Ο λεγόμενος «φράκτης του Εβρου» που ολοκληρώθηκε πρόσφατα και η κατασκευή της τεχνητής τάφρου που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη είναι δύο κεφαλαιώδους σημασίας οχυρωματικά έργα που έχουν επικριθεί επανειλημμένα τόσο από κυβερνητικούς παράγοντες όσο και από τα ΜΜΕ της Τουρκίας.
Αυτό που αγνοούν οι περισσότεροι είναι ότι οι τουρκικές αντιδράσεις δεν σχετίζονται με το ζήτημα της λαθρομετανάστευσης.
Ο μεν φράκτης μήκους 10.365 μέτρων αποτελεί τεχνητό εμπόδιο, ανυπέρβλητο χωρίς μηχανικά μέσα, το οποίο καλύπτει το χερσαίο κομμάτι των Ελληνοτουρκικών συνόρων που δεν ορίζεται από το φυσικό όριο των νερών του Έβρου.
Συγκεκριμένα εκτείνεται από το φυλάκιο των Καστανιών (Μεθοριακή Πυραμίδα 2) μέχρι το σημείο συνάντησης με τον ποταμό Έβρο νοτιότερα (Μεθοριακή Πυραμίδα 23), αποκόπτωντας καταρχήν το προγέφυρωμα του Κάραγατς ενώ σε δεύτερη φάση, με την τοποθέτηση θερμικών καμερών και αισθητήρων ανίχνευσης κίνησης, ο φράκτης θα παρέχει έγκαιρη προειδοποίηση για οποιαδήποτε ενέργεια του τουρκικού 5ου Σώματος Στρατού.
Για το ιδιαίτερο ως προς την κατασκευή αυτό έργο, χρησιμοποιήθηκαν περίπου 6.000 κυβικά μέτρα σκυρόδεμα, 800 τόνοι χάλυβα, 20.700 μέτρα συρματοπλέγματος, 140.000 μέτρα κονσερτίνας και 210.000 μέτρα σύρματος (ούγια).
Το ύψος του φράκτη είναι στα τέσσερα μέτρα, ενώ η θεμελίωση των χαλύβδινων πασσάλων που τον στηρίζουν έγινε με σκυρόδεμα στα 2,5 μέτρα βάθος.
Αποτελείται από δύο συρματοπλέγματα, το μπροστινό προς την πλευρά της Τουρκίας πάνω από δύο μέτρα και στη συνέχεια ένα δεύτερο ύψους πάνω από τρία μέτρα, ενώ το συνολικό ύψος του με την ενδιάμεση κονσερτίνα φτάνει τα τέσσερα μέτρα.
Τομή τεχνικού εμποδίου.
Η κατασκευή της τάφρου στον Έβρο, εκτός από τα πολλαπλά οφέλη κοινωνικού χαρακτήρα, ισχυροποιεί σημαντικά την αμυντική ικανότητα.
Συγκεκριμένα, η αντιαρματική τάφρος παρέχει σημαντική εξοικονόμηση στρατιωτικών δυνάμεων για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης τουρκικής επιθετικής ενέργειας, εξασφαλίζει την έγκαιρη προειδοποίηση σε στρατηγικό επίπεδο σε περίπτωση προετοιμασίας του αντιπάλου για επιθετική ενέργεια, καθόσον η διάβαση δυο διαδοχικών κωλυμάτων (Έβρου ποταμού και αντιαρματικής τάφρου)
απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, μεγαλύτερο χρόνο προετοιμασίας και δύναται να αποτελέσει χώρο καταστροφής των εχθρικών δυνάμεων ενώ δεν είναι εφικτή η γεφύρωσή της με τα διατιθέμενα από τις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις μέσα γεφύρωσης κωλυμάτων.
Η μελέτη για την κατασκευή της τάφρου υποβλήθηκε στις 22 Αυγούστου 2006, από τον τότε Διοικητή της ΧVI Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Φραγκούλη Φράγκο μετά από σύνταξη των σχετικών μελετών από ομάδα του Μηχανικού υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Παναγιώτη Εσκίογλου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του αναπληρωτή καθηγητή Γρηγόρη Σαμαρά του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, οι οποίοι προσέφεραν τις επιστημονικές τους γνώσεις αμισθί.
Η τάφρος πλάτους 30 μέτρων και βάθους 7 μέτρων προορίζεται να καλύψει το σύνολο σχεδόν της μεθορίου σε απόσταση 130 χιλομέτρων.
Το έργο έχει κατασκευαστεί σήμερα σε ποσοστό άνω του 50% αποκλειστικά από προσωπικό, μέσα και χρηματοδότηση του Ελληνικού Στρατού.
Eπιθεώρηση των εργασιών από τους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ και ΓΕΣ στην πρόσφατη επίσκεψή τους στο Νομό Έβρου.
Η Ανατολική Θράκη είναι γενικά πεδινή ενώ μεταξύ των ελληνοτουρκικών συνόρων και της Κων/πολης βρίσκονται δύο κύριοι οδικοί άξονες, ένας βόρειος Αδριανούπολη-Λουλεμπουργαζ-Κων/πολη, κι ένας νότιος Γέφυρα Κήπων-Κεσανη-Σιλιβρία-Κων/πολη.
H Δυτική Θράκη είναι περιοχή περιορισμένου πλάτους και έκτασης, ημιορεινού εδάφους και περιορισμένου οδικού δικτύου, αν εξαιρέσουμε τον οριζόντιο άξονα της Εγνατίας Οδού.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο περιοδικό Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία, ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας και Επίτιμος Α/ΓΕΣ Στρατηγός ε.α. Φρ. Φράγκος αποκάλυψε ότι ομάδα του Μηχανικού ολοκλήρωσε την αναγνωριστική μελέτη του κάθετου οδικού άξονα Μέστης – Σαππών – Ορμενίου, μήκους 120 χιλιομέτρων, έργου στρατηγικής σημασίας για την άμυνα της χώρας.
Όπως σημέιωσε ο Φρ. Φράγκος, για το έργο έχει κατατεθεί ήδη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τρεις προτάσεις χρηματοδότησης, μεταξύ των οποίων χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ ή ακόμα και προσφορά των μηχανημάτων του ΕΣ γιατη μείωση του κόστους κατασκευής, χωρίς όμως μέχρι στιγμής ανταπόκριση από την Πολιτεία.
Ο ΕΣ κατέθεσε ολοκληρωμένη μελέτη για τον
κάθετο οδικό άξονα Μέστης – Σαππών – Ορμενίου. Με έντονο μαύρο χρώμα η
θέση του φράκτη. (C) ΕΑ&Τ
Η προσπάθεια ξεκίνησε το 2006 με την ανάληψη της Διοίκησης της ΧVI Mεραρχίας και εντατικοποιήθηκε όταν ανέλαβε Αρχηγός ΓΕΣ.
Mια από τα εκατοντάδες υπόγειες κρύπτες οπλισμένου σκυροδέματος στον Έβρο… (C) EA&T
strategyreports.wordpress.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου