Του ΜΑΝΟΥ ΤΣΑΛΔΑΡΗ
Προσεύχονται για να μην πιάσουν μεγάλες φωτιές
Προσεύχονται καθημερινά για να μην πιάσει μεγάλη φωτιά. Γιατί εάν αυτό συμβεί, τότε, όπως γνωρίζουν καλά οι άνδρες και οι γυναίκες της Πυροσβεστικής που υπηρετούν στα ελληνικά νησιά, μόνο από θαύμα μπορεί να σταματήσει η πυρκαγιά πριν φτάσει στη θάλασσα.
Χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειές τους, ανάλογα θαύματα έχουν πραγματοποιηθεί εκατοντάδες χιλιάδες φορές, όμως αυτό… κακόμαθε τη φυσική και πολιτική ηγεσία τους, η οποία όπως φαίνεται έχει πιστέψει ότι πρόκειται για Superman.
Αλλιώς δεν μπορεί να εξηγηθεί η απογύμνωση του προσωπικού από άτομα, με συνέπεια σε ορισμένες υπηρεσίες να μην επιτρέπεται στους εργαζομένους να απουσιάσουν ούτε μια ημέρα για ρεπό, αλλά ούτε και να ασθενήσουν.
Τα προβλήματα, βέβαια, των πυροσβεστών στα νησιά δεν είναι τωρινά, όμως σιγά σιγά η κατάσταση φθάνει στο απροχώρητο, μετά και την εφαρμογή νέου ωραρίου οκταώρων κυλιόμενων βαρδιών.
Δωδεκάνησα
Στα Δωδεκάνησα και ειδικά στη Ρόδο, όπως προκύπτει και από ερώτηση της βουλευτού κ. Ιατρίδου, στην πυροσβεστική υπηρεσία με την εφαρμογή των οκτάωρων κυλιόμενων βαρδιών (σ.σ.: μέτρο που εφαρμόζεται από την 1η Φεβρουαρίου) «τα άτομα σε κάθε βάρδια μειώθηκαν κατά ένα με δύο και, αντίστοιχα, τα οχήματα από τρία σε δύο.
Η δύναμη αυτή σαφώς δεν μπορεί να ανταποκριθεί και να εξασφαλίσει την πυρασφάλεια σε ένα νησί 120.000 κατοίκων περίπου, με τεράστιο όγκο τουριστών τους καλοκαιρινούς μήνες, εκατοντάδες ξενοδοχεία, επιχειρήσεις και μεγάλο οδικό δίκτυο.
Αντίστοιχο πρόβλημα δημιουργείται και στο αεροδρόμιο της Ρόδου, όπου η υπηρεσία διαθέτει μόνο τέσσερα με πέντε άτομα σε κάθε βάρδια, τη στιγμή που, ειδικά το καλοκαίρι, η συχνότητα των πτήσεων υπολείπεται μόνον αυτή του “Ελευθέριος Βενιζέλος”».
Στην Κω, η κάθε βάρδια επανδρώνεται από τέσσερις με πέντε πυροσβέστες και έχει σε ετοιμότητα δύο πυροσβεστικά οχήματα, ενώ κατά τους θερινούς μήνες η υπηρεσία υποχρεούται να στέλνει δυο πυροσβέστες με περιπολικό όχημα στην Κάλυμνο. Αντίστοιχη κατάσταση αντιμετωπίζει η υπηρεσία και στο αεροδρόμιο, όπου εκεί η δύναμη των πυροσβεστών ανέρχεται σε τέσσερα με πέντε άτομα ανά βάρδια.
Στην Κάρπαθο οι πυροσβέστες σε κάθε βάρδια ανέρχονται σε τρεις και έχουν να αντιμετωπίσουν παράλληλα και το εξαιρετικά δύσκολο ανάγλυφο του νησιού, ενώ σε περίπτωση έκτακτου περιστατικού οι ενισχύσεις από τη Ρόδο χρειάζονται οκτώ με δώδεκα ώρες για να φτάσουν.
Ιόνια και Κέρκυρα
«Έχουμε πολύ σοβαρό πρόβλημα σε σχέση με την οργανική δύναμη», δήλωσε στον «Ε» ο Χρήστος Κολοβός, πρόεδρος της Ένωσης Πυροσβεστών Ιονίων Νήσων. «Η οργανική δύναμη θα έπρεπε να είναι, για παράδειγμα, εκατό άτομα και είναι εβδομήντα. Τα προβλήματα όμως διαφέρουν και γίνονται πιο ιδιαίτερα από νησί σε νησί.
Στη Ζάκυνθο για παράδειγμα υπάρχει πρόβλημα από την καύσιμη ύλη, που είναι τα πεύκα. Στην Κέρκυρα υπάρχει πρόβλημα λόγω της άναρχης δόμησης χωρίς να υπάρχει μεγάλος κίνδυνος σε θέμα δασικών πυρκαγιών.
Μεγαλύτερο ακόμα θέμα υπάρχει στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, όπου η δύναμη είναι νόμιμα οριακή. Το αεροδρόμιο είναι διεθνές και το θέμα είναι απόλυτα σοβαρό.
Υπάρχουν πέντε άτομα στη βάρδια όταν το λιγότερο θα πρέπει να είναι εννέα. Μεγάλο πρόβλημα εξάλλου υπάρχει με την παλιά πόλη της Κέρκυρας η οποία είναι η μοναδική πόλη στην Ελλάδα που έχει υψηλόμορφα κτίρια του 16ου και 17ου αιώνα.
Οι άλλες πόλεις που ξέρετε, Χανιά, Ξάνθη, Καβάλα κλπ., όλες έχουν κτίρια με δυο και τρεις ορόφους.
Η Κέρκυρα έχει με έξι και εφτά ορόφους. Αντιλαμβάνεστε το μέγεθος του προβλήματος σε μια πιθανή πυρκαγιά και την απόπειρα προσέγγισή της μέσα από στενά σοκάκια και χωρίς κλιμακοφόρα οχήματα», είχε χαρακτηριστικά.
Βόρειο Αιγαίο
Στις αρχές Μαρτίου η Ένωση Πυροσβεστών Βορείου Αιγαίου με ανακοίνωσή της ενημέρωνε τους βουλευτές και τους τοπικούς… άρχοντες για τις αρνητικές εξελίξεις στην πυρασφάλεια των νησιών της Λέσβου, της Λήμνου, της Σάμου και της Ικαρίας που τις Πυροσβεστικές Υπηρεσίες και τα Πυροσβεστικά Κλιμάκια εκπροσωπεί.
Σε αυτή αναφέρεται συγκεκριμένα: «Στις 29 Δεκεμβρίου με εντολή του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, ο Αρχηγός του Π.Σ. ανακοίνωσε με την 67500/Φ102.2 απόφαση του ΑΠΣ για την κατανομή της συνολικής υπηρετούσας δύναμης του πυροσβεστικού προσωπικού. Σε αυτή την απόφαση μειώνονται οι θέσεις σε κλιμάκια και υπηρεσίες κατά 5 άτομα».
Τα τελευταία χρόνια έχουμε σημαντικές επιτυχίες έγκαιρης καταστολής των πυρκαγιών, το προσωπικό, παρόλο που δεν ήταν αρκετό, με τη βοήθεια εθελοντικών ομάδων αλλά και τη συμβολή της πολιτικής προστασίας, των νομαρχιών και των δήμων, κατάφερε να προστατεύει τα νησιά μας από καταστροφικές πυρκαγιές και υπάρχει αναγνώριση από όλους.
Ποια η επιβράβευση της πολιτείας; Η μείωση του προσωπικού;
Θα πρέπει να υπάρχουν καταστροφές και νεκροί για να μας προσέξουν;
Δεν έχουν διδαχτεί τίποτα από το παρελθόν, που μέχρι και θύματα έχουμε θρηνήσει;
Εκεί που ζητούσαμε με αγωνία την αναβάθμιση της πυρασφάλειας στα νησιά μας, με προσλήψεις, με ενίσχυση σε υλικά και οχήματα, έρχεται αυτή η απόφαση για μείωση των θέσεων.
Παράλληλα έρχεται και η διαταγή για αλλαγή του ωραρίου από 1ης Φεβρουαρίου σε 24ωρη φυλακή από 8ωρη και αύξηση από 3 σε 4 τις βάρδιες του προσωπικού, κάτι που αποδυναμώνει και εσωτερικά τις βάρδιες, αφού για να δημιουργηθεί η 4η θα αντλήσουμε πυροσβέστες από τις άλλες τρεις.
Κυκλάδες
Με επιστολή τους, τέλος, οι συνδικαλιστές της Ένωσης Πυροσβεστών Νοτίου Αιγαίου το ίδιο διάστημα ζητούσαν από τον αρχηγό της Πυροσβεστικής να πάρει μέτρα.
«Το πρόβλημα εστιάζεται στην έλλειψη οδηγών πυροσβεστικών οχημάτων, όπου με την ήδη υπάρχουσα δύναμη έχουν δημιουργηθεί προβλήματα και δυσλειτουργίες, ως προς την εύρυθμη λειτουργία της Υπηρεσίας και των Κλιμακίων Τήνου-Θήρας-Άνδρου-Πάρου και Νάξου», τονίζεται στην επιστολή όπου προστίθεται:
«Ειδικότερα, μετά την εφαρμογή του κυλιόμενου 8ώρου, το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο. Η Π.Υ. Ερμούπολης διαθέτει αυτή τη στιγμή σε σύνολο τριάντα τριών Πυροσβεστών, οκτώ οδηγούς πυροσβεστικών οχημάτων, αντί του προβλεπόμενου αριθμού των έντεκα με βάση τον κανονισμό που ισχύει και πρέπει τουλάχιστον το 1/3 του συνόλου να καλύπτεται από οδηγούς.
Ως συγκεκριμένο παράδειγμα, σας αναφέρουμε τα Κλιμάκια Άνδρου και Θήρας, όπου υπηρετούν από τέσσερις οδηγοί! Δηλαδή ένας (1) οδηγός σε κάθε βάρδια, χωρίς δικαίωμα χρήσης οφειλόμενων αναπαύσεων και αδείας.
Με λίγα λόγια, κανείς από τους προαναφερόμενους υπαλλήλους δεν μπορεί να απουσιάσει για οποιοδήποτε λόγο, ούτε καν να ασθενήσει, γιατί το κενό που θα δημιουργηθεί θα πρέπει να καλυφθεί από άλλον, με την επιβάρυνση της πρόσθετης εργασίας!
Αναλυτικά αναφέρουμε το δυναμολόγιο των Πυρ/κών Κλιμακίων, που έχει ως εξής:
Π.Κ. Νάξου: Ένας (1) Αξ/κός και δέκα εννέα (19) πυροσβέστες (οι 7 οδηγοί)
Π.Κ. Άνδρου: Ένας (1) Αξ/κός και δέκα τρεις (13) πυροσβέστες (οι 4 οδηγοί)
Π.Κ. Πάρου: Δέκα πέντε (15) πυροσβέστες (οι 8 οδηγοί)
Π.Κ. Τήνου: Ένας (1) Αξ/κός και δώδεκα (12) πυροσβέστες (οι 6 οδηγοί)
Π.Κ. Θήρας: Ένας (1) Αξ/κός και δέκα τρεις (13) πυροσβέστες (οι 4 οδηγοί)
Από τα παραπάνω γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι παρουσιάζεται σημαντική έλλειψη προσωπικού και ότι στο Κλιμάκιο Πάρου δεν έχει τοποθετηθεί Αξιωματικός, με αποτέλεσμα χρέη Προϊσταμένου να εκτελεί Πυρονόμος».
Η κατάσταση, δυστυχώς, από τότε δεν έχει βελτιωθεί στο ελάχιστο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου