Σάββατο 23 Απριλίου 2011

Ελληνικά NH90: 657 εκατομμύρια ευρώ για μια ντουζίνα φωτογραφίες

 


Στις 29 Αυγούστου 2003, η Ελλάδα έδωσε μια παραγγελία για 20 δικηνητήρια ελικόπτερα τύπου NH90, αποτιμώμενης αξίας 657 εκατομμυρίων ευρώ, συν τα δικαιώματα προαίρεσης για 14 επιπλέον Ε/Π του τύπου. 

H σύμβαση (V34A/2003) υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της NHIndustries. 

Το ΚΥΣΕΑ ήθελε αρχικά την προμήθεια 42 συνολικά ελικοπτέρων, αλλά αυτό δεν ήταν δυνατόν με την τιμή αγοράς που προτάθηκε το NH90.


H συμφωνία περιλάμβανε έναν συνδυασμό υλικοτεχνικής υποστήριξης και αντιστάθμιση για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ). Η Ελλάδα είναι να παραλάβει 16 ελικόπτερα διαμορφωμένα ως τακτικά μεταγωγικά ελικόπτερα (TTH) και τέσσερα ελικόπτερα για ειδικές αποστολές.

Και οι δύο διαμορφώσεις των ελληνικών ελικοπτέρων είναι εξοπλισμένες με κινητήρες τύπου Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9. 

Ο συγκεκριμένος κινητήρας επικράτησε του T-700 της αμερικανικής General Electric, που διαθέτουν τα ελικόπτερα, τα οποία έχει ήδη στη διάθεση του ο Ελληνικός Στρατός. 

Yστερα από «μπαράζ» εκπτώσεων στην τιμή της, η γαλλοβρετανική πρόταση έφτασε να είναι ακριβότερη κατά 3 εκατομμυίρα ευρώ από την αμερικανική, αλλά επελέγη ως τεχνολογικά και επιχειρησιακά υπέρτερη – έτσι γράφηκε στον Τύπο εκείνη την εποχή. 

Σημειώνεται ότι περί το 85% των υπό παραγγελία ελικοπτέρων του τύπου είναι εξοπλισμένα με τους κινητήρες των Rolls-Royce/Turbomeca.

Μεσάζοντες: 
Tο ελληνικό επιχειρηματικό δίδυμο Λιακουνάκου – Mπόμπολα βρισκόταν πίσω από την συγκεριμένη επιχειρηματική πρόταση, μια και το Ελληνικό Δημόσιο αδυνατούσε το ίδιο να αναλάβει να καθοδηγεί τα «εν εξελίξει δρώμενα.»

Η επιλογή της προαίρεσης περιλάμβανε επιπλέον 12 Ε/Π TTH και δύο ειδικών επιχειρήσεων. 

Τα ελληνικά NH90 ήταν να αρχίσουν να παραδίνονται το 2005 και οι παραδόσεις βάσει της αρχικής συμφωνίας ήταν να ολοκληρωθούν περί το 2009.

Το πρώτο ελληνικό ελικόπτερο (F-ZWTH) πέταξε για πρώτη φορά στις εγκαταστάσεις της NHIndustries στο Marignane στη Γαλλία, στις 13 Ιουλίου του 2005.

Η παρθενική πτήση διήρκησε 1 ώρα και 35 λεπτά. Το ελληνικό NH90 ανήκε στης έκτη παραγωγική σειρά που εξήρθε της παραγωγικής αλυσίδας του εργοστασίου της Eurocopter.

Η πρώτη αεροπορική δύναμη που παρέλαβε το ΝΗ-90 της έκδοσης Τακτικών Μεταφορών (ΤΤΗ) ήταν ο Γερμανικός Στρατός την άνοιξη του 2004. 

Το πρώτο ΝΗ-90 ΤΤΗ βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του Donauworth στη Γερμανία το τελευταίο τετράμηνο του 2003.

Η Ελλάδα δεν έχει παραλάβει μέχρι στιγμής κανένα ελικόπτερο του τύπου, με κύρια αιτία τις εκατοντάδες τεχνικές παρατηρήσεις για την ποιότητα του ελικοπτέρου.

Στις 5 Αυγούστου 2010 υπογράφηκε για την ελληνική περίπτωση η τροποποίηση Νο 3 της σύμβασης 034Α/03 και σύμφωνα με όσα προβλέπει αυτή, δύο ελικόπτερα θα παραδοθούν στις αρχές του 2011, για να ακολουθήσουν τα υπόλοιπα 18 σταδιακά σε διάστημα 5 ετών από τότε.

Η εξόφληση των Ε/Π είχε προγραμματιστεί 30 δόσεις με τελευταία καταβολή την 1η Ιανουαρίου του 2008.

Η προκαταβολή ανήλθε στο ποσοστό 40% της αξίας της σύμβασης, περί τα 300 εκατομμύρια ευρώ. 

To τίμημα έχει καταβληθεί στο σύνολό του, ενώ δεν έχει παραληφθεί κανένα ελικόπτερο από την ελληνική πλευρά. 

Σημειώνεται ότι όλοι οι πελάτες του ελικοπτέρου ανά τον κόσμο έχουν να αντιμετωπίσουν εκατοντάδες τεχνικές ατέλειες στο πρόγραμμα, και κανένα ελικόπτερο δεν έχει πιστοποιηθεί μέχρι σήμερα με την πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα (FOC) αλλά και δεν αναμένεται να γίνει αυτό πριν περάσουν ακόμη πολλά χρόνια.
Κάθε χρηματοδότηση έχει και επιπλέον κόστος, από αυτό της αξίας του αντικειμένου. 

Για την ελληνική περίπτωση σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη προμήθεια κόστισε στον φορολογούμενο πολίτη της Ελλάδος επιπλέον 41 εκατομμύρια ευρώ, μια και η εξυπηρέτησης της χρηματοδότησης έγινε με Swap Agreemenet. 

Το συνολικό τίμημα για τον φορολογούμενο πολίτη της Ελλάδος ανήλθε σε 698 εκατομμύρια ευρώ.

Στην τελευταία τροποποίηση της αρχικής συμφωνίας, η ελληνική διαπραγματευτική πλευρά πέτυχε μια μείωση του κόστους προμήθειας της τάξεως των 120 εκατομμυρίων ευρώ – τουλάχιστον αυτό λέει η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμύνης.

Μέχρι σήμερα δεν έχει παραδοθεί κανένα ελικόπτερο στην ελληνική πλευρά, με την εταιρία να δίνει στη δημοσιότητα μέσα Ιανουαρίου και πάλι κάποιες φωτογραφίες ενός ιπτάμενου ΝΗ-90 με μια ελληνική σημαία, ενώ προηγουμένως το Γενικό Επιτελείο Στρατού ανακοίνωνε μέσα Δεκεμβρίου 2010 την πρώτη εκπαιδευτική πτήση με ελικόπτερο ΝΗ-90, προσωπικού της Αεροπορίας Στρατού μαζί με εκπαιδευτές της κατασκευάστριας εταιρείας.

Άγνωστο παραμένει για το ποιά είναι η πραγματική κατάσταση των ελικοπτέρων της ελληνικής παραγγελίας, βάσει των συμφωνηθέντων μεταξύ των δύο πλευρών, αλλά και βάσει των μέχρι σήμερα εξελίξεων με όλους τους διεθνείς πελάτες του ελικοπτέρου.

Όταν παραληφθούν τα ελικόπτερα, θα περάσουν πολλά ακόμη χρόνια μέχρι την παραλαβή πιστοποιητικού FOC. 

Στο παράδειγμα των ελικοπτέρων για τη Σουδία, ένα από τα πολλά, τα ελικόπτερα θα λάβουν τελικά πιστοποίηση FOC περί το 2020, δηλαδή 30 περίπου χρόνια μετά την έναρξη του σχετικού προγράμματος – απίστευτο ρεκόρ.

Πέρα από αυτό, τα ελληνικά ΝΗ-90 βρίσκονται σχεδόν στο σύνολό τους εδώ και αρκετά χρόνια κατασκευασμένα και καθηλωμένα στις εγκαταστάσεις της Εurocopter στη Γαλλία - εάν είναι να πιστέψουμε παλαιότερα δημοσιεύματα του ελληνικού περιοδικού ΠΤΗΣΗ&Διάστημα.

Η πρώτη παρτίδα των ΝΗ-90, δύο συνολικά, αναμένεται να φθάσει στην Ελλάδα τον ερχόμενο μήνα, παρά τρεις μήνες, οκτώ χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, ενώ άγνωστο παραμένει η ημερομηνία ολοκλήρωσης της προμήθειας, όπως και η επίτευξη πλήρης επιχειρησιακής λειτουργίας των συγκεκριμένων αερομέσων. 

Η μεταφορική ικανότητα της Αεροπορίας Στρατού θα συνεχίζει να μειώνεται κατά τα επόμενα χρόνια.

fox2magazine.net

Δεν υπάρχουν σχόλια: