Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2011

«Χρυσάφι» κοστίζουν οι πτήσεις των C-130

«Χρυσάφι» κοστίζουν οι πτήσεις των C-130

Η πρόσφατη αποστολή τριών C-130 στην Αίγυπτο για τον επαναπατρισμό των «εγκλωβισμένων» Ελλήνων υπηκόων φέρνει στην επικαιρότητα το θέμα του τεράστιου κόστους των αεροπλάνων αυτών. 

Φυσικά και όπου κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές ή ο στόχος είναι ανθρωπιστικός πρέπει το κόστος να μπαίνει σε δεύτερη μοίρα.

Όπου, όμως, οι πτήσεις μπορούν να αποφευχθούν, αυτού του είδους οι σπατάλες ιδιαίτερα στις… «μνημονικές» ημέρες πρέπει να κόβονται διά ροπάλου.

Παρότι στο ΓΕΑ δεν έχουν ολοκληρώσει το σύστημα κοστολόγησης, αφού τόσα χρόνια δεν υπήρχε ούτε διπλογραφικό σύστημα, στο ΦΕΚ 1805 (9/9/2008) περιγράφονται οι υπολογισμοί κοστολογίων όλων των πτητικών μέσων ανά ώρα πτήσης. 

Ακόμα και σε αυτά τα κόστη ουδείς γνωρίζει αν περιέχονται όλα τα κοστολόγια, εργατώρες μοίρας, επιμερισμός άλλων διοικητικών και όχι μόνον εξόδων, αποσβέσεις, πραγματικά κοστολόγια φθορών και ανταλλακτικών κ.λπ. Σημαντικό βήμα, πάντως, είναι ότι το ΓΕΑ επιτέλους αποφάσισε εδώ και ένα έτος να προβεί σε οργανωμένη διαδικασία κοστολόγησης όλων των πτήσεων και υπηρεσιών του.

Σύμφωνα με το παράρτημα Α του ανωτέρω ΦΕΚ, η μία ώρα πτήσης του C-130 ξεπερνάει τα 9.000 €. Σύμφωνα πάλι με το ίδιο ΦΕΚ (άρθρο 4), «οι πτήσεις αεροσκαφών και ελικοπτέρων στο εξωτερικό επιβαρύνονται, πλέον των άλλων, και με τις δαπάνες αποζημιώσεως εξωτερικού των πληρωμάτων, με τα τέλη προσγειώσεως-διανυκτερεύσεως των αεροσκαφών-ελικοπτέρων σε ξένα αεροδρόμια και τις τυχόν άλλες δαπάνες που επιβαρύνουν τις πτήσεις αυτές».

Όταν δε μεταφέρονται (άρθρο 2), αντί για άνθρωποι, φορτία ή υλικά που θεωρούνται επικίνδυνα για την ασφάλεια των πτήσεων (πυρομαχικά, εκρηκτικά, εμπρηστικά κ.λπ.) διπλασιάζονται οι περισσότερες οικονομικές επιβαρύνσεις.

Η πτήση προς ΗΠΑ
Αν, δε, μιλάμε για πτήση προς τις ΗΠΑ (40 ώρες), όπως αναφέρει στο εξαιρετικό βιβλίο του οι «Άθλοι του Ηρακλή» ο σμήναρχος Χαράλαμπος Νίκας (που το αφιέρωσε στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών):

«Μια τυπική αποστολή προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ είναι η εξής : Ελευσίνα-Prestwick (Αγγλία) – Keflavik NAS (Ισλανδία) – Goose Bay (Καναδάς) – Dover AFB (Delaware, USA). 

Η κάθε αποστολή έχει τις δικές της απαιτήσεις και με βάση αυτές σχεδιάζεται. 

Για παράδειγμα, μπορεί να απαιτηθεί μετάβαση του αεροσκάφους οπουδήποτε εντός των ΗΠΑ, ακόμα και στη δυτική ακτή. Για όλους τους παραπάνω λόγους οι αποστολές αυτές έχουν ελάχιστη διάρκεια οκτώ μέρες.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα τα μέλη των πληρωμάτων που έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 40 ώρες πτήσης, χρειάζονται 2-3 ημέρες μέχρι το βιολογικό τους ρολόι να προσαρμοστεί στη χρονική ζώνη της περιοχής».

Μια τέτοια πτήση κοστίζει σχεδόν μισό εκατομμύριο ευρώ(!) (ή πάνω από 650.000 δολάρια), αφού (σύμφωνα με τα έγγραφα της πολιτείας) μόνο οι 40 ώρες πτήσης κοστίζουν 360.800€, χωρίς να υπολογίζονται σε αυτά οι υπόλοιπες διοικητικές και ανθρώπινες εργατώρες, κρατήσεις υπέρ ΜΤΣ, ΜΤΝ, ΜΤΑ, διανυκτερεύσεις τέλη αεροδρομίου, τα λοιπά προαναφερόμενα στο άρθρο 4 του ΦΕΚ 1805, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι και οι τιμές των καυσίμων –κηροζίνη– από το 2008 έως σήμερα έχουν κι αυτές φτάσει στα ύψη.

πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια: