ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΤΟΥ ΟΛΠ ΘΑ ΕΞΑΡΤΗΘΟΥΝ ΟΙ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΚΙΝΕΖΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Η Κίνα είναι έτοιμη να στηρίξει την ελληνική οικονομία «ρίχνοντας» 30 δισ. ευρώ σε επενδυτικά προγράμματα στην Ελλάδα και συμμετέχοντας μέσω μεγάλων κρατικών επενδυτικών ταμείων στις δημοπρασίες εντόκων γραμματίων του ελληνικού Δημοσίου αρκεί ο ΣΥΡΙΖΑ να ξεπεράσει κάποιες παιδικές ιδεοληψίες και να αφήσει το Πεκίνο να αναζωγονήσει τη χώρα.
Το ενδιαφέρον των Κινέζων για τον ΟΛΠ είναι δεδομένο και με βάση αυτό υπάρχει «ανοιχτή» γραμμή επικοινωνίας Αθήνας-Πεκίνου με σκοπό να υπάρξει ένα ευρύτερο σχέδιο συνεργασίας των δύο χωρών στον τομέα των επενδύσεων σε υποδομές, λιμάνια, αεροδρόμια και γενικώς, τομείς που η Ελλάδα προωθεί αποκρατικοποιήσεις.
«Ο νέος δρόμος μεταξιού της Κίνας μπορεί να σώσει την Ελλάδα, αλλά με τη μόνη προϋπόθεση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα αφήσει τις κινεζικές επενδύσεις να αναζωογονήσουν τις υποδομές της χώρας».
Αυτό τονίζει στην ευρωπαϊκή του έκδοση το διάσημο αμερικανικό site politico το οποίο σε εκτενή του ανάλυση που υπογράφει ο Ελληνας δημοσιογράφος Γιάννης Παλαιολόγος, σημειώνει πως «παράγοντας-κλειδί που οδήγησε την Ελλάδα στην καταστροφική ύφεση από το 2010 είναι η κατάρρευση των διεθνών επενδύσεων».
«Μεταξύ των λίγων θετικών εξελίξεων ήταν η τεράστια επένδυση από την Κινεζική COSCO στον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας» επισημαίνει και τονίζει πως ο Πειραιάς έχει αναδειχθεί σε «κομβικό σημείο της νέας στρατηγικής» της Κίνας να επεκτείνει την παρουσία της στην Ευρώπη, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, δημιουργώντας «τον ναυτικό δρόμο μεταξιού του 21ου αιώνα» που θα συνδέσει την ασιατική χώρα με την Ευρώπη μέσω του Ινδικού Ωκεανού και της διώρυγας του Σουέζ.
Ο δημοσιογράφος ενημερώνει τους αναγνώστες πως η COSCO έκανε deal με την κυβέρνηση Καραμανλή το 2008 για εκμετάλλευση και δραστηριοποίηση στον 2ο τερματικό σταθμό του λιμανιού, αλλά και ανακατασκευή και επίσης λειτουργίας και του 3ου τερματικού. Το deal ήταν ύψους 4,3 δισ. ευρώ και η δραστηριοποίηση των Κινέζων στον Πειραιά ορίστηκε να διαρκέσει 35 χρόνια.
«Από το 2010, όταν η COSCO ξεκίνησε να επιχειρεί στον Πειραιά, έχει τετραπλασιάσει τον αριθμό των containers που περνούν από την Αθήνα κάθε χρόνο. Οι κινεζικές επενδύσεις στον Πειραιά είναι ίσως ένα από τα λίγα πράγματα που μπορούν να σώσουν την οικονομία της Ελλάδας, αλλά από τότε που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε τη διακυβέρνηση στα τέλη Ιανουαρίου, τέτοιου είδους επενδύσεις βρίσκονται σε κίνδυνο» εκτιμά ο δημοσιογράφος.
Για το θέμα μίλησε στο Politico και ο Γιάννης Δραγασάκης τον οποίο το διεθνές πρακτορείο χαρακτηρίζει ως τον «αντιπρόσωπο-κλειδί της μετριοπαθούς συνιστώσας του ΣΥΡΙΖΑ». «Η εκτίμησή μου είναι ότι μπορεί να υπάρξει μια εταιρική σχέση στρατηγικής ανάπτυξης με την Κίνα.
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τον Νέο Δρόμο μεταξιού, υπάρχουν εποικοδομητικά projects τα οποία εξυπηρετούν από κοινού τα συμφέροντα των δύο χωρών.
Ενα σημαντικό μέρος της ελληνικής ανάκαμψης μέσα στα επόμενα χρόνια πρέπει να προέλθει από την αύξηση των επενδύσεων υποδομών» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.
Οι Κινέζοι, όπως είχε δηλώσει και κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Ελλάδα ο πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ, «επιθυμούν περαιτέρω συνεργασία με την Ελλάδα στα αεροδρόμια, τον σιδηρόδρομο, τους δρόμους και άλλες επενδύσεις υποδομών».
Ωστόσο, το πρόβλημα, κατά τον δημοσιογράφο του Politico, είναι πως η Ελλάδα «δεν προωθεί πλέον τις ιδιωτικοποιήσεις» και επικρίνει τον ΣΥΡΙΖΑ πως «από τότε που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας στα τέλη Ιανουαρίου υπάρχει ένα πλήθος αντιφατικών δηλώσεων από υπουργούς αναφορικά με τη μοίρα των ιδιωτικοποιήσεων, που παραμένουν βυθισμένες στην αμφιβολία».
«Εχουμε μια διαφορετική αντίληψη στο πώς θα αναπτύξουμε τις επιχειρήσεις του Δημοσίου. Μιλάμε για κοινοπραξίες μεταξύ του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, και όχι μόνο για μια πώληση της κρατικής επιχείρησης, αλλά και τον διαχειριστικό έλεγχο που μπορεί να δοθεί σε κάποιες περιπτώσεις στα χέρια ιδιωτών επενδυτών» δήλωσε ο κ. Δραγασάκης.
Ωστόσο, όπως γράφει το Politico, «οι όροι της ιδιωτικοποίησης έχουν οριστεί, και περιορίζουν τα περιθώρια ελιγμών της κυβέρνησης, και αυτό είναι κάτι που το γνωρίζει ο αντιπρόεδρός της, ο οποίος ωστόσο ανέφερε ότι το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει τροποποιήσεις που μπορούν να γίνουν, χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο τη διαδικασία.
Μια τέτοια τροπολογία συνδέεται με “το ποσοστό της συμμετοχής που μπορεί να προσφερθεί”». Σημειώνεται ότι οι Κινέζοι προσδοκούν να λάβουν το 67,7% του λιμανιού.
Διπλωματική πηγή που μίλησε στο Politico εξέφρασε την ελπίδα πως η αμφιβολία θα μπορέσει να επιλυθεί. «Χρειάζεται να δούμε συγκεκριμένες προτάσεις» δήλωσε ο Κινέζος αξιωματούχος, προσθέτοντας ότι «μια ομαλή διαδικασία ιδιωτικοποίησης θα τόνωνε περισσότερο τις κινεζικές επενδύσεις στη Ελλάδα», αλλά η COSCO έχει «κι άλλες επιλογές» στην Ευρώπη, αν τα πράγματα κολλήσουν με τον Πειραιά.
Το πρόβλημα είναι η έλλειψη στρατηγικής από τους Ελληνες
«Το πρόβλημα», κατά τον αρθρογράφο του Politico, «είναι πως -κάτι και το οποίο ο Δραγασάκης παραδέχεται ανοιχτά- “αν και οι Κινέζοι έχουν μια ξεκάθαρη στρατηγική” αναφορικά με το λιμάνι ως κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου, οι Ελληνες “δεν έχουν ποτέ αναπτύξει μια πλήρη δική τους στρατηγική”».
Ετσι, «η απουσία μακροπρόθεσμης στρατηγικής, ένας αιώνιος όλεθρος της ελληνικής πολιτικής, σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος των δυνατοτήτων έχει σπαταληθεί.
Η κινεζική παρουσία στον Πειραιά κάνει αυτό το χάσιμο χρόνου πιο εμφανές κυρίως σε τρεις τομείς: στους σιδηροδρόμους, τα logistics και τη επισκευή πλοίων».
Ως παράδειγμα για να τονίσει τα λεγόμενα του ο δημοσιογράφος του Politico παραθέτει τις έντονες βροχοπτώσεις προ ημερών στη Βόρεια Ελλάδα που προκάλεσαν τη βύθιση 800 μέτρων σιδηροδρομικής γραμμής, με αποτέλεσμα να εκτροχιαστούν 26 βαγόνια που μετέφεραν εμπορευματοκιβώτια της Sony από τον Πειραιά με τελικό προορισμό την Ουγγαρία.
Τελικά, η κρατική ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρησιμοποίησε μια εναλλακτική διαδρομή διάρκειας 10 ωρών και μακρύτερη κατά 200 χλμ. από την προγραμματισμένη.
Και η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει μείνει στα χαρτιά.
Οσο για την άλλη πλευρά του λιμανιού, όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν έχει φτάσει, το Πέραμα, το Politico αναφέρει ότι η ανεργία μαστίζει την περιοχή που δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό της Ρουμανίας και της Τουρκίας. Με αποτέλεσμα ακραίες πολιτικές ομάδες να ελέγχουν τις στρατιές των εξαθλιωμένων ανέργων, με τα ποσοστά της Χρυσής Αυγής να σημειώνουν τρελή ανοδική κούρσα.
Στη συνέχεια, καταλήγει τονίζοντας πως ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να προχωρήσει το θέμα των αποκρατικοποιήσεων ισορροπώντας μεταξύ του δημοσίου συμφέροντος και του ιδεολογικού backround του ΣΥΡΙΖΑ. «Δεν θέλουμε άλλες Σκουριές [...] Δεν θέλουμε επενδύσεις που να επιβάλλονται με τα ΜΑΤ , θέλουμε κοινωνικά αποδεκτές επενδύσεις» ανέφερε ο κ. Δραγασάκης.
Τέλος, ο δημοσιογράφος καταλήγει στο συμπέρασμα πως «το πρόβλημα είναι ότι αυτή η τάση αμφισβήτησης των μεγάλης κλίμακας επενδύσεων είναι πανταχού παρούσα στην Ελλάδα, το νομικό σύστημα προσφέρει μια ατελείωτη γκάμα για προσφυγές σε εκείνους που διαμαρτύρονται και οι Κινέζοι έχουν εναλλακτικές λύσεις για το μεγαλόπνοο σχέδιό τους “Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος”.
Χωρίς χρήματα, χωρίς χρόνο και χωρίς φίλους στην παγκόσμια σκηνή, ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει σύντομα να αποδείξει αν μπορεί να συμβιβάσει τις αντιφάσεις στο κεντρικό θέμα της προσέλκυσης επενδύσεων ή θα βυθιστεί στα σκοτεινά νερά του Πειραιά».
Άλλωστε το έχουμε ξαναπεί στο defencenet.gr ότι ο ΟΛΠ θα είναι ΜΟΝΟ η μικρή αρχή. Αυτό που θα ακολουθήσει είναι ασύγκριτα μεγααλύτερο, αρκεί η κυβέρνηση να πράξει τα ΄δεοντα.
Μετά λοιπόν τον Πειραιά οι Κινέζοι επαναφέρουν δυνατά στο τραπέζι των συνομιλιών με την Ελλάδα το θέμα της ανάπτυξης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο με τη συμμετοχή και του κινεζικού γίγαντα, της Cosco. Οι αμέσως επόμενοι σχεδιασμοί του Πεκίνου περιλαμβάνουν τον διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ και των αεροδρομίων, με αυτά του Ακτίου και του Καστελίου της Κρήτης να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων τους.
Ο τομέας των αεροδρομίων είναι προτεραιότητα για τους Κινέζους αφού δεν περιορίζεται μόνα στα δύο αεροδρόμια, του Ακτίου και του Καστελίου. Η China State Construction Engineering Corporation έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου, ενώ η Friedmann Pacific Asset Management και η Shenzhen Airport επιδιώκει την απόκτηση συμμετοχής στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Επιπλέον, και άλλοι κινεζικοί όμιλοι έχουν ήδη επενδύσει ή βρίσκονται στη διαδικασία να αναπτύξουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια στην Ελλάδα. Η ZTE Corporation και η Huawei έχουν δημιουργήσει εδώ κέντρα logistics που ετοιμάζονταν να τα αναπτύξουν περαιτέρω και η China Pacific Construction Group επιδιώκει εξαγορές ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών και προτίθεται να προβεί σε επενδύσεις στον τομέα των υποδομών.
Πολλά δε κινεζικά ναυπηγεία προσπαθούν να εξασφαλίσουν ακόμη περισσότερες παραγγελίες από Έλληνες εφοπλιστές και για το σκοπό αυτό δεν είναι διόλου απίθανο να προχωρήσουν και σε κάποια κίνηση στον τομέα της ναυπηγοεπισκευαστικής στην Ελλάδα προκειμένου να υπάρξει μία πιο στενή συνεργασία.
Η Κίνα εμφανίζεται επίσης έτοιμη να στηρίξει οικονομικά την Ελλάδα μέσω της συμμετοχής της στις δημοπρασίες εντόκων γραμματίων του ελληνικού Δημοσίου το προσεχές διάστημα. Σημειώνεται πώς η κινεζική πλευρά έχει εκφράσει την υποστήριξη της στην Ελλάδα για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους κατά την επίσκεψη στο Πεκίνο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου