Tα επιθετικά ελικόπτερα Apache είναι το μοναδικό οπλικό σύστημα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που κατονομάζεται ρητά στο Σχέδιο Επιχειρήσεων Balyoz. ©EagleAviation
Mία από τις δημοφιλέστερες συζητήσεις μεταξύ των ανησυχούντων για την τουρκική στρατιωτική απειλή αφορά την έλλειψη επαρκούς αριθμού σύγχρονων ελικοπτέρων μέσης μεταφορικής ικανότητας από πλευράς Ελληνικού Στρατού, σε σύγκριση πάντοτε με τις αντίστοιχες δυνατότητες του εχθρού και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη γεωγραφικές, επιχειρησιακές ή άλλες παράμετροι.
Η Αεροπορία Στρατού (ΑΣ) βρίσκεται σήμερα σε ένα κρίσιμο σημείο καθώς ο στόλος των ελικοπτέρων γενικής χρήσης Huey οδηγείται σταδιακά προς παροπλισμό με αβέβαιες τις προοπτικές αναπλήρωσής του ποσοτικά, όχι όμως και ποιοτικά. Ως γνωστόν, η ΑΣ παρέλαβε στις 13 Νοεμβρίου το δέκατο ελικόπτερο NH-90 και αναμένεται να ενισχυθεί με δέκα βαρέα ελικόπτερα CH-47D Chinook από τα αμερικανικά αποθέματα, με τις τελευταίες πληροφορίες να ανεβάζουν τον υπό προμήθεια αριθμό σε δεκαπέντε.
Με την ολοκλήρωση των παραδόσεων των 20 ΝΗ-90 και εφόσον επιβεβαιωθεί το ευτυχές σενάριο για παραλαβή των 15 πρόσθετων CH-47D Chinook, η ΑΣ θα διαθέτει ένα σύγχρονο και αξιόπιστο στόλο 50 μεταφορικών ελικοπτέρων, ο οποίος μεταφράζεται σε ικανότητα αερομεταφοράς του προσωπικού 2 έως 3 Ταγμάτων σε ένα κύμα, ημέρα και νύχτα. Η εν λόγω επιχειρησιακή δυνατότητα, οπωσδήποτε υπέρτερη της σημερινής, είναι ζωτικής σημασίας για την άμυνα του Αιγαίου Πελάγους καθώς η ΑΣ θα κληθεί να εκτελέσει:
1. Αποστολές αερομεταφοράς στρατευμάτων, υλικών, πυρομαχικών και εφοδίων προς ενίσχυση των Φρουρών/Μονάδων της ΑΣΔΕΝ σε νήσους που απειλούνται με κατάληψη από τον εχθρό, σε χρόνο δηλαδή προγενέστερο της εκδήλωσης εχθροπραξιών.
Υπό το πρίσμα αυτό, ο διπλασιασμός του στόλου των Chinook αποτελεί ορθολογική επιλογή καθώς επιτρέπει τη μεταφορά βαρύτερων δυνάμεων, ως εσωτερικά ή εξωτερικά φορτία, με τις λιγότερες δυνατές εξόδους.
2. Αεροκίνητες επιχειρήσεις κατά τις οποίες οι μάχιμες δυνάμεις και το υλικό τους θα μεταφερθούν με ελικόπτερα πάνω από το πεδίο της μάχης προκειμένου να εμπλακούν άμεσα σε μάχη, παρέχοντας τη δυνατότητα στις φίλιες δυνάμεις να προσβάλλουν τον εχθρό σε τόπο και χρόνο που είναι τρωτός.
Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι για την ασφάλεια μιας αεροκίνητης επιχείρησης διατίθεται κανονικά ένας Λόχος Eπιθετικών Eλικοπτέρων ενώ για μεγάλης κλίμακας αεροκίνητες επιχειρήσεις (επιπέδου Συντάγματος/Ταξιαρχίας) μπορεί να διατεθεί και ολόκληρο Τάγμα Επιθετικών Ελικοπτέρων. Τι θα συμβεί όμως σε ενδεχόμενη εκδήλωση εχθρικής ενέργειας στη Θράκη και το Αιγαίο ταυτόχρονα;
Σε αυτή τη περίπτωση, τα 29 μόλις ΑΗ-64 Apache θα αποδειχθούν ιδιαίτερα περιζήτητα αφού σημαντικός αριθμός θα πρέπει κατά προτεραιότητα να διατεθεί στο Δ΄ΣΣ για την εκτέλεση αποστολών Α/Τ και επιθετικής αναγνώρισης.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι τα επιθετικά ελικόπτερα Apache είναι το μοναδικό οπλικό σύστημα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που κατονομάζεται ρητά στο τουρκικό Σχέδιο Επιχειρήσεων Balyoz με αντικειμενικό σκοπό την κατάληψη του βορείου Έβρου:
«Τα επιθετικά ελικόπτερα ΑΗ-64Α των ενόπλων δυνάμεων της Ελλάδας είναι πολύ ανώτερα από τα τουρκικά επιθετικά ελικόπτερα, θέμα το οποίο θα επηρεάσει αρνητικά τις επιθετικές ικανότητές μας».
«Οι χώροι διασποράς των ελληνικών επιθετικών ελικοπτέρων Apache αποτελούν στόχο των τμημάτων ανορθοδόξου πολέμου».[1]
Η τελευταία αναφορά παραπέμπει εμμέσως πλην σαφώς σε ανάληψη αποστολών δολιοφθοράς στη Θράκη και αποκαλύπτει τους τουρκικούς σχεδιασμούς για διείσδυση τμημάτων ανορθοδόξου πολέμου στα μετόπισθεν, πιθανότατα μέσω ανάμιξης στους κόλπους της μουσουλμανικής μειονότητας.
Στο δε (όχι και τόσο) ακραίο σενάριο υποκίνησης γενικευμένων αναταραχών, τα επιθετικά ελικόπτερα Apache θα κληθούν να υποστηρίξουν πρόσθετες αεροκίνητες ενέργειες προς ενίσχυση των δυνάμεων της 29 Μ/Π ΤΑΞΠΖ.
Από τα παραπάνω προκύπτει τόσο η ανάγκη ταχύτατης παραλαβής και επιχειρησιακής αξιοποίησης των υπό προμήθεια μεταφορικών ελικοπτέρων όσο και ενίσχυσης ή συμπλήρωσης του στόλου των επιθετικών ελικοπτέρων.
Εφόσον έχει εξαντληθεί κάθε περιθώριο για τον εκσυγχρονισμό των 19 ελικοπτέρων της έκδοσης ΑΗ-64Α+ ή την εξεύρεση νέων, η ΑΣ οφείλει να εξετάσει και μερικές ανορθόδοξες λύσεις που έχουν τεθεί στο δημόσιο διάλογο, όπως αυτή της δωρεάν απόκτησης αριθμού OH-58D Kiowa Warrior που παροπλίζονται μαζικά πλέον από τον Αμερικανικό Στρατό.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, το σύνολο των 338 ελικοπτέρων του τύπου έχει κατασκευαστεί μετά το 1985 και έχει υποβληθεί σε διάφορα προγράμματα εκσυγχρονισμού έως το 2012 .
Τα Kiowa Warrior έχουν εκτελέσει με επιτυχία αποστολές αναγνώρισης, εγγύς υποστήριξης και κατάδειξης στόχων σε Ιράκ και Αφγανιστάν χάρη στο σύγχρονο ηλεκτρο-οπτικό σύστημα (Mast-Mounted Sight: MMS) πάνω από το τετράφυλλο στροφείο που συνδυάζει κάμερα ημέρας, αισθητήρα θερμικής απεικόνισης και αποστασιόμετρο/καταδείκτη laser, παρουσιάζοντας την υψηλότερη επιχειρησιακή ετοιμότητα (85%) ανάμεσα σε όλους τους τύπους ελικοπτέρων του Αμερικανικού Στρατού.
Τα Kiowa Warrior εξοπλίζονται με έως 4 αντιαρματικά βλήματα AGM-114 Hellfire, καλάθους ρουκετών LAU-68 ή ατρακτίδιο πολυβόλου των 12,7mm και θα μπορούσαν να ενταχθούν στα υφιστάμενα Τάγματα Επιθετικών Ελικοπτέρων ή σε ανεξάρτητους λόχους ανεπτυγμένους σε προκεχωρημένες βάσεις του Δ΄ΣΣ και της ΑΣΔΕΝ, αναλαμβάνοντας παράλληλα αποστολές επιτήρησης συνόρων.
Σε κάθε περίπτωση, αποτελούν τον καλύτερο αντικαταστάτη για τα 14 διαθέσιμα ελικόπτερα παρατηρήσεως AB-206Β της ΑΣ (την πολιτική έκδοση του OH-58 με κινητήρα Allison 250-C20B) και επεκτείνουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στο νευραλγικό τομέα Συλλογής Πληροφοριών, Παρακολούθησης και Αναγνώρισης (ISR).
[1] Χρήστος Μηνάγιας, Απόρρητος Φάκελος Τουρκία, Η Εθνική Στρατηγική της Τουρκίας, εκδ. Κάδμος, (Θεσσαλονίκη: 2014).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου