Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Ειδική Διακλαδική Μονάδα Μηχανικής Υποστήριξης: Μια πρόταση

rounded_corners78
Κινητοποίηση του 747 Ειδικού Τάγματος Μηχανικού για παροχή συνδρομής στη σεισμόπληκτη Κεφαλονιά μετά την ενεργοποίηση του Σχεδίου ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ.

Σε δύσκολες περιόδους όπως αυτή που διανύουμε, το στράτευμα καλείται πολύ συχνά να βρει λύσεις εκ των έσω σε διάφορα υφιστάμενα ζητήματα.

 Ένα αυτά είναι και η βελτίωση των εγκαταστάσεων και των υποδομών του. 

Τα τελευταία χρόνια ο Ε.Σ. διαθέτει μια ιδιαίτερα αξιόλογη Μονάδα που κάνει καθημερινά πράξη τα παραπάνω: 
το 747 Ειδικό Τάγμα Μηχανικού (747 ΕΤΜΧ) με έδρα το Λουτράκι. 

Αποστολή του 747 ΕΤΜΧ είναι η παροχή γενικής υποστήριξης Μηχανικού στους διάφορους Σχηματισμούς του Ε.Σ. και παράλληλα η προσφορά στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο εφόσον υπάρχει κάποια ανάγκη. 

Για τον σκοπό αυτό στο Τάγμα υπάγεται οργανικά και το Ειδικό Τμήμα Αντιμετώπισης Καταστροφών (ΕΤΑΚ) το οποίο έχει ως αποστολή την διάσωση προσωπικού και την αντιμετώπιση πάσης φύσεως καταστροφών (φυσικών, πολεμικών, τεχνολογικών).

Από εκεί και πέρα στο 747 ΕΤΜΧ, εκτός από το ΕΤΑΚ και τον Λόχο Διοικήσεως (ο οποίος διαθέτει και Γραφείο Πολιτικοστρατιωτικής Συνεργασίας), υπάγονται ο Λόχος Γεφυροσκευής, ο Λόχος Οριζόντιων Κατασκευών και ο Λόχος Καθέτων Κατασκευών. 

Οι Υπομονάδες αυτές έχουν μέχρι σήμερα να παρουσιάσουν ένα πολύ μεγάλο παραχθέν έργο για την αποκατάσταση και βελτίωση διαφόρων υποδομών και εγκαταστάσεων του Ε.Σ., οχυρωματικών έργων κλπ. 

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αυτό γίνεται με κλάσμα του κόστους και του χρόνου που θα απαιτούνταν αν οι αντίστοιχες εργασίες εκτελούνταν από ιδιωτικές εταιρείες, χωρίς όμως καμία έκπτωση στην ποιότητα όπως αποδεικνύουν και τα αποτελέσματα (κατασκευή κολυμβητηρίου μάχης και επέκταση λιμένα-καταφυγίου σκαφών στο ΚΕΕΔ, ανακατασκευή των εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων της ΣΧΑΛ κ.ά.).

Ταυτόχρονα, όποτε απαιτηθεί προσφέρονται σημαντικές υπηρεσίες και εκτός στρατεύματος, όπως με τον πρόσφατο σεισμό στην Κεφαλονιά (σχετικά στιγμιότυπα μπορείτε να δείτε εδώ).

dO Ειδικός Λόχος Μηχανικού Ειρηνευτικών Αποστολών (ΕΛΜΧΕΑ) αποκόμισε πολύτιμα διδάγματα και εμπειρίες από την ανάπτυξή του στην Καμπούλ.
Αντίστοιχο είναι το έργο και οι αποστολές της 206 Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών (206 ΠΑΥ – πρώην Μονάδα Αεροπορικών Κατασκευών) της Π.Α., η οποία εδρεύει στα Άνω Λιόσια. Η 206 ΠΑΥ επιπρόσθετα διαθέτει και αριθμό ειδικών κινητών ομάδων με εξειδικευμένα καθήκοντα, όπως η Κινητή Ομάδα Συντήρησης Θαλάσσιων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ), η Κινητή Ομάδα Αντιμετώπισης Καταστροφών (ΚΟΜΑΚ), η Κινητή Ομάδα Συντήρησης Θυρών Καταφυγίων (ΚΟΣΘΚΑ) κλπ.
Η πρότασή μας: Συγκρότηση Ειδικής Διακλαδικής Μονάδας 

Μηχανικής Υποστήριξης

Όπως είπαμε και στην εισαγωγή μας τα δεδομένα των καιρών απαιτούν τη μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που παρέχουν Μονάδες όπως οι προαναφερθείσες. Από την άλλη πλευρά όμως απαιτείται διακλαδικότητα και εξορθολογισμός.

Ο τομέας του Μηχανικού Κατασκευών (προσοχή: όχι του Μηχανικού Μάχης, το οποίο είναι μια άλλη μεγάλη συζήτηση) προσφέρεται για κάτι τέτοιο. 

Θα μπορούσαν κάλλιστα λοιπόν Μονάδες και των τριών Κλάδων με παρεμφερή καθήκοντα, οι οποίες μάλιστα εδρεύουν στην ίδια περιοχή (Αττική στη προκειμένη περίπτωση), να συγχωνευτούν σε μία διακλαδική Μονάδα «ειδικών καθηκόντων». 

Τα οφέλη (οικονομικά και επιχειρησιακά) από μια τέτοια κίνηση θα ήταν προφανή ενώ θα προάγονταν εμπράκτως η διακλαδικότητα και η συνεργατικότητα.

Με μια σύντομη ματιά στις σχετικές αναφορές της ιστοσελίδας του Ε.Σ. στα διάφορα μικρά ή μεγαλύτερα (π.χ. αντιαρματική τάφρος) έργα που υλοποιούνται κατά καιρούς “εκ των έσω”, είναι αρκετή για να φανταστεί κανείς τι θα μπορούσε να γίνει αν υπήρχε συγκέντρωση και συντονισμός των δυνάμεων και των τριών Κλάδων σε αυτόν τον τομέα.

Έτσι θα μπορούσε να υπάρξει συγχώνευση του 747 ΕΤΜΧ και της 206 ΠΑΥ σε μία Μονάδα ειδικής σύνθεσης, επιπέδου Ταξιαρχίας, υπαγόμενη απευθείας στο ΓΕΕΘΑ. Η Μονάδα αυτή θα διαχωριζόταν στα εξής τμήματα (μεγέθους Τάγματος):
  • Τμήμα Μελετών & Σχεδίων
  • Τμήμα Κατασκευών
  • Τμήμα Συντήρησης Ειδικών Εγκαταστάσεων
  • Τμήμα Εκτάκτων Αναγκών
Τμήμα Μελετών & Σχεδίων

Θα ήταν υπεύθυνο για την εκπόνηση μελετών και σχεδίων για ζητούμενα έργα στρατιωτικής φύσεως, όπως η κατασκευή ή η βελτίωση υπαρχόντων εγκαταστάσεων, οχυρώσεων κτλ.
Επιπρόσθετα θα προέβαινε σε νέες προτάσεις προς την ηγεσία για νέα έργα βελτίωσης της αμυντικής υποδομής της χώρας.
Τέλος θα προσέφερε την υποστήριξή του σε πολιτικά έργα ειδικής φύσεως που για ευνόητους λόγους θα πρέπει να εκτελεστούν από κρατικούς φορείς.

Στις Ένοπλες Δυνάμεις υπάρχει σημαντικός αριθμός στελεχών με ακαδημαϊκές σπουδές σε αντικείμενα όπως τοπογραφία, γεωλογία, μηχανική κλπ.

Για παράδειγμα η μελέτη για την χάραξη και κατασκευή της αντιαρματικής τάφρου στη Θράκη έγινε αποκλειστικά από στελέχη του Μηχανικού του Ε.Σ. 

 Το δε 747 ΕΤΜΧ αναπτύσσει δυνατότητες εκτέλεσης αποστολών Γεωγραφικού σε τακτικό επίπεδο. 

Θα ήταν ευχής έργο λοιπόν αν τα στελέχη αυτά συγκεντρώνονταν και αξιοποιούνταν στους τομείς γνώσης τους εντός ενός τέτοιου συγκροτήματος.
Εργασίες διάνοιξης της αντιαρματικής τάφρου κατά μήκος του ποταμού Έβρου από το Μηχανικό.Εργασίες διάνοιξης της αντιαρματικής τάφρου κατά μήκος του ποταμού Έβρου από το Μηχανικό.
Τμήμα Κατασκευών
Σε αυτό θα υπάγονται Υπομονάδες (μεγέθους ενισχυμένου Λόχου) με τον διαχωρισμό που υφίσταται σήμερα και στο 747 ΕΤΜΧ: οριζόντιες κατασκευές, κάθετες κατασκευές, γεφυροποιία. 

Θα είναι εφοδιασμένες με πλήρη γκάμα εργαλειομηχανημάτων και λοιπών μέσων ώστε να είναι σε θέση να κατασκευάζουν και να επισκευάζουν αυτόνομα στρατιωτικές εγκαταστάσεις και αμυντικά έργα μικρής και μεσαίας κλίμακας προς όφελος και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Εργασίες κατασκευής από τη Μοίρα Προκατασκευών (ΜΠΡΟΚΑΤ) της 206 ΠτέρυγαςΕργασίες κατασκευής από τη Μοίρα Προκατασκευών (ΜΠΡΟΚΑΤ) της 206 Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών (ΠΑΥ).
Τμήμα Συντήρησης Ειδικών Εγκαταστάσεων

Σε αυτό θα υπάγονται Ομάδες εξειδικευμένες στην εκτέλεση εργασιών συντήρησης και υποστήριξης ειδικών υποδομών των Ενόπλων Δυνάμεων. 

Π.χ. μία τέτοια Ομάδα θα μπορούσε να προκύψει από την συγχώνευση της ΚΟΣΥΘΕ της Π.Α. με την Ομάδα Δυτών του Ναυστάθμου Σαλαμίνας. 

Η Ομάδα αυτή, εδρεύοντας σε σημείο που να εξυπηρετεί καλύτερα τις επιχειρησιακές ανάγκες, θα αναλάμβανε την εκτέλεση των πάσης φύσεως θαλασσίων και υποθαλασσίων εργασιών που απαιτούνται στις Ένοπλες Δυνάμεις (συντήρηση υφάλων πλοίων και σκαφών, υποθαλασσίων αγωγών και καλωδιώσεων, θαλασσίων στόχων, ναυαγαιρεσίες, αναγνωρίσεις βυθού κλπ.).

Μια άλλη περίπτωση είναι η εξειδικευμένη Κινητή Ομάδα της Π.Α. για την συντήρηση των προστατευμένων υποστέγων των αεροσκαφών της (HAS). 

Και εδώ μια τέτοια ομάδα ενισχυμένης σύνθεσης θα μπορούσε να αναλάβει να συντηρεί τις σχετικές υποδομές και των τριών Κλάδων (υπόστεγα Π.Α. και Α.Σ., θωρακισμένες αποθήκες πυρομαχικών κλπ.).

Κινητής Ομάδας Συντήρησης Θυρών Καταφυγίων (ΚΟΣΘΚΑ)Εργασίες συντήρησης καταφυγίου αεροσκαφών από την Κινητή Ομάδα Συντήρησης Θυρών Καταφυγίων (ΚΟΣΘΚΑ) της 206 ΠΑΥ.

Τμήμα Εκτάκτων Αναγκών

Και σε αυτό το Τμήμα θα υπάγονται Υπομονάδες μεγέθους ενισχυμένου λόχου που θα αναλαμβάνουν την αντιμετώπιση σοβαρών περιπτώσεων καταστροφών και ατυχημάτων.

Μια Υπομονάδα θα μπορούσε να προκύψει από την συγχώνευση του ΕΤΑΚ του Ε.Σ. και της ΚΟΜΑΚ της Π.Α., αναλαμβάνοντας αποστολές έρευνας-διάσωσης και αντιμετώπισης καταστροφών που αφορούν στρατιωτικό προσωπικό και εγκαταστάσεις αλλά και να συνεπικουρούν αν παραστεί ανάγκη τις αντίστοιχες πολιτικές υπηρεσίες (ΕΜΑΚ, Ερυθρός Σταυρός).

Εντός αυτής της Υπομονάδας θα μπορούσε να και μία ξεχωριστή εξειδικευμένη ομάδα δυτών-διασωστών οι οποίοι θα επανδρώνουν επί μονίμου βάσεως τις σχετικές θέσεις στα ελικόπτερα SAR της Π.Α., ώστε να μην απασχολείται σε τέτοια καθήκοντα προσωπικό της ΜΥΑ και της 31 ΜΕΕΔ. 

Οι δύτες αυτοί θα μπορούσε να είναι εκπαιδευμένοι και ως αλεξιπτωτιστές ώστε να μπορούν να φθάσουν με ταχύτητα στον χώρο του συμβάντος εάν το απαιτεί κάποιο περιστατικό (pararescue).

Μια άλλη Υπομονάδα θα αναλάμβανε ειδικά καθήκοντα πυρόσβεσης. 

Μεταξύ άλλων θα βρίσκεται σε ετοιμότητα για να επέμβει σε περιστατικά πυρκαγιάς σε εξαιρετικά επικίνδυνα σημεία (π.χ. αποθήκες πυρομαχικών, πεδία βολής κλπ.) και γι’ αυτό τον λόγο θα πρέπει να είναι εφοδιασμένη, πέραν των τυπικών πυροσβεστικών μέσων και οχημάτων, και με θωρακισμένα οχήματα πυρόσβεσης όπως το πυροσβεστικό άρμα που ανέπτυξε πρόσφατα Εργοστάσιο Βάσης του Ε.Σ. επί πύγματος αποσυρθέντος Leopard-1. Και σε αυτή την περίπτωση η Υπομονάδα θα ήταν διαθέσιμη και για την ενίσχυση του Πυροσβεστικού Σώματος σε ειδικά περιστατικά (π.χ. βιομηχανικές πυρκαγιές) όπου θα παρίστατο ανάγκη.

Τέλος, ξεχωριστή Υπομονάδα θα αποτελούσε ο ενισχυμένος Λόχος (ή και Τάγμα) ΠΒΧ άμυνας, που θα συγκέντρωνε τα αντίστοιχα μέσα και το προσωπικό και από τους τρεις Κλάδους για την αντιμετώπιση σχετικών απειλών.

Εκπαίδευση στην αντιμετώπιση η Τακτική Άσκηση Μετά Στρατευμάτων «ΦΥΛΑΚΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ», από το προσωπικό του 747 Ειδικού Τάγματος Μηχανικού,Εκπαίδευση στην αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών στο πλαίσιο ΤΑΜΣ «ΦΥΛΑΚΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ» από το προσωπικό του 747 Ειδικού Τάγματος Μηχανικού.
Και μια διευκρίνιση:

Προς αποφυγή τυχόν παρεξηγήσεων, με την παρούσα ανάρτηση σε καμία περίπτωση δεν προτείνουμε την επανασύσταση των Μικτών Ομάδων Μηχανικής Ανασυγκροτήσεως (ΜΟΜΑ) και την ανάληψη της εκτέλεσης δημοσίων έργων από τις Ένοπλες Δυνάμεις (κάτι τέτοιο είναι ανεπίκαιρο και μάλλον ανέφικτο για πολλούς λόγους σήμερα). 

Η πρότασή μας εστιάζεται στην ανεξαρτητοποίηση (στο βαθμό του δυνατού) των Ενόπλων Δυνάμεων στον τομέα των στρατιωτικών έργων και της παροχής διαφόρων υπηρεσιών “ειδικής υποστήριξης” και αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών, μέσω του συντονισμού δυνάμεων σε διακλαδική βάση.
πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια: