτερα η εταιρεία «JET TANK» Μαμιδάκης.

Σε ό,τι αφορά στα καύσιμα εδάφους που χρησιμοποιούνται για σκοπούς κίνησης οχημάτων, λειτουργίας μηχανημάτων και θέρμανσης εγκαταστάσεων:

Οι προμήθειες για την κάλυψη του συνόλου των αναγκών των ΕΔ γίνονται από το ΣΞ. Κατ’ επέκταση και η μεταφορά καυσίμων από τις εγκαταστάσεις των προμηθευτών προς τις εγκαταστάσεις των Μονάδων του ΣΞ πραγματοποιείται με τις διαδικασίες που προαναφέρθηκαν.

Από το έτος 2005 η διακίνηση του καυσίμου μεταξύ Μονάδων ανεφοδιασμού του ΣΞ και Μονάδων της ΠΑ, γίνεται κυρίως με μέσα των Μονάδων της ΠΑ και όταν αυτό δεν είναι εφικτό, οι Μονάδες της ΠΑ προβαίνουν σε τοπικούς διαγωνισμούς για την ανάδειξη μεταφορέα καυσίμων. 

Τέτοιοι μεταφορείς έχουν αναδειχθεί στην περιοχή της Πελοποννήσου οι κ.κ. Κολοκυθάς και Δεληγιάννης.

Προ του έτους 2005, για το μεγαλύτερο μέρος των μεταφορών καυσίμου, η ΠΑ χρησιμοποιούσε συμβεβλημένους μεταφορείς κατόπιν διαγωνισμού. 

Με εξαίρεση τη χρονική περίοδο 2001-2003 όπου συμβεβλημένος μεταφορέας ήταν εταιρεία του κ. Νέζη, το λοιπό διάστημα συμβεβλημένος μεταφορέας ήταν εταιρεία του κ. Κωτσόπουλου. 

Η εταιρεία Κωτσόπουλος (σύμβαση υπ’ αρ. 210/03) κατά το χρονικό διάστημα 2003 – 2005 μετέφερε 22.000.000 λίτρα πετρελαίου και 890.000 λίτρα βενζίνης.

Περαιτέρω αναλυτικά στοιχεία σε βάθος εικοσαετίας δεν είναι άμεσα διαθέσιμα καθώς απαιτούν επιπλέον αναζήτηση σε πολλαπλούς φορείς εντός και εκτός ΠΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: