Δανείζομαι από το βιβλίο "Μαρτυρίες προσκυνητών Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης 1924-1994" το τελευταίο κομμάτι του με την σημείωση του συγγραφέως Νικόλαου Ζουρνατζόγλου, για να δούμε μερικές παρατηρήσεις πάνω στις καταγεγραμμένες μαρτυρίες του βιβλίου για την εξέλιξη των γεγονότων με την Τουρκία όπως τα προείδε ο γέροντας Παΐσιος :
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
1. Σε πολλές μαρτυρίες που αφορούν την παράδοσιν της Κωνσταντινουπόλεως στους Έλληνες, φέρεται ο Γέροντας ειπών ότι θα μας την παραχωρήσουν οι Ρώσοι αναγκαζόμενοι υπό των περιστάσεων.
1. Σε πολλές μαρτυρίες που αφορούν την παράδοσιν της Κωνσταντινουπόλεως στους Έλληνες, φέρεται ο Γέροντας ειπών ότι θα μας την παραχωρήσουν οι Ρώσοι αναγκαζόμενοι υπό των περιστάσεων.
Σε λίγες μαρτυρίες ο Γέροντας λέγει ότι θα μας την παραχωρήσουν οι Μεγάλες Δυνάμεις (Αμερική, Αγγλία κ.λπ.).
Τα προαναφερόμενα δεν συνιστούν διαφοροποίησιν του Γέροντος, διότι ο Γέροντας εγνώριζε ότι οι Ρώσοι, οι οποίοι θα έχουν την κυριαρχία της Κωνσταντινουπόλεως, δεν θα μας την παραχωρήσουν εξ αγάπης ή εκ λόγων δικαιοσύνης, αλλά πιεζόμενοι υπό των Δυτικών Δυνάμεων, κυρίως Αγγλο-Αμερικανών.
2. Αναφορικά με τις επιπτώσεις των γεγονότων για την Ελλάδα, [των οποίων (ένα) αποτέλεσμα θα είναι (και) η παράδοση της Κωνσταντινουπόλεως στους Έλληνες], οι διάφορες μαρτυρίες εκ πρώτης όψεως διαφέρουν, όπως π.χ. «Δε θα πέσει ούτε ντουφεκιά» (σελ. 410), «Εμείς δε θα πάθουμε μεγάλο κακό» (σελ. 402), «Όταν ο τούρκικος στόλος ...; φθάση στα έξι μίλια, θα καταστραφεί» (σελ. 409), «Οι Τούρκοι πιθανόν να καταλάβουν προσωρινά δύο νησιά» (σελ. 431), «Θα πούμε το ψωμί ψωμάκι» (σελ. 427), «Θα πονέσει η Ελλάδα» (σελ.429) κ.λπ.
α) Εκ του συνόλου των σχετικών μαρτυριών (που καταγράφηκαν είτε στο παρόν πόνημα είτε και σε άλλα, ως και πλήθους άλλων προφορικών) είναι καταφανές ότι ο μακαριστός Γέροντας «έβλεπε» ότι τα γεγονότα θα εξελιχθούν σε δύο φάσεις.
Στην μεν πρώτη θα υπάρξει μία πρόκλησις από την Τουρκία με συνέπειες (μικρές και παροδικές) εις βάρος της χώρας μας.
Στη δε δευτέρα φάσι θα συμβεί η συντριβή της Τουρκίας από τους Ρώσους, ο ευρωπαϊκός καταστρεπτικός πόλεμος και η αναίμακτος (εξ επόψεως ελληνικής) παραλαβή της Πόλεως υπό των Ελλήνων, εκ των κατεχόντων αυτήν Ρώσων, τη πιέσει των Δυτικών Δυνάμεων.
β) Ο Γέροντας σε κάθε ένα συνομιλητή του δεν προέβαινε σε αναλυτική, διεξοδική περιγραφή των σχετικών γεγονότων με χρονολογική σειρά, αλλά άλλοτε μιλούσε για συγκεκριμένη φάσι και άλλοτε παρουσίαζε την τελική έκβαση των γεγονότων.
Συγκεκριμένα, όταν π.χ. ο Γέροντας ομιλή περί μικρών συνεπειών εις βάρος της Ελλάδος, αναφέρεται στην τουρκική πρόκληση (α' φάση), ενώ όταν διαβεβαιώνη ότι «δε θα πέσει ντουφεκιά» (εννοείται, από ελληνικής πλευράς), αναφέρεται στην παράδοση της Πόλεως στους Έλληνες (β' φάσι).
3. Ο Γέροντας με την διάκρισι που τον χαρακτήριζε ελάμβανε σοβαρά υπ' όψιν την προσωπικότητα, την ιδιαιτερότητα και την ψυχολογική κατάστασι του συνομιλητού του.
Έτσι, ανάλογα με την περίστασι, άλλοτε τόνιζε ορισμένα
γεγονότα, ανώ άλλοτε μιλούσε συγκεκαλυμμένα για λόγους τους οποίους ο ίδιος εγνώριζε.
Μακεδονικό - Σκόπια
Για το θέμα της Μακεδονίας και τις διεκδικήσεις των Σκοπίων υπάρχουν ανέκδοτες μαρτυρίες ότι ο Γέροντας αγωνίσθηκε να μας αφυπνίση και είχε ενημερώσει σχετικώς και προτρέψει για τις ενέργειες που έπρεπε να γίνουν, προκειμένου να αποσοβηθή ο κίνδυνος.
γεγονότα, ανώ άλλοτε μιλούσε συγκεκαλυμμένα για λόγους τους οποίους ο ίδιος εγνώριζε.
Μακεδονικό - Σκόπια
Για το θέμα της Μακεδονίας και τις διεκδικήσεις των Σκοπίων υπάρχουν ανέκδοτες μαρτυρίες ότι ο Γέροντας αγωνίσθηκε να μας αφυπνίση και είχε ενημερώσει σχετικώς και προτρέψει για τις ενέργειες που έπρεπε να γίνουν, προκειμένου να αποσοβηθή ο κίνδυνος.
Η σιγουριά του ότι «η Παναγία θα βάλη το χέρι Της» (σελ. 412), λίγο πριν την οσιακή εκδημία του, πιθανώτατα οφείλεται εις «άνωθεν πληροφορία» για την αγαθή έκβαση του ζητήματος.
(Βιβλίο του Ν. Ζουρνατζόγλου "Γέροντας ΠΑΪCΙΟC, 1924-1994").
ΠΗΓΗ
(Βιβλίο του Ν. Ζουρνατζόγλου "Γέροντας ΠΑΪCΙΟC, 1924-1994").
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου