Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζεται στην Τουρκία η πιστοποίηση του νέου εκπαιδευτικού αεροσκάφους βασικού – προκεχωρημένου σταδίου “Hürkuş” το οποίο αποτελεί μια εξ ολοκλήρου τουρκική σχεδίαση της ΤΑΙ για να καλύψει ανάγκες τόσο της Τουρκικής Αεροπορίας (ΤΗΚ) όσο και για να προώθηση στην διεθνή αγορά.
Εντός του 2015 ο τύπος αναμένεται να λάβει πιστοποιητικό πλοϊμότητας από την EASA ενώ έχουν ολοκληρωθεί πάνω από 200 δοκιμαστικές πτήσεις από τα δύο αναπτυξιακά πρωτότυπα που αξιοποιούνται για αυτό το σκοπό.
Μάλιστα το πρόγραμμα προχωράει με εντατικό ρυθμό καθώς πραγματοποιείται μια πτήση ανά ημέρα για την εξαγωγή δεδομένων τα οποία υφίστανται αναλυτική επεξεργασία από την κατασκευάστρια ΤΑΙ, προκειμένου να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση του “Hürkuş”.
Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2006 και το πρωτότυπο πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση στις 29 Αυγούστου 2013, έπειτα από απαίτηση της Τουρκικής Αεροπορίας (ΤΗΚ), για ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος νέας γενιάς το οποίο θα ενταχτεί σε υπηρεσία τον Ιούνιο του 2018.
Το πρόγραμμα είχε δύο στάδια με το Hürkuş-A να αφορά την ανάπτυξη του πρωτοτύπου αεροσκάφους ενώ το Hürkuş-B αφορά την ενσωμάτωση όλων των βελτιώσεων που θα περάσουν στα αεροσκάφη παραγωγής τα οποία θα διαθέτουν σύγχρονο πιλοτήριο και ηλεκτρονικά συστήματα ναυτιλίας σε συνδυασμό με ικανότητα εξομοίωσης όπλων ραντάρ που υπάρχουν σε όλα τα σύγχρονα μαχητικά.
Επιπλέον δύο ακόμη άτρακτοι έχουν κατασκευαστεί για δοκιμές δομικής καταπόνησης του τύπου, προκειμένου να πιστοποιηθεί ότι η αντοχή της σχεδίασης ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές ενώ αναφέρεται ότι μια εκ των δύο έχει ολοκληρώσει την διαδικασία έκθεσης σε ακραίες δυνάμεις με επιτυχία.
Οι δοκιμές θα έχουν ολοκληρωθεί πλήρως μέχρι τον Αύγουστο και με τον τρόπο αυτό οι μηχανικοί της ΤΑΙ θα έχουν πλήρη εικόνα για τη δομική συμπεριφορά του αεροσκάφους σε βάθος χρόνου που αντιστοιχεί με το πλήρες διάστημα που αναμένεται να παραμείνει σε υπηρεσία.
Το Hürkuş-B (το οποίο θα διαθέτει ικανότητα μεταφοράς όπλων) θα προετοιμάζει τους νέους χειριστές της ΤΗΚ στο προ επιχειρησιακό στάδιο, προκειμένου να συνεχίζουν την εκπαίδευση τους στο επιχειρησιακό στάδιο σε τζετ αεροσκάφη Τ-38 της ΤΗΚ.
Προβλέπεται η προμήθεια σε πρώτη φάση 15 αεροσκαφών τα οποία θα πλαισιώνουν τα 50 - επίσης σύγχρονα εκπαιδευτικά αεροσκάφη βασικού - προκεχωρημένου σταδίου ΚΤ-1 (αποκτήθηκαν το 2013) - ολοκληρώνοντας έτσι την τεράστια επένδυση που έχει κάνει η ΤΗΚ στον εκσυγχρονισμό της υποδομής προετοιμασίας νέων χειριστών που προορίζονται για μαχητικά 4ης γενιάς όπως τα F-16C/D Fighting Falcon, αλλά και για μαχητικά 5ης γενιάς F-35A Lightning II.
Η απαίτηση για προηγμένο εκπαιδευτικό αεροσκάφος LIFT στην ΠΑ
Την ίδια ώρα παραμένει άλυτο το πρόβλημα εφοδιασμού της ΠΑ με ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό προκεχωρημένου-επιχειρησιακού σταδίου, με την εκπαίδευση να βασίζεται στα αξιοπιστα μεν αλλα ξεπερασμένα τεχνολογικά T-2C/E Buckeye, τα οποία (με δεδομένο οτι είναι σχεδίαση του 1960), δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις μετάβασης σε μαχητικά 4ης γενιάς.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός οτι αποτελούν "πισογύρισμα" για τους νέους χειριστές της ΠΑ, οι οποίοι αφού περνάνε το βασικό και μέρος του προκεχωρημένου σταδίου εκπαίδευσης στα σύγχρονα T-6A Texan II, αναγκάζονται να προσαρμοστούν σε δεδομένα δεκαετίας του 60, για να περάσουν το επιχειρησιακό στάδιο προτού μετατεθούν σε Μοίρες μαχητικών F-16, Mirage-2000 και εκσυγχρονισμένων F-4E AUP.
Η απαίτηση για νέα εκπαιδευτικά αεροσκάφη προκεχωρημένου επιχειρησιακού σταδίου (LIFT) υπήρχε από τις αρχές του 2000 στη λίστα των προγραμμάτων του ΥΕΘΑ προς υλοποίηση (ΕΜΠΑΕ) αλλά βρέθηκε σε δεύτερη μοίρα εξαιτίας των πιεστικών αναγκών της ΠΑ σε άλλους τομείς και τελικά παρέμεινε στα χαρτιά.
Δεδομένης της δυσμενούς κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η οικονομία της χώρας, οι προοπτικές για κάλυψη της - κρισιμότατης - επιχειρησιακής ανάγκης δεν είναι ευοίωνες και θα πρέπει ενδεχομένως να αναζητηθούν λύσεις σε συνεργασία με άλλες αεροπορικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ, με τις οποίες υπάρχει ήδη στενή συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης όπως είναι η Ιταλία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου