Τιμή και δόξα με… επετεια κά αεροσκάφη
Δύο «Ιπτάμενες Τίγρεις», ο «Όλυμπος», ένα «Φάντασμα», ο «Ηρακλής», ο «Ίκαρος» και άλλοι πολλοί ιδιαίτεροι «επιβάτες» έχουν πετάξει με την Πολεμική μας Αεροπορία!
Στελέχη με μεράκι και αγάπη για το όπλο βάζουν το ταλέντο τους και ατελείωτες ώρες δουλειάς στην υπηρεσία της Π.Α. με έναν διαφορετικό και ιδιαίτερο τρόπο, συμμετέχοντας έτσι σε μια παγκόσμια παράδοση.
Ο «Ε» μίλησε με κάποιους από τους δημιουργούς των «επετειακών» αεροσκαφών και σας παρουσιάζει τα ιπτάμενα κομψοτεχνήματα που έχουν καταφέρει να κερδίσουν το θαυμασμό των επισκεπτών σε διάφορες αεροπορικές εκθέσεις αλλά και διεθνείς διακρίσεις.
Ένα παγκόσμιο «έθιμο»
Όπως μας εξηγεί ο ανθυπασπιστής (ΤΟΠ) Γεώργιος Αθανασιάδης, ένα από τα έθιμα που τηρούν οι πολεμικές αεροπορίες παγκοσμίως είναι ο ειδικός διάκοσμος σε αεροσκάφη. Η αφορμή είναι κυρίως επέτειοι που έχουν σχέση με γενέθλια ή διάλυση μοιρών, συμπλήρωση ωρών πτήσης, αλλαγή τύπου, αλλά και αεροπορικές επιδείξεις.
Στο ΝΑΤΟ διοργανώνεται κάθε χρόνο το γνωστό «Tiger Meet» όπου μοίρες αεροσκαφών της συμμαχίας που έχουν ως έμβλημα και ονομασία την τίγρη συναντιούνται σε διαφορετικό κράτος και κάνουν κοινές ασκήσεις αλλά και διαγωνισμό του καλύτερα διακοσμημένου αεροσκάφους με θέμα την τίγρη.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 στην 116ΠΜ/Άραξος με αφορμή την απόσυρση των αεροσκαφών F-104G έχουμε τη δημιουργία δυο αεροσκαφών, του «Τίγρη» και του «Όλυμπου», από το σμήναρχο (Ι) Αντώνη Μανουσάκη.
Οι φωτογραφίες αυτών των αεροσκαφών, εξαιρετικά σπάνιες, δείχνουν αυτά τα ιστορικά αεροσκάφη, το F-104G με αριθμό 7151 με διάκοσμο τον Όλυμπο και το αστέρι της Βεργίνας αλλά και το άλλο F-104G με τα χρώματα της τίγρης!
Και τα δύο φιλοξενούνται στο Μουσείο της Π.Α. στο Τατόι.
Θυμίζουμε πως το F-104 ήταν ένα ιδιαίτερο αεροσκάφος, αφού υπήρξε το πρώτο μαχητικό της Αεροπορίας που μπορούσε να ξεπεράσει τα 2 Mach και το πρώτο που μπορούσε να εξοπλιστεί με κατευθυνόμενους πυραύλους αέρος-εδάφους.
Ήταν τα αεροσκάφη που ανέλαβαν το ρόλο της πυρηνικής αποτροπής από τα F-84F που εν μέρει αντικατέστησαν.
Τη δεκαετία του ’80 παρελήφθησαν από την Π.Α. δεκάδες F-104G, TF-104G και RF-104G. Τα περισσότερα προέρχονταν από τη Γερμανία.
Το 1997 η Π.Α. απέκτησε ακόμα ένα επετειακό αεροσκάφος, στην 110ΠΜ/Λάρισα, με αφορμή το τέλος λειτουργίας της 349 ΜΑΗ. Ένα RF-5A βάφτηκε με τα τρία βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε) από το σήμα της Μοίρας «Κρόνος».
Συμμετοχή στη σχεδίαση αλλά και στη βαφή του είχε ο ανθυπασπιστής (ΤΟΠ) Γεώργιος Αθανασιάδης. Στη φωτογραφία του επετειακού αεροσκάφους διακρίνουμε αυτές τις ημερομηνίες-ορόσημο στην «ουρά» του αεροσκάφους (1965-2001).
Τα πρώτα F-5Α/Β παραδόθηκαν στην Αεροπορία το Μάιο του 1965, ενώ το 1968-1969 παραλήφθηκαν 16 φωτοαναγνωριστικά RF-5Α με 4 κάμερες KS-92. Το RF-5A ήταν φωτοαναγνωριστικό αεροσκάφος, όπως δηλώνει το πρόθεμα R. Για μικρό χρονικό διάστημα (1967-’68) αποτέλεσε το αεροσκάφος του τρίτου Ελληνικού Ακροβατικού Σμήνους «Νέα Ελληνική Φλόγα».
Τα F-5 αποσύρθηκαν το Μάρτιο του 2001 υπηρετώντας πιστά όλους τους ρόλους για τους οποίους σχεδιάστηκαν, από αναχαίτιση μέχρι δίωξη-βομβαρδισμό, ενώ χρησιμοποιήθηκαν και ως ενδιάμεσα αεροσκάφη εκπαίδευσης-εξοικείωσης των νέων ιπταμένων με αεριωθούμενα μαχητικά πριν αυτοί τοποθετηθούν σε νέα μαχητικά.
Με αφορμή την απόσυρση του τύπου αλλά και την αναστολή λειτουργίας της 343Μ στην 113ΠΜ/Θεσσαλονίκη δημιουργήθηκε το F-5 «Φτερωτό Άστρο».
Νωρίτερα, στις 30 Ιανουαρίου 2001, είχε πραγματοποιηθεί η τελετή αναστολής λειτουργίας της 340ΜΒ. Ειδικά για την περίπτωση βάφτηκε ένα Α-7Η, με τα χρώματα της ελληνικής σημαίας και της 340 ΜΒ.
Διακοσμημένα με την… Ιστορία
Το 2005 ήταν η χρονιά τριών επετειακών αεροσκαφών.
Το Φεβρουάριο, ένα F-16C για τα 15 χρόνια λειτουργίας της 346Μ διακοσμήθηκε με απεικόνιση εμπνευσμένη από το σήμα της Μοίρας (5 χρόνια αργότερα για τα 20 χρόνια θα τοποθετηθεί αυτοκόλλητο που απεικονίζει μια τριήρη).
Τον Ιούλιο, βάφτηκε ένα RF-4E της 348ΜΤΑ για να συμμετάσχει στο βρετανικό Air Show RIAT, ενώ τον Αύγουστο βάφτηκε ένα F-4E (SRA) της 337ΜΠΚ με αφορμή την ιστορική πορεία της Μοίρας από το 1945 έως το 2005 με σκοπό την εμφάνισή του το Σεπτέμβριο στο πρώτο ελληνικό αεροπορικό show «Αρχάγγελος» στην Τανάγρα.
Επιπλέον πέταξε στη Μάλτα και τέλος στην τελετή απόσυρσης των F-4E SRA το Δεκέμβριο του 2005 στην 110ΠΜ/Λάρισα.
Όπως μάλιστα αναφέρει στην ιστοσελίδα της η 337 Μοίρα:
«Ιστορική δε στιγμή αποτελεί η ολοκλήρωση της βαφής του επετειακού αεροσκάφους 506, στα τέλη του Αυγούστου 2005, με τα χρώματα των σημάτων της Μοίρας από την ίδρυσή της έως και σήμερα.
Η Μοίρα αυτή έγραψε λαμπρές σελίδες Ιστορίας και άφησε μία μοναδική και ανεκτίμητη προσφορά στην Π.Α., ενώ συνάμα δημιούργησε ένα “Χρέος”.
Το “Χρέος” αυτό μας το παρέδωσαν οι προηγούμενοι, το συνεχίσαμε και το διαφυλάξαμε εμείς, διότι είναι ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης, δύναμης, αισιοδοξίας και το παραδίδουμε άθικτο στους συνεχιστές της Ιστορίας της Μοίρας για ένα λαμπρότερο μέλλον!».
Το αεροσκάφος φέρει απεικόνιση στο κάθετο σταθερό με το θρυλικό «Φάντασμα» που πετά κρατώντας δύο βλήματα AIM-9, στην άτρακτο χάρτη της Ελλάδας, την ελληνική σημαία με φόντο τον έναστρο ουρανό.
Ένα από τα τελευταία αποκτήματα της Π.Α. είναι το RF-4E της 348 Μοίρας Τακτικής Αναγνωρίσεως, της οποίας το έμβλημα παριστάνει ένα πρόσωπο με μάτια που ερευνούν το χώρο, ενώ τα χαρακτηριστικά του προσώπου σχηματίζουν τον αριθμό της Μοίρας.
Το Μάιο του 2008 με αφορμή την τριπλή επέτειο των 30 χρόνων υπηρεσίας των RF-4E, τα 55α γενέθλια της 348ΜΤΑ αλλά και τα 50 χρόνια από την πρώτη πτήση του F-4 Phantom διακοσμήθηκε με διαφορετικό σχέδιο η κάθε πλευρά της ατράκτου.
Το αεροσκάφος συμμετείχε στο RIAT δυο χρονιές και σήμερα πετάει κανονικά διατηρώντας το διάκοσμο. Ενδεικτικό της προσοχής που δόθηκε στη λεπτομέρεια είναι η απεικόνιση της ελληνικής σημαίας κάτω από τη θύρα του μπροστινού τροχού.
Όμως και κατά την απόσυρση των αεροσκαφών Mirage F1CG της 342Μ «Σπάρτη» υπήρχε ένα επετειακό αεροσκάφος. Εκείνη την ημέρα πέταξε για τελευταία φορά συνοδευμένο από τρία άλλα όμοιου τύπου αεροσκάφη, φέροντας τη γαλανόλευκη να «κυματίζει» στα «πλευρά» και το μήνυμα «ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ» στα φτερά του!
Ο «Τίγρης» που βρυχάται
Ξεχωριστή θέση κρατήσαμε για τη δεύτερη «Τίγρη» της Π.Α.
Πρόκειταιγια ένα «βετεράνο», καθώς η χώρα μας είναι το μοναδικό κράτος που χρησιμοποιεί ακόμα A-7Ε/H Corsair.
Το αεροπλάνο χρησιμοποιήθηκε ως καμβάς για δύο επετειακά αεροσκάφη των Μοιρών της 116 Π.Μ., της 335Μ «Τίγρης» και της 336Μ «Όλυμπος».
Συγκεκριμένα, η 335Μ έβαψε το 2005 ένα από τα αεροσκάφη της στα χρώματα και τις χαρακτηριστικές ραβδώσεις μιας τίγρης, και η 336Μ ένα ολόμαυρο, με καλλιτεχνικές απεικονίσεις του Όλυμπου και ενός κουρσάρου.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το αεροσκάφος της 335Μ είναι ένα από τα Α-7Ε που αποκτήθηκαν από το ΑΠΝ και πρόκειται για βετεράνο του πολέμου του Βιετνάμ.
Πέρα από τα μαχητικά αεροσκάφη όμως που έχουν εντυπωσιάσει, τα εύσημα παίρνουν και δύο ακόμη αεροσκάφη. Ένα εκπαιδευτικό Τ-37Β και ένα μεταγωγικό C -130Η.
paraskevi13
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου